icon to english version of biznesalert
EN
Najważniejsze informacje dla biznesu
icon to english version of biznesalert
EN

31.03.2014 ALERT

ENERGETYKA

KE wesprze ukraiński sektor gazowy

(INTERFAX/WOJCIECH JAKÓBIK)

Kijów rozmawia z Brukselą na temat uniezależnienia Ukrainy od dostaw gazu z Rosji. Komisja Europejska moderuje rozmowy ze Słowakami na temat uruchomienia dostaw na rewersie. Od 1 kwietnia Ukraińcy będą płacić za gaz około $380/1000m3 ze względu na koniec rabatu cenowego zapowiedziany przez Rosjan (obecnie cena surowca dla Ukrainy wynosi $268,5/1000m3). Komisja zamierza wtedy wesprzeć ukraiński sektor gazowy dostawami z krajów europejskich. W przyszłym tygodniu dojdzie do spotkania dyrektora ukraińskiego Naftogazu Andrija Kobolewa z dyrektorem Gazpromu Aleksiejem Millerem. Strony będą rozmawiać o cenie dostaw surowca w nowym okresie rozliczeniowym.

Partie polityczne na Litwie popierają budowę elektrowni atomowej

(LITHUANIA TRIBUNE/WOJCIECH JAKÓBIK)

Litewskie partie polityczne porozumiały się odnośnie strategicznych założeń dla sektora bezpieczeństwa w latach 2014-2020. Przyjęły dokument, w którym oceniają, że elektrownia atomowa w Visaginas musi zostać zbudowana z uwzględnieniem warunków finansowych i udziałem partnerów. Wilno nie podjęło nadal decyzji odnośnie budowy obiektu. Podczas referendum w październiku 2012 roku Litwini opowiedzieli się przeciwko niej. Premier Algirdas Butkevicius informuje, że projekt mimo to jest nadal obiektem prac rządu.

Bułgaria chce wyjąć South Stream spod jurysdykcji KE

(NOVINITE/WOJCIECH JAKÓBIK)

Komisja Europejska poprosiła Sofię o wyjaśnienia odnośnie zmian w prawie energetycznym planowanym przez tamtejszy parlament. Komisja obawia się, że poprawki wyjmą gazociąg South Stream spod regulacji unijnych, a przez to zablokują możliwość implementacji prawa antymonopolowego trzeciego pakietu energetycznego do jego funkcjonowania. Bułgaria popiera budowę odcinka rosyjskiego gazociągu na jej terytorium, który ma zapewnić tanie dostawy dla krajów bałkańskich. Komisja Europejska uważa, że South Stream musi podlegać prawu Unii Europejskiej a umowy międzyrządowe jego dotyczące muszą zostać zrewidowane lub anulowane. Trzeci pakiet energetyczny blokuje monopole w sektorze gazowym, a przez to godzi w interesy rosyjskiego Gazpromu, który jest odpowiedzialny za budowę South Stream. Jednocześnie bułgarski premier Plamen Oreszarski wyraża poparcie dla budowy Korytarza Południowego mającego zapewnić dostawy gazu z regionu kaspijskiego. Liczy na to, że alternatywne dostawy surowca pozwolą zdywersyfikować bułgarski sektor gazowy.

Wielka Brytania najbardziej zależna od importu energii od 40 lat

(OIL&GAS/REUTERS/WOJCIECH JAKÓBIK)

Zależność Wielkiej Brytanii od importu energii elektrycznej netto wyniosła 47,2 procent w 2013 roku. To najwyższy wynik od 1975 roku. Powodem uzależnienia jest spadek wydobycia w sektorze węglowodorowym. Tymczasem brytyjski Igas odkrył złoża gazu łupkowego w okolicach Manchesteru. Trójwymiarowe badania sejsmiczne potwierdziły, że na obszarze około 100 kilometrów kwadratowych mogą znajdować się zasobne złoża. Do potwierdzenia wyników będą potrzebne dalsze badania.

Gazprom i Siemens rozszerzą współpracę

(GAZPROM/WOJCIECH JAKÓBIK)

Odbyło się robocze spotkanie z udziałem dyrektora Gazpromu Aleksieja Millera i prezesa  Siemensa Joe Kaesera. Strony oceniły 20-letnią współpracę jako dobrą i zdecydowały o rozszerzeniu porozumienia o strategicznym partnerstwie podpisanego w grudniu 2011 roku. Mają nadal współpracować w sektorze gazowym oraz elektroenergetycznym.

Europa musi mieć rosyjski gaz

(AFP/TERESA WÓJCIK)

Europa i obecnie i w przyszłości będzie w najwyższym stopniu zależna od dostaw rosyjskiego gazu. USA nie będą w stanie zapewnić krajom Starego Kontynentu odpowiednich ilości tego surowca, gdyby UE zdecydowała drastycznie zmniejszyć lub zablokować import gazu z Rosji w konsekwencji kryzysu ukraińskiego – opublikował jeden z francuskich instytutów, IDDR (L’Institut du Développement Durable et Responsable – Instytut Zrównoważonego Rozwoju i odpowiedzialności) Ekonomiści tego instytutu opracowali ujawniony w ostatni piątek raport, w którym dowodzą, że znacznie rewolucji łupkowej w Stanach Zjednoczonych jest, co najmniej przesadzone i ostrzegają, że Amerykanie nie potrafią skutecznie zamienić na rynku europejskim rosyjskich i innych wielkich dostawców gazu.  W raporcie podkreśla się, że rosyjski Gazprom w ub.r. zwiększył eksport na rynek UE o 23,8 proc. w stosunku do 2012 r., zaś zarząd rosyjskiego koncernu ujawnił niedawno plan dalszego wzrostu swojej obecności na rynku europejskim. Raport IDDR twierdzi, że wprawdzie produkcja gazu w USA w okresie 2005 – 2013 wzrosła o jedną trzecią, zaś produkcja ropy z łupków zwiększyła się z 290 tys. do 3,48 mln baryłek dziennie, ale to jest wszystko, co da się dzięki łupkom osiągnąć. Spadek importu gazu i ropy w USA jest wg IDDR efektem nie tyle rewolucji łupkowej, co „koktajlu” innych czynników. Głównie długoletniego kryzysu w gospodarce USA, a po części zwiększenia efektywności energetyki w wielu sektorach gospodarki i zmniejszenia konsumpcji energii w gospodarstwach domowych. Jednocześnie nagły wzrost wydobycia gazu i ropy w własnych złóż miał dla całej gospodarki USA mieszane skutki, autorzy raportu uważają, że pewną przewagę mają nawet skutki negatywne.  Ostatecznie raport stwierdza, że przy końcu obecnej dekady USA będą być może eksporterem netto gazu, jednak będą musiały importować duże ilości ropy pomimo wydobycia ropy z łupków. Generalnie – rewolucja łupkowa do 2040 r. pomimo wszystkich pozytywnych efektów, będzie mieć bardzo skromne znaczenie dla wzrostu gospodarczego USA i niemal żadne dla rynku europejskiego. W przeciwieństwie do projektów eksportowych Gazpromu.  Raport IDDR jest pierwszym poważnym sygnałem, że oprócz Niemiec, także we Francji są środowiska przeciwne ewentualnemu wprowadzeniu embarga na gaz i ropę z Rosji. A także negatywnie oceniające perspektywy współpracy UE-USA w sektorze energetyki.

Gunvor szuka partnera

(PRIME/WOJCIECH JAKÓBIK)

Po opuszczeniu spółki Gunvor przez obłożonego sankcjami Unii Europejskiej Giennadija Timczenkę, szwedzki milioner Torbjorn Tornqvist zamierza sprzedać część swoich akcji (posiada 87 procent udziałów), ponieważ jego właścicielstwo jest zbyt skoncentrowane. Tornqvist będzie musiał przekonać inwestorów do Gunvoru, zależnego od prezydenta Federacji Rosyjskiej Władimira Putina w obliczu napiętej sytuacji wokół aneksji Krymu przez Rosję.

Novatek popiera monopol gazociągowy Gazpromu

(BUSINESS WEEK/WOJCIECH JAKÓBIK)

Dyrektor wykonawczy Novateku Leonid Michelson ocenił, że liberalizacja eksportu LNG w Rosji nie powinna rozszerzyć się na gazociągi. Jego zdaniem monopol Gazpromu na eksport gazu za pomocą rur nie wyklucza, że konkurencyjne firmy jak Novatek, będą mu sprzedawać surowiec, który potem gigant gazowy sprzeda za granicą.

Moody’s może obniżyć kredytowy rating Rosji 

(REUTERS/AP/TERESA WÓJCIK)

Amerykańska agencja ratingowa Moody’s analizuje prognozę kredytową Rosji BAA1 pod kątem jej obniżenia. Moody’s bierze pod uwagę reperkusje konfliktu Moskwy z Kijowem dla gospodarczych perspektyw Rosji. W komunikacie agencja stwierdza, że według jej ocen obecny kryzys ukraiński może zmniejszyć zaufanie inwestorów do Rosji w nadchodzących latach. Zaufanie to zostało już uprzednio zachwiane z powodu przeszkód w inwestowaniu wskutek złego funkcjonowania państwa prawa i wysokiej korupcji. Istotnym elementem jest też rosnące zagrożenie sankcjami ekonomicznymi, które dotkną najważniejsze dla dochodów finansowych Rosji branże eksportowe ropy i gazu.

Trwa blokada rurociągów naftowych w Libii

(REUTERS/RIGZONE/TERESA WÓJCIK)

Z Trypolisu Reuters informuje, że wg libijskiego National Oil Corp ( NOC)  przesył kondensatu ropy z pola Wafa do zachodnich portów Libii jest nadal przerwany. Grupa rebeliantów blokuje dłuższy czas rurociąg transportujący z Wafa 30 tys. baryłek dziennie ropy. Większość libijskich pól naftowych i terminale eksportowe zostały unieruchomione przez zbrojne grupy składające się rebeliantów, separatystów plemiennych oraz byłej służby ochrony rurociągów. Rebelianci stawiają ostre żądania finansowe i polityczne, a słaby rząd libijski nie jest w stanie przeciwstawić się zbrojnym grupom, które wzięły udział w obaleniu Kadafiego. Tymczasem wydobycie i eksport gazu z pola Wafa odbywają się bez żadnych przeszkód. Potwierdzają to zgodnie libijska NOC oraz włoski koncern ENI, wydobywające wspólnie gaz z pola Wafa. Gaz jest transportowany oddzielnym gazociągiem z Wafa, a następnie do Włoch oraz do libijskich elektrowni.

Woodside Petroleum ma zastrzeżenia do opodatkowania eksportu gazu ze złoża Lewiatan

(GLOBES/TERESA WÓJCIK)

Pod koniec ub. tygodnia, mimo zapowiedzi nie została podpisana umowa Lewiatan – Woodside Petroleum. Australijska firma ma zastrzeżenia do przepisów zalecanych przez  izraelskie ministerstwo finansów a dotyczących  opodatkowania eksportowanego gazu do Azji Wschodniej. Uroczysta ceremonia podpisania umowy , zgodnie z którą Woodside nabywa 25 proc. udziału w złożu morskim Lewiatan za 2,71 mld dol. była planowana na sobotę w hotelu King David w Jerozolimie.

Łukoil rozpoczyna produkcję w Iraku

(RIGZONE/LUKOIL/TERESA WÓJCIK)

Łukoil 30 marca oficjalnie rozpoczął produkcję na dużym polu naftowym West Qurna-2  w Iraku. Prezes firmy, Vagit Alekperov, ogłosił na uroczystości z tej okazji, że docelowy poziom produkcji, 120 tys. baryłek dziennie, został osiągnięty już 28 marca. W uroczystości uczestniczył wicepremier Iraku Hussain al-Shahristani i rosyjski wicepremier Arkadij Dworkowicz, oraz kilku członków irackiego rządu, władz lokalnych oraz Basra, a także przedstawiciele firm-wykonawców. Umowa zawarta przez Łukoil i rząd iracki przewiduje, że poziom produkcji 120 tys. baryłek dziennie musi być utrzymany przez 90 dni, aby firma mogła otrzymać zwrot z inwestycji. West Qurna-2, jedno z największych pól ropy na świecie, znajduje się w południowym Iraku, około 40 km od miasta Basra. Łukoil szacuje pole na 35 mld baryłek ropy w dwóch złożach – Mishrif i Yamama. Projekt wydobywczy realizowany jest w trzech etapach: na złożu MIshrif  wstępnie z docelowym poziomem produkcji do 400 tys. baryłek dziennie, na złożu Mishrif docelowo do 550 tys. baryłek dziennie) i Yamama do 1,2 mln baryłek dziennie. Projekt ten ma podnieść pozycję Łukoil do rangi koncernu o znaczeniu światowym.

Iran buduje terminal eksportowy kondensatu gazowego

(UNITED PRESS INTERNATIONAL/WOJCIECH JAKÓBIK)

Pierwszy w Zatoce Perskiej terminal służący do eksportu kondesatu gazowego powstanie w Iranie. Ma pomóc krajowi w rozwoju eksportu węglowodorów na światowy rynek. Pozwoli na eksport 600 tysięcy baryłek kondesatu dziennie. Zyskowny handel surowcami z Iranu będzie możliwy w obliczu zanotowanych w ostatnim czasie postępów w rozmowach na temat irańskiego programu atomowego.

Akcjonariusze koncernu Repsol akceptowali rekompensatę od Argentyny

(RIGZONE/TERESA WÓJCIK)

Akcjonariusze hiszpańskiego koncernu paliwowego Repsol zaakceptowali w ub. piątek porozumienie z rządem argentyńskim. W ramach porozumienia Argentyna wypłaci Hiszpanom tytułem rekompensaty 5 mld dol. tytułem rekompensaty za nacjonalizację spółki-córki koncernu YPF. Decyzję o nacjonalizacji podjęła prezydent Argentyny Christina Kirchner w kwietniu 2012 r. i 51 proc. akcji  YPF należących do Repsola  przejęło państwo. Wywłaszczenie koncernu przez rząd argentyński bardzo pogorszyło stosunki między Hiszpanią a Argentyną, odbiło się też niekorzystnie na relacjach Buenos Aires z niektórymi rządami europejskimi. Repsol żądał, aby strona argentyńska pokryła straty poniesione przez koncern wskutek przymusowej nacjonalizacji, co realizuje zawarte porozumienie. Rekompensata będzie wypłacona w rządowych obligacjach argentyńskich, a porozumienie musi być jeszcze potwierdzone przez parlament Argentyny. Na razie prezes Repsolu Antonio Brufau przekonał akcjonariuszy koncernu, aby na walnym zebraniu zgodzili się na to porozumienie.

INFRASTRUKTURA

Zielone światło dla roweru miejskiego

(UM Szczecin)

Przetarg na budowę Szczecińskiego Roweru Miejskiego przeprowadzono prawidłowo –  potwierdziła to Krajowa Izba Odwoławcza. Decyzja KIO umożliwia podpisanie umowy z wybranym wykonawcą, czyli konsorcjum firm Enigma i Sharing Union. W Warszawie odbyło się posiedzenie składu orzekającego w sprawie odwołania wniesionego przez spółkę Nextbike. Zastrzeżenia dotyczyły przetargu nieograniczonego na wybór wykonawcy roweru miejskiego prowadzonego przez spółkę Nieruchomości i Opłaty Lokalne. Postępowanie odwoławcze wykazało, że wszelkie decyzje podjęte przez NiOL w toku procedury przetargowej były prawidłowe. Zwycięska firma będzie musiała dostarczyć 33 stacje i wyposażyć je w 505 stojaków oraz 360 rowerów.

Iława: modernizacja magistrali Warszawa – Gdynia na finiszu

(PKP PLK)

PKP Polskie Linie Kolejowe kończą modernizację trasy Warszawa – Gdynia w okolicach Iławy. To jeden z ostatnich odcinków gdzie jeszcze prowadzone są prace torowe, które potrwają do jesieni 2014 r. Do użytku oddana została już większość obiektów inżynieryjnych tj. 8 wiaduktów drogowych, 4 wiadukty kolejowe oraz most kolejowy w miejscowości Biała Góra. Mieszkańcy miejscowości Susz i Iława mogą korzystać z nowych peronów oraz z przejść podziemnych pod torami. Perony wyposażone zostały w windy i pochylnie. Dla bezpieczeństwa podróżujących wszystkie zakończone są antypoślizgowymi płytami. Na wszystkich peronach zamontowano nowoczesny system informacji i komunikacji głosowej oraz nowe, energooszczędne oświetlenie.

Propasażerskie podejście Szybkiej Kolei Miejskiej w Trójmieście

(UTK)

W związku z opisywanymi w mediach przypadkami nałożenia na pasażerów opłaty za przejazd bez ważnego biletu w pociągach spółki PKP SKM w Trójmieście, w sytuacji, gdy przez pomyłkę zakupili bilet z niewłaściwym wymiarem ulgi, UTK zwrócił się do przewoźnika w celu uzgodnienia odpowiednich zmian w Regulaminie przewozu osób, rzeczy i zwierząt. W ocenie UTK pasażer, który omyłkowo nabył bilet z niewłaściwym wymiarem ulgi (zwłaszcza, gdy za bilet zapłacił więcej, niż należało), powinien być traktowany łagodniej, niż pasażer, który w ogóle nie posiada biletu i zamierzał odbyć przejazd „na gapę”. Ideą wprowadzenia opłat za przejazd bez ważnego biletu jest eliminowanie świadomych nadużyć, a nie bezwzględne egzekwowanie kar w przypadku niezamierzonych pomyłek.

Działania kontrolne Prezesa UTK w zakresie bezpieczeństwa eksploatacji bocznic kolejowych

(UTK)

W wyniku przeprowadzonej kontroli prezes Urzędu Transportu Kolejowego stwierdził naruszenie przez Madimex Bis Sp. z o.o. przepisów dotyczących obowiązków użytkownika bocznicy kolejowej w zakresie bezpieczeństwa transportu kolejowego. Prezes UTK nakazał usunięcie stwierdzonych nieprawidłowości w terminie do 15 kwietnia 2014 r. Decyzji nadano rygor natychmiastowej wykonalności. Po przeprowadzeniu wszczętego z urzędu postępowania administracyjnego, prezes Urzędu Transportu Kolejowego nałożył na użytkownika bocznicy ThyssenKrupp Energostal S.A. karę pieniężną, za prowadzenie działalności bez wymaganego dokumentu uprawniającego, to jest świadectwa bezpieczeństwa użytkownika bocznicy kolejowej.

Eurolotem do Warszawy

(UM Bydgoszcz)

Od 14 kwietnia Eurolot połączy Bydgoszcz z Warszawą. Połączenie będzie realizowane codziennie przez komfortowe Bombardiery Q400. Przewoźnik przygotował także atrakcyjną ofertą cenową na tej trasie – już od 99 zł za przelot w jedną stronę. Rejsy na trasie Warszawa – Bydgoszcz odbywać się będą codziennie. Tzw. poranny wylot (od poniedziałku do soboty) z Bydgoszczy odbywać się będzie o godz. 5.45, lądowanie w stolicy o godz. 6.35. Następnie, od poniedziałku do niedzieli (bez sobót) samolot będzie wylatywał z Warszawy o godz. 17.30, lądowanie w Bydgoszczy o godz. 18.20. Lot powrotny do stolicy zaplanowano o godz. 18.45 oraz przylot do Warszawy o godz. 19.35. Wieczorem, ostatni rejs na tej trasie (od poniedziałku do niedzieli, bez sobót) będzie odbywać się o godz. 22.50.

Kolejny projekt Instytutu Lotnictwa z unijną dotacją

(ministerstwo infrastruktury i rozwoju)

Już w przyszłym roku do dyspozycji pracowników Instytutu Lotnictwa, a także pozostałych jednostek badawczo-rozwojowych z kraju i zagranicy, oddane zostanie Centrum Innowacyjnych Technologii Lotniczych i Kosmicznych (CITLiK). Jego budowa jest możliwa dzięki ok. 18,1 mln zł z Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Mazowieckiego. Podpisano umowę o dofinansowanie inwestycji z Funduszy Europejskich. Zlokalizowany na terenie Instytutu trzybryłowy obiekt (w kształcie litery H) o kubaturze 54 tys. m3, powierzchni użytkowej ponad 10 tys. m2, będzie mieścił centra obliczeniowo-projektowe, pomieszczenia konferencyjne i laboratoria wysokich technologii. Całkowity koszt Centrum wynosi ponad 48,3 mln zł.

Nowy kierunek – Eindhoven

(Port Lotniczy Poznań – Ławica)

Od 20-go czerwca niskokosztowa linia lotnicza Wizz Air uruchomi nowe połączenie do Eindhoven – miasta położonego w południowej Holandii. Przeloty zaplanowano na poniedziałek i piątek, zgodnie z następującym rozkładem: wylot z POZ 15:35 przylot do EIN 17:15; wylot z EIN 17:45 przylot do POZ 19:20.

Konferencja Dyplomatyczna ICAO ws. zmian w Konwencji Tokijskiej

(ULC)

Od 26 marca do 4 kwietnia 2014 r. w siedzibie Organizacji Międzynarodowego Lotnictwa Cywilnego w Montrealu odbywa się Konferencja Dyplomatyczna. Głównym celem jest modernizacja Konwencji w sprawie przestępstw i niektórych innych czynów popełnionych na pokładzie statków powietrznych z 14 września 1963 r. Polska reprezentowana jest przez Małgorzatę Polkowską. Podczas pierwszego dnia konferencji poruszono m.in. kwestię zmiany jurysdykcji. Dr Polkowska opowiedziała się za nadaniem zaproponowanym podstawom charakteru fakultatywnego oraz w przypadku konsensusu delegatów dla ich obligatoryjnego charakteru zaproponowała wprowadzenie do Konwencji Tokijskiej zasady aut dedere aut iudicare. Stanowisko to zostało podzielone przez większość państw unijnych.

Rusza wiosenna promocja Emirates

(Aeronews)

Wraz z nadejściem wiosny rozpoczyna się promocja linii Emirates na przeloty z Polski do 14 miast w Azji, Australii i na Bliskim Wschodzie. Oferta specjalna będzie trwa do 31 marca i dotyczy podróży w obie strony w klasie ekonomicznej pomiędzy 1 kwietnia a 31 sierpnia 2014 roku. Promocją objęte są m.in. takie kierunki jak Zjednoczone Emiraty Arabskie, Tajlandia czy Australia, które w 2013 r. cieszyły się największą popularnością wśród pasażerów podróżujących z Polski. Dzięki trwającej ofercie specjalnej do Dubaju można polecieć już za 1876 zł, Bangkok odwiedzić można za 2248 zł, a bilet w dwie strony do Melbourne w komfortowej klasie ekonomicznej dostępny jest w cenie 4498 zł.

Redakcja BiznesAlert

Przegląd tworzą: Teresa Wójcik, Wojciech Jakóbik, Maciej Pawlak

ENERGETYKA

KE wesprze ukraiński sektor gazowy

(INTERFAX/WOJCIECH JAKÓBIK)

Kijów rozmawia z Brukselą na temat uniezależnienia Ukrainy od dostaw gazu z Rosji. Komisja Europejska moderuje rozmowy ze Słowakami na temat uruchomienia dostaw na rewersie. Od 1 kwietnia Ukraińcy będą płacić za gaz około $380/1000m3 ze względu na koniec rabatu cenowego zapowiedziany przez Rosjan (obecnie cena surowca dla Ukrainy wynosi $268,5/1000m3). Komisja zamierza wtedy wesprzeć ukraiński sektor gazowy dostawami z krajów europejskich. W przyszłym tygodniu dojdzie do spotkania dyrektora ukraińskiego Naftogazu Andrija Kobolewa z dyrektorem Gazpromu Aleksiejem Millerem. Strony będą rozmawiać o cenie dostaw surowca w nowym okresie rozliczeniowym.

Partie polityczne na Litwie popierają budowę elektrowni atomowej

(LITHUANIA TRIBUNE/WOJCIECH JAKÓBIK)

Litewskie partie polityczne porozumiały się odnośnie strategicznych założeń dla sektora bezpieczeństwa w latach 2014-2020. Przyjęły dokument, w którym oceniają, że elektrownia atomowa w Visaginas musi zostać zbudowana z uwzględnieniem warunków finansowych i udziałem partnerów. Wilno nie podjęło nadal decyzji odnośnie budowy obiektu. Podczas referendum w październiku 2012 roku Litwini opowiedzieli się przeciwko niej. Premier Algirdas Butkevicius informuje, że projekt mimo to jest nadal obiektem prac rządu.

Bułgaria chce wyjąć South Stream spod jurysdykcji KE

(NOVINITE/WOJCIECH JAKÓBIK)

Komisja Europejska poprosiła Sofię o wyjaśnienia odnośnie zmian w prawie energetycznym planowanym przez tamtejszy parlament. Komisja obawia się, że poprawki wyjmą gazociąg South Stream spod regulacji unijnych, a przez to zablokują możliwość implementacji prawa antymonopolowego trzeciego pakietu energetycznego do jego funkcjonowania. Bułgaria popiera budowę odcinka rosyjskiego gazociągu na jej terytorium, który ma zapewnić tanie dostawy dla krajów bałkańskich. Komisja Europejska uważa, że South Stream musi podlegać prawu Unii Europejskiej a umowy międzyrządowe jego dotyczące muszą zostać zrewidowane lub anulowane. Trzeci pakiet energetyczny blokuje monopole w sektorze gazowym, a przez to godzi w interesy rosyjskiego Gazpromu, który jest odpowiedzialny za budowę South Stream. Jednocześnie bułgarski premier Plamen Oreszarski wyraża poparcie dla budowy Korytarza Południowego mającego zapewnić dostawy gazu z regionu kaspijskiego. Liczy na to, że alternatywne dostawy surowca pozwolą zdywersyfikować bułgarski sektor gazowy.

Wielka Brytania najbardziej zależna od importu energii od 40 lat

(OIL&GAS/REUTERS/WOJCIECH JAKÓBIK)

Zależność Wielkiej Brytanii od importu energii elektrycznej netto wyniosła 47,2 procent w 2013 roku. To najwyższy wynik od 1975 roku. Powodem uzależnienia jest spadek wydobycia w sektorze węglowodorowym. Tymczasem brytyjski Igas odkrył złoża gazu łupkowego w okolicach Manchesteru. Trójwymiarowe badania sejsmiczne potwierdziły, że na obszarze około 100 kilometrów kwadratowych mogą znajdować się zasobne złoża. Do potwierdzenia wyników będą potrzebne dalsze badania.

Gazprom i Siemens rozszerzą współpracę

(GAZPROM/WOJCIECH JAKÓBIK)

Odbyło się robocze spotkanie z udziałem dyrektora Gazpromu Aleksieja Millera i prezesa  Siemensa Joe Kaesera. Strony oceniły 20-letnią współpracę jako dobrą i zdecydowały o rozszerzeniu porozumienia o strategicznym partnerstwie podpisanego w grudniu 2011 roku. Mają nadal współpracować w sektorze gazowym oraz elektroenergetycznym.

Europa musi mieć rosyjski gaz

(AFP/TERESA WÓJCIK)

Europa i obecnie i w przyszłości będzie w najwyższym stopniu zależna od dostaw rosyjskiego gazu. USA nie będą w stanie zapewnić krajom Starego Kontynentu odpowiednich ilości tego surowca, gdyby UE zdecydowała drastycznie zmniejszyć lub zablokować import gazu z Rosji w konsekwencji kryzysu ukraińskiego – opublikował jeden z francuskich instytutów, IDDR (L’Institut du Développement Durable et Responsable – Instytut Zrównoważonego Rozwoju i odpowiedzialności) Ekonomiści tego instytutu opracowali ujawniony w ostatni piątek raport, w którym dowodzą, że znacznie rewolucji łupkowej w Stanach Zjednoczonych jest, co najmniej przesadzone i ostrzegają, że Amerykanie nie potrafią skutecznie zamienić na rynku europejskim rosyjskich i innych wielkich dostawców gazu.  W raporcie podkreśla się, że rosyjski Gazprom w ub.r. zwiększył eksport na rynek UE o 23,8 proc. w stosunku do 2012 r., zaś zarząd rosyjskiego koncernu ujawnił niedawno plan dalszego wzrostu swojej obecności na rynku europejskim. Raport IDDR twierdzi, że wprawdzie produkcja gazu w USA w okresie 2005 – 2013 wzrosła o jedną trzecią, zaś produkcja ropy z łupków zwiększyła się z 290 tys. do 3,48 mln baryłek dziennie, ale to jest wszystko, co da się dzięki łupkom osiągnąć. Spadek importu gazu i ropy w USA jest wg IDDR efektem nie tyle rewolucji łupkowej, co „koktajlu” innych czynników. Głównie długoletniego kryzysu w gospodarce USA, a po części zwiększenia efektywności energetyki w wielu sektorach gospodarki i zmniejszenia konsumpcji energii w gospodarstwach domowych. Jednocześnie nagły wzrost wydobycia gazu i ropy w własnych złóż miał dla całej gospodarki USA mieszane skutki, autorzy raportu uważają, że pewną przewagę mają nawet skutki negatywne.  Ostatecznie raport stwierdza, że przy końcu obecnej dekady USA będą być może eksporterem netto gazu, jednak będą musiały importować duże ilości ropy pomimo wydobycia ropy z łupków. Generalnie – rewolucja łupkowa do 2040 r. pomimo wszystkich pozytywnych efektów, będzie mieć bardzo skromne znaczenie dla wzrostu gospodarczego USA i niemal żadne dla rynku europejskiego. W przeciwieństwie do projektów eksportowych Gazpromu.  Raport IDDR jest pierwszym poważnym sygnałem, że oprócz Niemiec, także we Francji są środowiska przeciwne ewentualnemu wprowadzeniu embarga na gaz i ropę z Rosji. A także negatywnie oceniające perspektywy współpracy UE-USA w sektorze energetyki.

Gunvor szuka partnera

(PRIME/WOJCIECH JAKÓBIK)

Po opuszczeniu spółki Gunvor przez obłożonego sankcjami Unii Europejskiej Giennadija Timczenkę, szwedzki milioner Torbjorn Tornqvist zamierza sprzedać część swoich akcji (posiada 87 procent udziałów), ponieważ jego właścicielstwo jest zbyt skoncentrowane. Tornqvist będzie musiał przekonać inwestorów do Gunvoru, zależnego od prezydenta Federacji Rosyjskiej Władimira Putina w obliczu napiętej sytuacji wokół aneksji Krymu przez Rosję.

Novatek popiera monopol gazociągowy Gazpromu

(BUSINESS WEEK/WOJCIECH JAKÓBIK)

Dyrektor wykonawczy Novateku Leonid Michelson ocenił, że liberalizacja eksportu LNG w Rosji nie powinna rozszerzyć się na gazociągi. Jego zdaniem monopol Gazpromu na eksport gazu za pomocą rur nie wyklucza, że konkurencyjne firmy jak Novatek, będą mu sprzedawać surowiec, który potem gigant gazowy sprzeda za granicą.

Moody’s może obniżyć kredytowy rating Rosji 

(REUTERS/AP/TERESA WÓJCIK)

Amerykańska agencja ratingowa Moody’s analizuje prognozę kredytową Rosji BAA1 pod kątem jej obniżenia. Moody’s bierze pod uwagę reperkusje konfliktu Moskwy z Kijowem dla gospodarczych perspektyw Rosji. W komunikacie agencja stwierdza, że według jej ocen obecny kryzys ukraiński może zmniejszyć zaufanie inwestorów do Rosji w nadchodzących latach. Zaufanie to zostało już uprzednio zachwiane z powodu przeszkód w inwestowaniu wskutek złego funkcjonowania państwa prawa i wysokiej korupcji. Istotnym elementem jest też rosnące zagrożenie sankcjami ekonomicznymi, które dotkną najważniejsze dla dochodów finansowych Rosji branże eksportowe ropy i gazu.

Trwa blokada rurociągów naftowych w Libii

(REUTERS/RIGZONE/TERESA WÓJCIK)

Z Trypolisu Reuters informuje, że wg libijskiego National Oil Corp ( NOC)  przesył kondensatu ropy z pola Wafa do zachodnich portów Libii jest nadal przerwany. Grupa rebeliantów blokuje dłuższy czas rurociąg transportujący z Wafa 30 tys. baryłek dziennie ropy. Większość libijskich pól naftowych i terminale eksportowe zostały unieruchomione przez zbrojne grupy składające się rebeliantów, separatystów plemiennych oraz byłej służby ochrony rurociągów. Rebelianci stawiają ostre żądania finansowe i polityczne, a słaby rząd libijski nie jest w stanie przeciwstawić się zbrojnym grupom, które wzięły udział w obaleniu Kadafiego. Tymczasem wydobycie i eksport gazu z pola Wafa odbywają się bez żadnych przeszkód. Potwierdzają to zgodnie libijska NOC oraz włoski koncern ENI, wydobywające wspólnie gaz z pola Wafa. Gaz jest transportowany oddzielnym gazociągiem z Wafa, a następnie do Włoch oraz do libijskich elektrowni.

Woodside Petroleum ma zastrzeżenia do opodatkowania eksportu gazu ze złoża Lewiatan

(GLOBES/TERESA WÓJCIK)

Pod koniec ub. tygodnia, mimo zapowiedzi nie została podpisana umowa Lewiatan – Woodside Petroleum. Australijska firma ma zastrzeżenia do przepisów zalecanych przez  izraelskie ministerstwo finansów a dotyczących  opodatkowania eksportowanego gazu do Azji Wschodniej. Uroczysta ceremonia podpisania umowy , zgodnie z którą Woodside nabywa 25 proc. udziału w złożu morskim Lewiatan za 2,71 mld dol. była planowana na sobotę w hotelu King David w Jerozolimie.

Łukoil rozpoczyna produkcję w Iraku

(RIGZONE/LUKOIL/TERESA WÓJCIK)

Łukoil 30 marca oficjalnie rozpoczął produkcję na dużym polu naftowym West Qurna-2  w Iraku. Prezes firmy, Vagit Alekperov, ogłosił na uroczystości z tej okazji, że docelowy poziom produkcji, 120 tys. baryłek dziennie, został osiągnięty już 28 marca. W uroczystości uczestniczył wicepremier Iraku Hussain al-Shahristani i rosyjski wicepremier Arkadij Dworkowicz, oraz kilku członków irackiego rządu, władz lokalnych oraz Basra, a także przedstawiciele firm-wykonawców. Umowa zawarta przez Łukoil i rząd iracki przewiduje, że poziom produkcji 120 tys. baryłek dziennie musi być utrzymany przez 90 dni, aby firma mogła otrzymać zwrot z inwestycji. West Qurna-2, jedno z największych pól ropy na świecie, znajduje się w południowym Iraku, około 40 km od miasta Basra. Łukoil szacuje pole na 35 mld baryłek ropy w dwóch złożach – Mishrif i Yamama. Projekt wydobywczy realizowany jest w trzech etapach: na złożu MIshrif  wstępnie z docelowym poziomem produkcji do 400 tys. baryłek dziennie, na złożu Mishrif docelowo do 550 tys. baryłek dziennie) i Yamama do 1,2 mln baryłek dziennie. Projekt ten ma podnieść pozycję Łukoil do rangi koncernu o znaczeniu światowym.

Iran buduje terminal eksportowy kondensatu gazowego

(UNITED PRESS INTERNATIONAL/WOJCIECH JAKÓBIK)

Pierwszy w Zatoce Perskiej terminal służący do eksportu kondesatu gazowego powstanie w Iranie. Ma pomóc krajowi w rozwoju eksportu węglowodorów na światowy rynek. Pozwoli na eksport 600 tysięcy baryłek kondesatu dziennie. Zyskowny handel surowcami z Iranu będzie możliwy w obliczu zanotowanych w ostatnim czasie postępów w rozmowach na temat irańskiego programu atomowego.

Akcjonariusze koncernu Repsol akceptowali rekompensatę od Argentyny

(RIGZONE/TERESA WÓJCIK)

Akcjonariusze hiszpańskiego koncernu paliwowego Repsol zaakceptowali w ub. piątek porozumienie z rządem argentyńskim. W ramach porozumienia Argentyna wypłaci Hiszpanom tytułem rekompensaty 5 mld dol. tytułem rekompensaty za nacjonalizację spółki-córki koncernu YPF. Decyzję o nacjonalizacji podjęła prezydent Argentyny Christina Kirchner w kwietniu 2012 r. i 51 proc. akcji  YPF należących do Repsola  przejęło państwo. Wywłaszczenie koncernu przez rząd argentyński bardzo pogorszyło stosunki między Hiszpanią a Argentyną, odbiło się też niekorzystnie na relacjach Buenos Aires z niektórymi rządami europejskimi. Repsol żądał, aby strona argentyńska pokryła straty poniesione przez koncern wskutek przymusowej nacjonalizacji, co realizuje zawarte porozumienie. Rekompensata będzie wypłacona w rządowych obligacjach argentyńskich, a porozumienie musi być jeszcze potwierdzone przez parlament Argentyny. Na razie prezes Repsolu Antonio Brufau przekonał akcjonariuszy koncernu, aby na walnym zebraniu zgodzili się na to porozumienie.

INFRASTRUKTURA

Zielone światło dla roweru miejskiego

(UM Szczecin)

Przetarg na budowę Szczecińskiego Roweru Miejskiego przeprowadzono prawidłowo –  potwierdziła to Krajowa Izba Odwoławcza. Decyzja KIO umożliwia podpisanie umowy z wybranym wykonawcą, czyli konsorcjum firm Enigma i Sharing Union. W Warszawie odbyło się posiedzenie składu orzekającego w sprawie odwołania wniesionego przez spółkę Nextbike. Zastrzeżenia dotyczyły przetargu nieograniczonego na wybór wykonawcy roweru miejskiego prowadzonego przez spółkę Nieruchomości i Opłaty Lokalne. Postępowanie odwoławcze wykazało, że wszelkie decyzje podjęte przez NiOL w toku procedury przetargowej były prawidłowe. Zwycięska firma będzie musiała dostarczyć 33 stacje i wyposażyć je w 505 stojaków oraz 360 rowerów.

Iława: modernizacja magistrali Warszawa – Gdynia na finiszu

(PKP PLK)

PKP Polskie Linie Kolejowe kończą modernizację trasy Warszawa – Gdynia w okolicach Iławy. To jeden z ostatnich odcinków gdzie jeszcze prowadzone są prace torowe, które potrwają do jesieni 2014 r. Do użytku oddana została już większość obiektów inżynieryjnych tj. 8 wiaduktów drogowych, 4 wiadukty kolejowe oraz most kolejowy w miejscowości Biała Góra. Mieszkańcy miejscowości Susz i Iława mogą korzystać z nowych peronów oraz z przejść podziemnych pod torami. Perony wyposażone zostały w windy i pochylnie. Dla bezpieczeństwa podróżujących wszystkie zakończone są antypoślizgowymi płytami. Na wszystkich peronach zamontowano nowoczesny system informacji i komunikacji głosowej oraz nowe, energooszczędne oświetlenie.

Propasażerskie podejście Szybkiej Kolei Miejskiej w Trójmieście

(UTK)

W związku z opisywanymi w mediach przypadkami nałożenia na pasażerów opłaty za przejazd bez ważnego biletu w pociągach spółki PKP SKM w Trójmieście, w sytuacji, gdy przez pomyłkę zakupili bilet z niewłaściwym wymiarem ulgi, UTK zwrócił się do przewoźnika w celu uzgodnienia odpowiednich zmian w Regulaminie przewozu osób, rzeczy i zwierząt. W ocenie UTK pasażer, który omyłkowo nabył bilet z niewłaściwym wymiarem ulgi (zwłaszcza, gdy za bilet zapłacił więcej, niż należało), powinien być traktowany łagodniej, niż pasażer, który w ogóle nie posiada biletu i zamierzał odbyć przejazd „na gapę”. Ideą wprowadzenia opłat za przejazd bez ważnego biletu jest eliminowanie świadomych nadużyć, a nie bezwzględne egzekwowanie kar w przypadku niezamierzonych pomyłek.

Działania kontrolne Prezesa UTK w zakresie bezpieczeństwa eksploatacji bocznic kolejowych

(UTK)

W wyniku przeprowadzonej kontroli prezes Urzędu Transportu Kolejowego stwierdził naruszenie przez Madimex Bis Sp. z o.o. przepisów dotyczących obowiązków użytkownika bocznicy kolejowej w zakresie bezpieczeństwa transportu kolejowego. Prezes UTK nakazał usunięcie stwierdzonych nieprawidłowości w terminie do 15 kwietnia 2014 r. Decyzji nadano rygor natychmiastowej wykonalności. Po przeprowadzeniu wszczętego z urzędu postępowania administracyjnego, prezes Urzędu Transportu Kolejowego nałożył na użytkownika bocznicy ThyssenKrupp Energostal S.A. karę pieniężną, za prowadzenie działalności bez wymaganego dokumentu uprawniającego, to jest świadectwa bezpieczeństwa użytkownika bocznicy kolejowej.

Eurolotem do Warszawy

(UM Bydgoszcz)

Od 14 kwietnia Eurolot połączy Bydgoszcz z Warszawą. Połączenie będzie realizowane codziennie przez komfortowe Bombardiery Q400. Przewoźnik przygotował także atrakcyjną ofertą cenową na tej trasie – już od 99 zł za przelot w jedną stronę. Rejsy na trasie Warszawa – Bydgoszcz odbywać się będą codziennie. Tzw. poranny wylot (od poniedziałku do soboty) z Bydgoszczy odbywać się będzie o godz. 5.45, lądowanie w stolicy o godz. 6.35. Następnie, od poniedziałku do niedzieli (bez sobót) samolot będzie wylatywał z Warszawy o godz. 17.30, lądowanie w Bydgoszczy o godz. 18.20. Lot powrotny do stolicy zaplanowano o godz. 18.45 oraz przylot do Warszawy o godz. 19.35. Wieczorem, ostatni rejs na tej trasie (od poniedziałku do niedzieli, bez sobót) będzie odbywać się o godz. 22.50.

Kolejny projekt Instytutu Lotnictwa z unijną dotacją

(ministerstwo infrastruktury i rozwoju)

Już w przyszłym roku do dyspozycji pracowników Instytutu Lotnictwa, a także pozostałych jednostek badawczo-rozwojowych z kraju i zagranicy, oddane zostanie Centrum Innowacyjnych Technologii Lotniczych i Kosmicznych (CITLiK). Jego budowa jest możliwa dzięki ok. 18,1 mln zł z Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Mazowieckiego. Podpisano umowę o dofinansowanie inwestycji z Funduszy Europejskich. Zlokalizowany na terenie Instytutu trzybryłowy obiekt (w kształcie litery H) o kubaturze 54 tys. m3, powierzchni użytkowej ponad 10 tys. m2, będzie mieścił centra obliczeniowo-projektowe, pomieszczenia konferencyjne i laboratoria wysokich technologii. Całkowity koszt Centrum wynosi ponad 48,3 mln zł.

Nowy kierunek – Eindhoven

(Port Lotniczy Poznań – Ławica)

Od 20-go czerwca niskokosztowa linia lotnicza Wizz Air uruchomi nowe połączenie do Eindhoven – miasta położonego w południowej Holandii. Przeloty zaplanowano na poniedziałek i piątek, zgodnie z następującym rozkładem: wylot z POZ 15:35 przylot do EIN 17:15; wylot z EIN 17:45 przylot do POZ 19:20.

Konferencja Dyplomatyczna ICAO ws. zmian w Konwencji Tokijskiej

(ULC)

Od 26 marca do 4 kwietnia 2014 r. w siedzibie Organizacji Międzynarodowego Lotnictwa Cywilnego w Montrealu odbywa się Konferencja Dyplomatyczna. Głównym celem jest modernizacja Konwencji w sprawie przestępstw i niektórych innych czynów popełnionych na pokładzie statków powietrznych z 14 września 1963 r. Polska reprezentowana jest przez Małgorzatę Polkowską. Podczas pierwszego dnia konferencji poruszono m.in. kwestię zmiany jurysdykcji. Dr Polkowska opowiedziała się za nadaniem zaproponowanym podstawom charakteru fakultatywnego oraz w przypadku konsensusu delegatów dla ich obligatoryjnego charakteru zaproponowała wprowadzenie do Konwencji Tokijskiej zasady aut dedere aut iudicare. Stanowisko to zostało podzielone przez większość państw unijnych.

Rusza wiosenna promocja Emirates

(Aeronews)

Wraz z nadejściem wiosny rozpoczyna się promocja linii Emirates na przeloty z Polski do 14 miast w Azji, Australii i na Bliskim Wschodzie. Oferta specjalna będzie trwa do 31 marca i dotyczy podróży w obie strony w klasie ekonomicznej pomiędzy 1 kwietnia a 31 sierpnia 2014 roku. Promocją objęte są m.in. takie kierunki jak Zjednoczone Emiraty Arabskie, Tajlandia czy Australia, które w 2013 r. cieszyły się największą popularnością wśród pasażerów podróżujących z Polski. Dzięki trwającej ofercie specjalnej do Dubaju można polecieć już za 1876 zł, Bangkok odwiedzić można za 2248 zł, a bilet w dwie strony do Melbourne w komfortowej klasie ekonomicznej dostępny jest w cenie 4498 zł.

Redakcja BiznesAlert

Przegląd tworzą: Teresa Wójcik, Wojciech Jakóbik, Maciej Pawlak

Najnowsze artykuły