icon to english version of biznesalert
EN
Najważniejsze informacje dla biznesu
icon to english version of biznesalert
EN

Dutkiewicz: KE dofinansuje inwestycje, gdy dostrzeże ich „dojrzałość projektową”

Jak informowaliśmy w styczniu br. rząd przyjął projekt Umowy Partnerstwa będącej najważniejszym dokumentem określającym strategię wykorzystania nowej puli Funduszy Europejskich na lata 2014-2020. W sumie do podziału w tym okresie w ramach polityki spójności Polska otrzyma 82,3 mld euro, z tego aż 10,5 mld, czyli niemal 44 mld zł zostanie przeznaczone na rozwój transportu kolejowego.

 – PKP PLK w ramach perspektywy 2014-2020 będzie przede wszystkim korzystać z nowego instrumentu finansowania inwestycji – Funduszu „Łącząc Europę” (Connecting Europe Facility – CEF). W ub.r. opracowany został projekt Wieloletniego Program Inwestycji Kolejowych dla projektów zgłaszanych w konkursie CEF w roku 2014 – poinformował nasz portal w przesłanym raporcie Maciej Dutkiewicz, z wydziału prasowego PKP PLK SA.

Dokument Implementacyjny (wersja grudzień 2013 r.) w odniesieniu do sektora kolejowego zawiera 24 projekty kolejowe w ramach tzw. listy podstawowej, 1 projekt horyzontalny i 3 projekty kolejowe portowe, których realizacja przewidywana jest w oparciu o środki CEF. Każdorazowo, projekty są oceniane przez ekspertów zewnętrznych, a decyzje o ich realizacji będą podejmowane bezpośrednio przez Komisję Europejską, która będzie bezpośrednio odpowiedzialna również za kwestie zarządzania i kontroli.

Jak można dowiedzieć się z dokumentu przesłanego przez Dutkiewicza istotnym kryterium branym przez KE przy podejmowaniu decyzji o dofinansowaniu jest dojrzałość projektowa, a beneficjenci nie mają gwarancji uzyskania dofinansowania tak jak do tej pory miało to miejsce w przypadku programu POIiŚ. Środki, dedykowane kolei to 3,5 mld euro. W ramach pierwszego naboru wniosków do tego instrumentu, który odbędzie się w drugiej połowie 2014 r., PKP PLK zamierzają zgłosić 5 projektów o łącznej wartości ok. 8 mld zł.

Dokument wymienia następujące projekty, które zostaną zgłoszone: 1/ Prace na linii kolejowej E 59 na odcinku Wrocław–Poznań, etap IV, odcinek granica województwa dolnośląskiego–Czempiń; 2/ Prace na linii kolejowej E 20 na odcinku Warszawa–Poznań – pozostałe roboty, odcinek Sochaczew – Swarzędz; 3/ Prace na linii kolejowej Warszawa Włochy–Grodzisk Mazowiecki (linia nr 447). Linia należy do sieci bazowej TEN-T w ruchu pasażerskim. 4/ Prace na linii obwodowej w Warszawie (odc. Warszawa Gołąbki/Warszawa Zachodnia–Warszawa Gdańska). Linia obwodowa w Warszawie należy do sieci bazowej TEN-T w ruchu towarowym. Służy ona przeniesieniu ruchu towarowego w obszarze aglomeracji warszawskiej na kluczowym ciągu wschód-zachód, tj. Rzepin – Poznań – Warszawa – Terespol. 5/ Prace na linii kolejowej E 75 na odc. Sadowne–Białystok wraz z robotami pozostałymi na odcinku Warszawa Rembertów–Sadowne. Linia należy do sieci bazowej TEN-T zarówno w ruchu pasażerskim, jak i towarowym. Jest to element ciągu Rail Baltica, stanowiącego priorytetowy projekt UE.

Dokument przesłany nam przez Macieja Dutkiewicza uzupełnia informacja o innych projektach inwestycyjnych PKP PLK na nową perspektywę budżetową UE na lata 2014-2020. W jej ramach: 18 projektów weszło w roku 2013 w fazę przygotowania dokumentacji projektowej bądź przedprojektowej. W przypadku 33 kolejnych projektów uruchomiliśmy proces pozyskania niezbędnej dokumentacji. Ponadto, zapewnione zostało finansowanie na przygotowanie dokumentacji przedprojektowej i wdrożone zostało przygotowanie materiałów przetargowych. W PKP PLK opracowany został Krajowy Program Kolejowy, który jest dokumentem programowym dla perspektywy finansowej UE na lata 2014 – 2020. W listopadzie ub.r. został złożony do ministerstwa infrastruktury. Łączna wartość projektów na podstawowej liście KPK wynosi 58,6 mld zł. Ponadto PKP PLK przekazały marszałkom województw propozycje projektów do finansowania w ramach Regionalnych Programów Operacyjnych. Przedstawiciele PKP PLK przeprowadzili także bezpośrednie rozmowy z marszałkami, czego efektem są wstępne listy zadań do realizacji. Obecnie trwają konsultacje społeczne – czytamy na koniec w raporcie przekazanym naszemu portalowi przez Macieja Dutkiewicza.

Jak informowaliśmy w styczniu br. rząd przyjął projekt Umowy Partnerstwa będącej najważniejszym dokumentem określającym strategię wykorzystania nowej puli Funduszy Europejskich na lata 2014-2020. W sumie do podziału w tym okresie w ramach polityki spójności Polska otrzyma 82,3 mld euro, z tego aż 10,5 mld, czyli niemal 44 mld zł zostanie przeznaczone na rozwój transportu kolejowego.

 – PKP PLK w ramach perspektywy 2014-2020 będzie przede wszystkim korzystać z nowego instrumentu finansowania inwestycji – Funduszu „Łącząc Europę” (Connecting Europe Facility – CEF). W ub.r. opracowany został projekt Wieloletniego Program Inwestycji Kolejowych dla projektów zgłaszanych w konkursie CEF w roku 2014 – poinformował nasz portal w przesłanym raporcie Maciej Dutkiewicz, z wydziału prasowego PKP PLK SA.

Dokument Implementacyjny (wersja grudzień 2013 r.) w odniesieniu do sektora kolejowego zawiera 24 projekty kolejowe w ramach tzw. listy podstawowej, 1 projekt horyzontalny i 3 projekty kolejowe portowe, których realizacja przewidywana jest w oparciu o środki CEF. Każdorazowo, projekty są oceniane przez ekspertów zewnętrznych, a decyzje o ich realizacji będą podejmowane bezpośrednio przez Komisję Europejską, która będzie bezpośrednio odpowiedzialna również za kwestie zarządzania i kontroli.

Jak można dowiedzieć się z dokumentu przesłanego przez Dutkiewicza istotnym kryterium branym przez KE przy podejmowaniu decyzji o dofinansowaniu jest dojrzałość projektowa, a beneficjenci nie mają gwarancji uzyskania dofinansowania tak jak do tej pory miało to miejsce w przypadku programu POIiŚ. Środki, dedykowane kolei to 3,5 mld euro. W ramach pierwszego naboru wniosków do tego instrumentu, który odbędzie się w drugiej połowie 2014 r., PKP PLK zamierzają zgłosić 5 projektów o łącznej wartości ok. 8 mld zł.

Dokument wymienia następujące projekty, które zostaną zgłoszone: 1/ Prace na linii kolejowej E 59 na odcinku Wrocław–Poznań, etap IV, odcinek granica województwa dolnośląskiego–Czempiń; 2/ Prace na linii kolejowej E 20 na odcinku Warszawa–Poznań – pozostałe roboty, odcinek Sochaczew – Swarzędz; 3/ Prace na linii kolejowej Warszawa Włochy–Grodzisk Mazowiecki (linia nr 447). Linia należy do sieci bazowej TEN-T w ruchu pasażerskim. 4/ Prace na linii obwodowej w Warszawie (odc. Warszawa Gołąbki/Warszawa Zachodnia–Warszawa Gdańska). Linia obwodowa w Warszawie należy do sieci bazowej TEN-T w ruchu towarowym. Służy ona przeniesieniu ruchu towarowego w obszarze aglomeracji warszawskiej na kluczowym ciągu wschód-zachód, tj. Rzepin – Poznań – Warszawa – Terespol. 5/ Prace na linii kolejowej E 75 na odc. Sadowne–Białystok wraz z robotami pozostałymi na odcinku Warszawa Rembertów–Sadowne. Linia należy do sieci bazowej TEN-T zarówno w ruchu pasażerskim, jak i towarowym. Jest to element ciągu Rail Baltica, stanowiącego priorytetowy projekt UE.

Dokument przesłany nam przez Macieja Dutkiewicza uzupełnia informacja o innych projektach inwestycyjnych PKP PLK na nową perspektywę budżetową UE na lata 2014-2020. W jej ramach: 18 projektów weszło w roku 2013 w fazę przygotowania dokumentacji projektowej bądź przedprojektowej. W przypadku 33 kolejnych projektów uruchomiliśmy proces pozyskania niezbędnej dokumentacji. Ponadto, zapewnione zostało finansowanie na przygotowanie dokumentacji przedprojektowej i wdrożone zostało przygotowanie materiałów przetargowych. W PKP PLK opracowany został Krajowy Program Kolejowy, który jest dokumentem programowym dla perspektywy finansowej UE na lata 2014 – 2020. W listopadzie ub.r. został złożony do ministerstwa infrastruktury. Łączna wartość projektów na podstawowej liście KPK wynosi 58,6 mld zł. Ponadto PKP PLK przekazały marszałkom województw propozycje projektów do finansowania w ramach Regionalnych Programów Operacyjnych. Przedstawiciele PKP PLK przeprowadzili także bezpośrednie rozmowy z marszałkami, czego efektem są wstępne listy zadań do realizacji. Obecnie trwają konsultacje społeczne – czytamy na koniec w raporcie przekazanym naszemu portalowi przez Macieja Dutkiewicza.

Najnowsze artykuły