icon to english version of biznesalert
EN
Najważniejsze informacje dla biznesu
icon to english version of biznesalert
EN

Nowe technologie w górnictwie mają poprawić bezpieczeństwo

Polska Grupa Górnicza (PGG), w której kopalniach doszło w ubiegłym roku do 457 rozmaitych wypadków przy pracy, zamierza rozwijać tworzone komputerowo animacje, przedstawiające przebieg wypadków. Wizualizacje mają skłaniać górników do bezpiecznej pracy i pomagać w szkoleniach.

PGG – największy w Polsce producent węgla – była pierwszą spółką węglową, która zastosowała animację komputerową w materiałach szkoleniowych adresowanych do górników. Podczas wtorkowej konferencji w Szczyrku (Śląskie), poświęconej bezpieczeństwu pracy w górnictwie, spółka podsumowała dotychczasowe efekty tego rozwiązania i zapowiedziała dalsze działania w tej dziedzinie.

„Nasze wizualizacje są możliwie wiernymi rekonstrukcjami wypadków przy pracy, do jakich doszło w kopalniach PGG. W ten sposób chcemy zilustrować pracownikom skutki popełnianych błędów, pokazać przyczyny wypadków” – wyjaśnił Sławomir Bogacki z Zakładu Informatyki i Telekomunikacji PGG, gdzie powstają obrazujące wypadki animacje.

Wykorzystanie wizualizacji w szkoleniach ma pomóc w ograniczeniu liczby wypadków spowodowanych przez ludzkie błędy. Ze statystyk wynika, że w polskim górnictwie aż cztery na pięć wypadków powoduje tzw. czynnik ludzki – chodzi o błędy pracowników, wynikające np. z nieuwagi, ale także z nieznajomości lub lekceważenia przepisów bezpieczeństwa.

W ubiegłym roku na 457 wypadków w kopalniach PGG aż 342 były spowodowane „czynnikiem ludzkim”. Oznacza to, że niezgodne z przepisami i procedurami zachowania przyczyniły się do trzech czwartych wypadków w firmie. Komputerowa rekonstrukcja wypadków ma pokazać pracownikom, jakie skutki może mieć lekceważenie przepisów oraz jak ustrzec się błędów, które doprowadziły do tragicznych zdarzeń.
Jak mówił Bogacki, przy tworzeniu komputerowych wizualizacji wypadków informatycy stawiają na ich maksymalny realizm – dbają o zgodność pokazanych zdarzeń z ich rzeczywistym przebiegiem, pilnują też, aby przedstawione otoczenie – układ wyrobisk, wygląd infrastruktury czy maszyn – odpowiadało rzeczywistości.

„Chodzi o to, aby pracownik mógł utożsamiać się z przedstawioną sytuacją. Nie unikamy też scen drastycznych, aby lepiej zilustrować pracownikom konsekwencje popełnianych przez nich błędów” – dodał Bogacki, zaznaczając, że w formie animacji przedstawiane są nie tylko wypadki śmiertelne, ale również inne, a ponadto sytuacje potencjalnie wypadkowe oraz niebezpieczne czynniki występujące w środowisku pracy górników.

W ubiegłym roku w całym polskim górnictwie doszło do ponad 2 tys. rozmaitych wypadków; 27 górników zginęło. Przedstawiciele nadzoru górniczego wskazują, że ograniczenie liczby wypadków wymaga nie tylko kontroli, ale również nowych, innowacyjnych metod szkolenia górników i docierania do ich świadomości. Zastosowanie animacji komputerowej oraz nowinek technicznych, a także uatrakcyjnienie form przekazu, pomaga skutecznie dotrzeć do pracowników, szczególnie tych młodszych – przekonują eksperci z PGG.

Polska Agencja Prasowa

Polska Grupa Górnicza (PGG), w której kopalniach doszło w ubiegłym roku do 457 rozmaitych wypadków przy pracy, zamierza rozwijać tworzone komputerowo animacje, przedstawiające przebieg wypadków. Wizualizacje mają skłaniać górników do bezpiecznej pracy i pomagać w szkoleniach.

PGG – największy w Polsce producent węgla – była pierwszą spółką węglową, która zastosowała animację komputerową w materiałach szkoleniowych adresowanych do górników. Podczas wtorkowej konferencji w Szczyrku (Śląskie), poświęconej bezpieczeństwu pracy w górnictwie, spółka podsumowała dotychczasowe efekty tego rozwiązania i zapowiedziała dalsze działania w tej dziedzinie.

„Nasze wizualizacje są możliwie wiernymi rekonstrukcjami wypadków przy pracy, do jakich doszło w kopalniach PGG. W ten sposób chcemy zilustrować pracownikom skutki popełnianych błędów, pokazać przyczyny wypadków” – wyjaśnił Sławomir Bogacki z Zakładu Informatyki i Telekomunikacji PGG, gdzie powstają obrazujące wypadki animacje.

Wykorzystanie wizualizacji w szkoleniach ma pomóc w ograniczeniu liczby wypadków spowodowanych przez ludzkie błędy. Ze statystyk wynika, że w polskim górnictwie aż cztery na pięć wypadków powoduje tzw. czynnik ludzki – chodzi o błędy pracowników, wynikające np. z nieuwagi, ale także z nieznajomości lub lekceważenia przepisów bezpieczeństwa.

W ubiegłym roku na 457 wypadków w kopalniach PGG aż 342 były spowodowane „czynnikiem ludzkim”. Oznacza to, że niezgodne z przepisami i procedurami zachowania przyczyniły się do trzech czwartych wypadków w firmie. Komputerowa rekonstrukcja wypadków ma pokazać pracownikom, jakie skutki może mieć lekceważenie przepisów oraz jak ustrzec się błędów, które doprowadziły do tragicznych zdarzeń.
Jak mówił Bogacki, przy tworzeniu komputerowych wizualizacji wypadków informatycy stawiają na ich maksymalny realizm – dbają o zgodność pokazanych zdarzeń z ich rzeczywistym przebiegiem, pilnują też, aby przedstawione otoczenie – układ wyrobisk, wygląd infrastruktury czy maszyn – odpowiadało rzeczywistości.

„Chodzi o to, aby pracownik mógł utożsamiać się z przedstawioną sytuacją. Nie unikamy też scen drastycznych, aby lepiej zilustrować pracownikom konsekwencje popełnianych przez nich błędów” – dodał Bogacki, zaznaczając, że w formie animacji przedstawiane są nie tylko wypadki śmiertelne, ale również inne, a ponadto sytuacje potencjalnie wypadkowe oraz niebezpieczne czynniki występujące w środowisku pracy górników.

W ubiegłym roku w całym polskim górnictwie doszło do ponad 2 tys. rozmaitych wypadków; 27 górników zginęło. Przedstawiciele nadzoru górniczego wskazują, że ograniczenie liczby wypadków wymaga nie tylko kontroli, ale również nowych, innowacyjnych metod szkolenia górników i docierania do ich świadomości. Zastosowanie animacji komputerowej oraz nowinek technicznych, a także uatrakcyjnienie form przekazu, pomaga skutecznie dotrzeć do pracowników, szczególnie tych młodszych – przekonują eksperci z PGG.

Polska Agencja Prasowa

Najnowsze artykuły