Powstanie pancerna autostrada dla… Abramsów

6 lipca 2023, 15:15 Alert

Rozpoczęła się przebudowa fragmentu autostrady A2, a dokładnie wiaduktu autostradowego w okolicy Wrześni (209 km A2) oraz mostu nad strugą Bawół w okolicy Słupcy (225 km A2). Modernizacja ma związek z dostosowaniem trasy do przejazdu pojazdów specjalnych według klasy MLC. Chodzi o czołgi, które miałyby się przemieszczać po Polsce także autostradami.

M1 Abrams. Fot. Wikimedia Commons.
M1 Abrams. Fot. Wikimedia Commons.

Kilka dni temu rozpoczęto się przebudowa autostrady A2, która będzie autostradą dla czołgów. Będą nią jeździć m.in. Abramsy, które kilka dni temu przypłynęły do Polski z USA. W pierwszej dostawie było 14 czołgów Abrams M1A1 FEP. Trafią one na wyposażenie 18 Dywizji Zmechanizowanej do 1 Brygady Pancernej w Wesołej. Co więcej, w Wojskowych Zakładach Motoryzacyjnych w Poznaniu powstanie wielkie centrum obsługi amerykańskich czołgów Abrams. Przejazd Abramsów to wyzwania dla infrastruktury drogowej. W najlżejszej wersji Abrams waży min. 55 ton plus masa specjalnego ciągnika do przewozu broni pancernej. Dostosowanie A2 do przejazdu czołgów jest więc konieczne.

-Rozbierany będzie wiadukt w rejonie Wrześni (209 km A2), przebudowany będzie też most w Słupcy (225 km A2). Jak oficjalnie informuje Autostrada Wielkopolska SA, planowana przebudowa pozwoli na dostosowanie nośności i parametrów konstrukcyjno-geometrycznych obiektów mostowych do aktualnych wymogów przepisów techniczno-budowlanych. – Kierowców prosimy o zachowanie ostrożności i stosowanie się do znaków tymczasowej organizacji ruchu – podaje Autostrada Wielkopolska.

Wiadukt autostradowy, przebiegający nad DK92, w okolicy 209 km A2 składa się z dwóch niezależnych obiektów (po jednym dla każdej jezdni autostrady). W poszczególnych etapach prac zostanie on całkowicie rozebrany, a następnie wybudowany nowy. Dla kierowców oznacza to poprowadzenie ruchu odpowiednio na północnej lub południowej części obiektu (jezdni autostrady), w zależności od realizowanego etapu. Podobnie prace zaplanowano w przypadku mostu nad Strugą Bawół, zlokalizowanego w okolicy 225 km A2.

LC to skrót od Military Load Classification, używany przez NATO. MLC (jak czytamy w Zarządzeniu ministra infrastruktury z dnia 26 października 2010 r. w sprawie wyznaczania wojskowej klasyfikacji obciążenia obiektów mostowych usytuowanych w ciągach dróg publicznych) to standardowy system NATO, w którym obiekt mostowy ma przydzielony numer klasyfikacyjny wyrażający obciążenie, jakie może przenieść dla przejazdu pojazdów.

Pancerna autostrada dla czołgów

W Instytucie Badawczym Dróg i Mostów w Warszawie opracowano metodę szybkiego wyznaczania wojskowej klasy obciążenia obiektów mostowych – zgodnie ze standardami NATO. Ta metoda ma nazwę „Milory” i pozwala na szybkie wyznaczenie klas obciążenia obiektu na podstawie informacji zawartych w dokumentach ewidencyjnych, w razie potrzeby, uzupełnionych poprzez łatwy pomiar podstawowych parametrów geometrycznych obiektu. Zgodnie z metodą „Milory”, wszystkie obiekty mostowe na autostradzie A2 w tym regionie mają mieć docelowo nośność brutto 130 ton.

Portal Obronny / Bartosz Siemieniuk

Polska postawi serwis Abramsów w Poznaniu