icon to english version of biznesalert
EN
Najważniejsze informacje dla biznesu
icon to english version of biznesalert
EN

Agusta Westland nawiąże współpracę z PGZ o wartości 800 mln euro

OPRACOWANIE

Teresa Wójcik

Redaktor BiznesAlert.pl

Wczoraj AgustaWestland podpisała w Świdniku porozumienia o współpracy z polskimi partnerami przemysłowymi z Polskiej Grupy Zbrojeniowej. Skala wzajemnych zobowiązań jest ogromna.

Porozumienia, o łącznej wartości niemal 800 mln EUR, są elementem oferty offsetowej, którą AgustaWestland przedstawia polskiemu przemysłowi. Propozycja AgustaWestland jest integralną częścią oferty spółki PZL-Świdnik, która uczestniczy w przetargu na dostawę 70 wielozadaniowych śmigłowców dla polskich Sił Zbrojnych. Łączne propozycja AgustaWestland dla polskiego przemysłu zakłada realizację ponad 50 projektów z udziałem prawie 25 zagranicznych partnerów, którzy będą współpracować przy realizacji programu AW149 dla polskiego resortu obrony z niemal 20 polskimi przedsiębiorstwami. Wartość wszystkich zobowiązań offsetowych AgustaWestland liczona jest w miliardach EUR.

Oficjalna uroczystość podpisania porozumień o współpracy w sprawie umów offsetowych z czterema spośród głównych spółek polskiego sektora obronnego, reprezentującymi różne specjalizacje i regiony Polski, odbyła się 18 grudnia br. w siedzibie PZL-Świdnik. Uczestniczyli w niej przedstawiciele kadry zarządzającej AgustaWestland i PZL-Świdnik, na czele z CEO AgustaWestland, Daniele Romitim i Prezesem Zarządu PZL-Świdnik S.A., Mieczysławem Majewskim oraz reprezentanci kierownictwa partnerów przemysłowych PZL-Świdnik i AgustaWestland. Było to podsumowanie wielu miesięcy negocjacji, przygotowywania i finalizowania umów offsetowych z polskimi partnerami. Podpisane wczoraj porozumienia o współpracy dotyczą Fabryki Broni Radom, Wojskowych Zakładów Lotniczych nr. 1 w  Łodzi (WZL1), Wojskowe Zakłady nr 2  w Bydgoszczy (WZL2), ZM Tarnów oraz PZL-Świdnik.

Fabryka Broni Radom będzie w ramach projektu offsetowego produkować podzespoły do struktur lotniczych śmigłowców.  Spółka nieutożsamiana do tej pory z przemysłem lotniczym, wchodzi w nowy sektor wytwórczy, w nową specjalizację oznaczającą m.in. tworzenie nowych miejsc pracy.

WZL1 i WZL2 to największe centra serwisowe statków powietrznych w Polsce. W ramach współpracy z PZL-Świdnik,  WZL1, oprócz utworzenia centrum remontowego i zapewnienia wsparcia technicznego i szkoleń, w ramach projektu offsetowego, będzie remontować  struktury śmigłowcowe, w tym piasty wirnika nośnego, łopaty, kadłub, dodatkowe źródła zasilania (APU) i silniki oraz wykonywać ich późniejszą weryfikację. Z kolei projekt offsetowy WZL2 zakłada realizację przeglądów, napraw i remontów szerokiego zakresu systemów elektronicznych, generatorów mocy, rejestratorów parametrów lotu, podwozi, wciągarek oraz systemów walki elektronicznej.

Dla ZM Tarnów projekt offsetowy zakłada produkcję broni oraz systemów uzbrojenia oraz zasobników na amunicję i systemów mocowania broni do śmigłowca AW149. W przyszłości przewiduje się również bieżące utrzymywanie systemów uzbrojenia, w tym realizację przeglądów, napraw i remontów.

PZL-Świdnik jest jedynym polskim przedsiębiorstwem biorącym udział w przetargu na dostawę 70 wielozadaniowych śmigłowców dla polskich Sił Zbrojnych. W Świdniku powstanie światowe centrum produkcji i rozwoju nowoczesnej maszyny, śmigłowca AW149, odpowiadającego potrzebom polskiego Ministerstwa Obrony Narodowej, centrum dające perspektywę eksportu AW149 na cały świat. Ta nowa perspektywa oznacza powstanie nawet 2 tys. nowych miejsc pracy. PZL-Świdnik, firma polskiego przemysłu obronnego, stanie się jednocześnie jedną z najważniejszych  na świecie firm grupy AgustaWestland.

PZL-Świdnik to jedyny polski producent śmigłowców projektujący i produkujący te maszyny. Do tej pory, w zatrudniającym prawie 3500 pracowników przedsiębiorstwie  (w tym prawie 630 inżynierów), wyprodukowano ponad 7400 śmigłowców, które dostarczono klientom w ponad  40 krajach. PZL-Świdnik jest jednym z największych przedsiębiorstw w polskim sektorze lotniczym, a jego  łańcuch dostawców to 900 polskich firm. Prawie 160 śmigłowców produkcji PZL-Świdnik jest obecnie używanych w polskich Siłach Zbrojnych. Są to Sokoły, Anakondy, Puszczyki, Mi-2 oraz najnowocześniejsza bojowa wersja Sokoła – śmigłowiec W-3PL Głuszec, będący rezultatem współpracy PZL-Świdnik, polskich Sił Zbrojnych oraz sektora B+R. Niemal 80 proc. śmigłowców dostarczonych polskim Siłom Zbrojnym w ostatnich 10 latach, to maszyny wyprodukowane w Świdniku. Dotychczasowe inwestycje AgustaWestland związane z produkcją  PZL-Świdnik wyniosły ponad 600 mln zł. (wraz z kosztami prywatyzacji).

OPRACOWANIE

Teresa Wójcik

Redaktor BiznesAlert.pl

Wczoraj AgustaWestland podpisała w Świdniku porozumienia o współpracy z polskimi partnerami przemysłowymi z Polskiej Grupy Zbrojeniowej. Skala wzajemnych zobowiązań jest ogromna.

Porozumienia, o łącznej wartości niemal 800 mln EUR, są elementem oferty offsetowej, którą AgustaWestland przedstawia polskiemu przemysłowi. Propozycja AgustaWestland jest integralną częścią oferty spółki PZL-Świdnik, która uczestniczy w przetargu na dostawę 70 wielozadaniowych śmigłowców dla polskich Sił Zbrojnych. Łączne propozycja AgustaWestland dla polskiego przemysłu zakłada realizację ponad 50 projektów z udziałem prawie 25 zagranicznych partnerów, którzy będą współpracować przy realizacji programu AW149 dla polskiego resortu obrony z niemal 20 polskimi przedsiębiorstwami. Wartość wszystkich zobowiązań offsetowych AgustaWestland liczona jest w miliardach EUR.

Oficjalna uroczystość podpisania porozumień o współpracy w sprawie umów offsetowych z czterema spośród głównych spółek polskiego sektora obronnego, reprezentującymi różne specjalizacje i regiony Polski, odbyła się 18 grudnia br. w siedzibie PZL-Świdnik. Uczestniczyli w niej przedstawiciele kadry zarządzającej AgustaWestland i PZL-Świdnik, na czele z CEO AgustaWestland, Daniele Romitim i Prezesem Zarządu PZL-Świdnik S.A., Mieczysławem Majewskim oraz reprezentanci kierownictwa partnerów przemysłowych PZL-Świdnik i AgustaWestland. Było to podsumowanie wielu miesięcy negocjacji, przygotowywania i finalizowania umów offsetowych z polskimi partnerami. Podpisane wczoraj porozumienia o współpracy dotyczą Fabryki Broni Radom, Wojskowych Zakładów Lotniczych nr. 1 w  Łodzi (WZL1), Wojskowe Zakłady nr 2  w Bydgoszczy (WZL2), ZM Tarnów oraz PZL-Świdnik.

Fabryka Broni Radom będzie w ramach projektu offsetowego produkować podzespoły do struktur lotniczych śmigłowców.  Spółka nieutożsamiana do tej pory z przemysłem lotniczym, wchodzi w nowy sektor wytwórczy, w nową specjalizację oznaczającą m.in. tworzenie nowych miejsc pracy.

WZL1 i WZL2 to największe centra serwisowe statków powietrznych w Polsce. W ramach współpracy z PZL-Świdnik,  WZL1, oprócz utworzenia centrum remontowego i zapewnienia wsparcia technicznego i szkoleń, w ramach projektu offsetowego, będzie remontować  struktury śmigłowcowe, w tym piasty wirnika nośnego, łopaty, kadłub, dodatkowe źródła zasilania (APU) i silniki oraz wykonywać ich późniejszą weryfikację. Z kolei projekt offsetowy WZL2 zakłada realizację przeglądów, napraw i remontów szerokiego zakresu systemów elektronicznych, generatorów mocy, rejestratorów parametrów lotu, podwozi, wciągarek oraz systemów walki elektronicznej.

Dla ZM Tarnów projekt offsetowy zakłada produkcję broni oraz systemów uzbrojenia oraz zasobników na amunicję i systemów mocowania broni do śmigłowca AW149. W przyszłości przewiduje się również bieżące utrzymywanie systemów uzbrojenia, w tym realizację przeglądów, napraw i remontów.

PZL-Świdnik jest jedynym polskim przedsiębiorstwem biorącym udział w przetargu na dostawę 70 wielozadaniowych śmigłowców dla polskich Sił Zbrojnych. W Świdniku powstanie światowe centrum produkcji i rozwoju nowoczesnej maszyny, śmigłowca AW149, odpowiadającego potrzebom polskiego Ministerstwa Obrony Narodowej, centrum dające perspektywę eksportu AW149 na cały świat. Ta nowa perspektywa oznacza powstanie nawet 2 tys. nowych miejsc pracy. PZL-Świdnik, firma polskiego przemysłu obronnego, stanie się jednocześnie jedną z najważniejszych  na świecie firm grupy AgustaWestland.

PZL-Świdnik to jedyny polski producent śmigłowców projektujący i produkujący te maszyny. Do tej pory, w zatrudniającym prawie 3500 pracowników przedsiębiorstwie  (w tym prawie 630 inżynierów), wyprodukowano ponad 7400 śmigłowców, które dostarczono klientom w ponad  40 krajach. PZL-Świdnik jest jednym z największych przedsiębiorstw w polskim sektorze lotniczym, a jego  łańcuch dostawców to 900 polskich firm. Prawie 160 śmigłowców produkcji PZL-Świdnik jest obecnie używanych w polskich Siłach Zbrojnych. Są to Sokoły, Anakondy, Puszczyki, Mi-2 oraz najnowocześniejsza bojowa wersja Sokoła – śmigłowiec W-3PL Głuszec, będący rezultatem współpracy PZL-Świdnik, polskich Sił Zbrojnych oraz sektora B+R. Niemal 80 proc. śmigłowców dostarczonych polskim Siłom Zbrojnym w ostatnich 10 latach, to maszyny wyprodukowane w Świdniku. Dotychczasowe inwestycje AgustaWestland związane z produkcją  PZL-Świdnik wyniosły ponad 600 mln zł. (wraz z kosztami prywatyzacji).

Najnowsze artykuły