Alstom chce zbudować metro na Śląsku

23 maja 2018, 13:30 Alert

Na XXIII Konferencji Naukowej „Pojazdy Szynowe 2018”, która odbyła się w dniach 22–25 maja na Politechnice Śląskiej, Alstom zaprezentował przełomowe technologie pozwalające sprostać potrzebom zarówno przewoźników, jak i pasażerów w Aglomeracji Śląskiej. Alstom wprowadza innowacje, dzięki którym systemy kolejowe stają się bardziej zintegrowane, bardziej efektywne i atrakcyjniejsze dla pasażerów.

Jednym z wielu omawianych przez Alstom rozwiązań jest system metra Axonis. Jest to system lekkiego metra „pod klucz” o przepustowości od 10 do 45 tys. pasażerów na godzinę w każdym z kierunków. Jest on łatwy do wprowadzenia do tkanki miejskiej, szybki w budowie i bezobsługowy – co pozwala na optymalizację kosztów budowy, eksploatacji i utrzymania. System opiera się na kolei konwencjonalnej (na stalowych kołach), która może poruszać się na wiaduktach, pod ziemią i w poziomie ulicy, przy minimalnym promieniu łuku 45 metrów i nachyleniu toru 6%, co ułatwia wprowadzenie systemu do zatłoczonej i silnie zurbanizowanej aglomeracji śląskiej.

Co więcej, zintegrowane podejście do systemu, w tym do realizacji obiektów budowlanych – zwłaszcza w przypadku wariantu przebiegającego na wiaduktach – pozwala na uruchomienie Axonis w ciągu 3–4 lat.

Zakład Alstom w Chorzowie posiada już rozległe doświadczenie w tworzeniu innowacyjnych i przyjaznych dla środowiska technologii i produktów, które znajdują odbiorców na całym świecie. Obecnie chorzowski zakład Alstom jest światowym centrum kompetencji wyspecjalizowanym w produkcji tramwajów, składów metra i pociągów regionalnych, jak również komponentów dla transportu miejskiego i podmiejskiego. Jest to jedyna fabryka w Polsce dysponująca halami przystosowanymi do produkcji pudeł z aluminium, stali i stali nierdzewnej.

Alstom w Polsce produkuje i eksportuje zaawansowane technologicznie produkty w ramach 19 projektów realizowanych w 10 krajach w Europie, na Bliskim Wschodzie i w Australii. Do najważniejszych projektów, będących obecnie w fazie produkcji, należą najnowocześniejsze składy metra dla Rijadu i Dubaju.

– Jako spółka zatrudniająca ponad 1 600 osób, dysponująca wiodącymi w skali kraju kwalifikacjami w zakresie projektowania pojazdów szynowych, Alstom pragnie efektywnie wspierać rozwój polskiej sieci transportowej i wzbogacać ją swoją wiedzą i doświadczeniem, dostarczając zaawansowane i sprawdzone w eksploatacji produkty – powiedział Lesław Kuzaj, prezes Alstom w Polsce.

– Alstom z dumą dostarcza najbardziej zaawansowany technologicznie tabor dla sztandarowych projektów na całym świecie, takich jak sieci metra w Rijadzie i Dubaju. Polscy inżynierowie i fachowcy stworzyli produkty najwyższej jakości, które spotkały się z uznaniem klientów – powiedział Radosław Banach, dyrektor zarządzający Alstom Konstal.

– Modernizacja transportu publicznego na Śląsku jest ambitnym, a jednocześnie koniecznym zadaniem, którego z przyjemnością się podjęliśmy. Jesteśmy dumni, że w naszym regionie mamy takiego specjalistę w dziedzinie transportu jak Alstom, który realizuje najnowocześniejsze projekty na całym świecie – powiedział dr Janusz Ćwiek, profesor Politechniki Śląskiej.

Alstom