Na transport publiczny w Oslo składają się: rowery, metro, pociągi, tramwaje i autobusy. Być może już w przyszłym roku pojawią się na ulicach Oslo autonomiczne autobusy, które będą poruszać się po mniej zatłoczonych obszarach. Firma Ruter obsługująca transport miejski w Oslo stoi przed wyzwaniem jakim jest włączenie do sieci komunikacyjnej powstającej nowej dzielnicy, w której mieszkać będzie 25 tysięcy osób.
Potrzeba połączenia nowo budowanych osiedli z centrum Oslo spowodowała poszukiwania nowych rozwiązań. Jednym z nich mają być autobusy bez kierowcy. Zanim wyjadą one na drogi potrzebne będzie przygotowanie odpowiednich przepisów. Oslo stara się dopasować do potrzeb zmieniającego się miasta dlatego chce aby transport miejski był bardziej zindywidualizowany. Co cztery lata miejskie przedsiębiorstwo transportowe publikuje plany i raporty, w których wytycza kierunki rozwoju.
Zrównoważony transport miejski w Oslo ma być rozwijany w wielu kierunkach. W najbliższych latach według założeń przygotowanych przez Ruter i ujętych dokumencie M2016 powinny nastąpić następujące zmiany:
- Przede wszystkim klienci korzystający z miejskich usług transportowych mają mieć szerszy wybór wariantów poruszania się.
- Jakość i wartość usług ma wynikać ze współpracy z użytkownikami.
- Rozwój usług transportowych ma być zsynchronizowany ze zrównoważonym rozwojem miasta.
- Jazda rowerem i poruszanie się pieszo muszą być elementem strategii i powinny być rozwijane na równi z pozostałymi środkami komunikacji.
- Oslo powinno stać się miastem tramwajów.
- Modernizacji wymaga tabor autobusowy, tak by był bardziej przyjazny dla środowiska.
- Wskazanie priorytetów i wykorzystanie potencjału rynkowego mają wspomagać rozwój infrastruktury.
- Zostanie wprowadzony system na żądanie, bardziej elastyczny i dopasowany do potrzeb użytkowników.
- Potrzebne będzie wprowadzenie także szybszych ścieżek implementowania nowych rozwiązań i szybszego reagowania na zmieniające się potrzeby miasta.
- Rozwinięcie inwestycji na terenie miasta ma pozwolić na wzrost atrakcyjności wielu rejonów i zwiększone zainteresowanie inwestowaniem w przemysł i budownictwo.
Agata Rzędowska