icon to english version of biznesalert
EN
Najważniejsze informacje dla biznesu
icon to english version of biznesalert
EN

Transport publiczny zmniejsza emisję zanieczyszczeń

Transport publiczny był od dawna alternatywą dla ludzi chcących zostawić samochód w domu i nie przyczyniać się do większego skażenia środowiska. Naukowcom z University of Utah (USA) udało się odpowiedzieć na pytanie, w jakich okolicznościach autobusy i pociągi pomagają zredukować emisję zanieczyszczeń.

Zalety komunikacji miejskiej

Badacze Daniel Mendoza, Martin Buchert i John Lin wykorzystali dane z czytników w pojazdach komunikacji miejskiej, rejestrujących długość podróży, aby oszacować emisje „zaoszczędzone” dzięki autobusom i kolejom, a także zaplanować, jak można byłoby rozbudować miejską flotę. Badanie opisane w „Environmental Research Communications” nie jest pierwszą próbą oszacowania, ile zanieczyszczeń może nam oszczędzić poruszanie się komunikacją miejską. Ostatni postęp technologiczny pozwolił jednak odpowiedzieć na to pytanie z większą precyzją.

Usprawnieniem w pomiarach okazały się specjalne karty miejskie, przykładane do czytników na początku i na końcu podróży, które zapewniły anonimowe dane na temat tego, gdzie pasażerowie wsiadają i wysiadają. Średnio połowa pasażerów transportu miejskiego Utah Transit Authority ich używa. „Teraz możemy realnie kwantyfikować podróże, zarówno w czasie, jak i w przestrzeni” – powiedział Mendoza. Zliczono w ten sposób kilometry, które pasażerowie przejechali w 2016 r. Drugie źródło danych stanowiła baza informacji o rozkładach jazdy i przystankach Google – General Transit Feed Specification. Dzięki temu naukowcy mogli wyśledzić, gdzie i jak często jeżdżą autobusy i pociągi UTA. Zaopatrzeni w te dane badacze mogli oszacować emisje zanieczyszczeń i kilometry pokonywane przez transport publiczny, a następnie zestawić je z podróżami jego użytkowników, aby ocenić, ile kursów samochodem zaoszczędzono w ten sposób.

Przewagę komunikacji miejskiej najlepiej było widać w dni powszednie i na gęsto zaludnionych obszarach. Efekt ten był dużo mniejszy wieczorami, na obrzeżach miast i w weekendy. Aby zmniejszyć zanieczyszczenia pochodzące z lokalnej komunikacji, należałoby zwiększyć liczbę pasażerów przypadającą na kurs, wprowadzić więcej przyjaznych środowisku pojazdów i zrezygnować z kursów, z których korzysta najmniej pasażerów – rekomendują naukowcy.

Polska Agencja Prasowa

Patkowski: Jak odbudować drogowy transport zbiorowy w Polsce lokalnej

Transport publiczny był od dawna alternatywą dla ludzi chcących zostawić samochód w domu i nie przyczyniać się do większego skażenia środowiska. Naukowcom z University of Utah (USA) udało się odpowiedzieć na pytanie, w jakich okolicznościach autobusy i pociągi pomagają zredukować emisję zanieczyszczeń.

Zalety komunikacji miejskiej

Badacze Daniel Mendoza, Martin Buchert i John Lin wykorzystali dane z czytników w pojazdach komunikacji miejskiej, rejestrujących długość podróży, aby oszacować emisje „zaoszczędzone” dzięki autobusom i kolejom, a także zaplanować, jak można byłoby rozbudować miejską flotę. Badanie opisane w „Environmental Research Communications” nie jest pierwszą próbą oszacowania, ile zanieczyszczeń może nam oszczędzić poruszanie się komunikacją miejską. Ostatni postęp technologiczny pozwolił jednak odpowiedzieć na to pytanie z większą precyzją.

Usprawnieniem w pomiarach okazały się specjalne karty miejskie, przykładane do czytników na początku i na końcu podróży, które zapewniły anonimowe dane na temat tego, gdzie pasażerowie wsiadają i wysiadają. Średnio połowa pasażerów transportu miejskiego Utah Transit Authority ich używa. „Teraz możemy realnie kwantyfikować podróże, zarówno w czasie, jak i w przestrzeni” – powiedział Mendoza. Zliczono w ten sposób kilometry, które pasażerowie przejechali w 2016 r. Drugie źródło danych stanowiła baza informacji o rozkładach jazdy i przystankach Google – General Transit Feed Specification. Dzięki temu naukowcy mogli wyśledzić, gdzie i jak często jeżdżą autobusy i pociągi UTA. Zaopatrzeni w te dane badacze mogli oszacować emisje zanieczyszczeń i kilometry pokonywane przez transport publiczny, a następnie zestawić je z podróżami jego użytkowników, aby ocenić, ile kursów samochodem zaoszczędzono w ten sposób.

Przewagę komunikacji miejskiej najlepiej było widać w dni powszednie i na gęsto zaludnionych obszarach. Efekt ten był dużo mniejszy wieczorami, na obrzeżach miast i w weekendy. Aby zmniejszyć zanieczyszczenia pochodzące z lokalnej komunikacji, należałoby zwiększyć liczbę pasażerów przypadającą na kurs, wprowadzić więcej przyjaznych środowisku pojazdów i zrezygnować z kursów, z których korzysta najmniej pasażerów – rekomendują naukowcy.

Polska Agencja Prasowa

Patkowski: Jak odbudować drogowy transport zbiorowy w Polsce lokalnej

Najnowsze artykuły