AlertŚrodowisko

Transport publiczny zmniejsza emisję zanieczyszczeń

Autobus elektryczny. Fot. Volvo

Transport publiczny był od dawna alternatywą dla ludzi chcących zostawić samochód w domu i nie przyczyniać się do większego skażenia środowiska. Naukowcom z University of Utah (USA) udało się odpowiedzieć na pytanie, w jakich okolicznościach autobusy i pociągi pomagają zredukować emisję zanieczyszczeń.

Zalety komunikacji miejskiej

Badacze Daniel Mendoza, Martin Buchert i John Lin wykorzystali dane z czytników w pojazdach komunikacji miejskiej, rejestrujących długość podróży, aby oszacować emisje “zaoszczędzone” dzięki autobusom i kolejom, a także zaplanować, jak można byłoby rozbudować miejską flotę. Badanie opisane w “Environmental Research Communications” nie jest pierwszą próbą oszacowania, ile zanieczyszczeń może nam oszczędzić poruszanie się komunikacją miejską. Ostatni postęp technologiczny pozwolił jednak odpowiedzieć na to pytanie z większą precyzją.

Usprawnieniem w pomiarach okazały się specjalne karty miejskie, przykładane do czytników na początku i na końcu podróży, które zapewniły anonimowe dane na temat tego, gdzie pasażerowie wsiadają i wysiadają. Średnio połowa pasażerów transportu miejskiego Utah Transit Authority ich używa. “Teraz możemy realnie kwantyfikować podróże, zarówno w czasie, jak i w przestrzeni” – powiedział Mendoza. Zliczono w ten sposób kilometry, które pasażerowie przejechali w 2016 r. Drugie źródło danych stanowiła baza informacji o rozkładach jazdy i przystankach Google – General Transit Feed Specification. Dzięki temu naukowcy mogli wyśledzić, gdzie i jak często jeżdżą autobusy i pociągi UTA. Zaopatrzeni w te dane badacze mogli oszacować emisje zanieczyszczeń i kilometry pokonywane przez transport publiczny, a następnie zestawić je z podróżami jego użytkowników, aby ocenić, ile kursów samochodem zaoszczędzono w ten sposób.

Przewagę komunikacji miejskiej najlepiej było widać w dni powszednie i na gęsto zaludnionych obszarach. Efekt ten był dużo mniejszy wieczorami, na obrzeżach miast i w weekendy. Aby zmniejszyć zanieczyszczenia pochodzące z lokalnej komunikacji, należałoby zwiększyć liczbę pasażerów przypadającą na kurs, wprowadzić więcej przyjaznych środowisku pojazdów i zrezygnować z kursów, z których korzysta najmniej pasażerów – rekomendują naukowcy.

Polska Agencja Prasowa

Patkowski: Jak odbudować drogowy transport zbiorowy w Polsce lokalnej


Powiązane artykuły

Brytyjskie firmy tracą wiarę w neutralność klimatyczną

Zaufanie brytyjskich firm co do osiągnięcia neutralności klimatycznej do 2050 roku spada. Maleje wiara w realność celu, rośnie sceptycyzm wobec...

Wycięto las, by walczyć z migracją. Teren zarósł krzakami

W ramach walki z nielegalną migracją wycięto około 180 kilometrów starych drzew nad Bugiem. “Pół roku po olbrzymiej wycince drzew...

Niemcy: Od 2005 roku emisje CO2 spadły o połowę

Federalny Urząd Ochrony Środowiska (UBA) w Dessau-Roßlau podaje, że od wprowadzenia systemu dokumentacji emisji CO2 w 2005 roku emisje w...

Udostępnij:

Facebook X X X