Transport publiczny był od dawna alternatywą dla ludzi chcących zostawić samochód w domu i nie przyczyniać się do większego skażenia środowiska. Naukowcom z University of Utah (USA) udało się odpowiedzieć na pytanie, w jakich okolicznościach autobusy i pociągi pomagają zredukować emisję zanieczyszczeń.
Zalety komunikacji miejskiej
Badacze Daniel Mendoza, Martin Buchert i John Lin wykorzystali dane z czytników w pojazdach komunikacji miejskiej, rejestrujących długość podróży, aby oszacować emisje „zaoszczędzone” dzięki autobusom i kolejom, a także zaplanować, jak można byłoby rozbudować miejską flotę. Badanie opisane w „Environmental Research Communications” nie jest pierwszą próbą oszacowania, ile zanieczyszczeń może nam oszczędzić poruszanie się komunikacją miejską. Ostatni postęp technologiczny pozwolił jednak odpowiedzieć na to pytanie z większą precyzją.
Usprawnieniem w pomiarach okazały się specjalne karty miejskie, przykładane do czytników na początku i na końcu podróży, które zapewniły anonimowe dane na temat tego, gdzie pasażerowie wsiadają i wysiadają. Średnio połowa pasażerów transportu miejskiego Utah Transit Authority ich używa. „Teraz możemy realnie kwantyfikować podróże, zarówno w czasie, jak i w przestrzeni” – powiedział Mendoza. Zliczono w ten sposób kilometry, które pasażerowie przejechali w 2016 r. Drugie źródło danych stanowiła baza informacji o rozkładach jazdy i przystankach Google – General Transit Feed Specification. Dzięki temu naukowcy mogli wyśledzić, gdzie i jak często jeżdżą autobusy i pociągi UTA. Zaopatrzeni w te dane badacze mogli oszacować emisje zanieczyszczeń i kilometry pokonywane przez transport publiczny, a następnie zestawić je z podróżami jego użytkowników, aby ocenić, ile kursów samochodem zaoszczędzono w ten sposób.
Przewagę komunikacji miejskiej najlepiej było widać w dni powszednie i na gęsto zaludnionych obszarach. Efekt ten był dużo mniejszy wieczorami, na obrzeżach miast i w weekendy. Aby zmniejszyć zanieczyszczenia pochodzące z lokalnej komunikacji, należałoby zwiększyć liczbę pasażerów przypadającą na kurs, wprowadzić więcej przyjaznych środowisku pojazdów i zrezygnować z kursów, z których korzysta najmniej pasażerów – rekomendują naukowcy.
Polska Agencja Prasowa
Patkowski: Jak odbudować drogowy transport zbiorowy w Polsce lokalnej