icon to english version of biznesalert
EN
Najważniejsze informacje dla biznesu
icon to english version of biznesalert
EN

Budowa elementu gazociągu Baltic Pipe na Morzu Północnym na półmetku

Budowa wpinki będącej częścią Korytarza Norweskiego pomiędzy gazociągiem Europipe II, a duńskim systemem przesyłowym przekroczyła ponad 50 procent zaawansowania budowy. Jest to jeden z elementów budowy projektu Baltic Pipe.

Budowa Korytarza Norweskiego trwa

Budowa 105 km wpinki na Morzu Północnym rozpoczęła się 1 maja. Najpłytszą część szelfową zlokalizowaną w okolicy duńskiej plaży Hutstrup, liczącą nieco ponad 4,1 km ułożył statek Allseas – Tog Mor. Dalszy, głębszy odcinek aż do momentu styku z Europipe II realizuje największy na świecie statek układający podmorskie gazociągi – Pioneering Spirit.

Obecnie gotowych jest już ponad 65 km wpinki. Średnia prędkość układania wynosi ponad 3,3 km dziennie, jednak sam Pioneering Spirit osiągał dobowe rekordy budowy na poziomie ponad 5,5 km. Przy utrzymaniu wysokiej prędkości układania, prace nad budową wpinki powinny zakończyć się na samym początku czerwca.

Pioneering Spirit towarzyszy drugi statek układaniowy Allseas – Lorelay. Podąża on jego trasą, za ułożonym gazociągiem. Jednostka ta, pomimo że nominalnie sama układa gazociągi, w tym przypadku pełni role statku-bazy dla podmorskiego pługa nazwanego „Digging Donald”. Wcześniej rolę statku-matki pełniła Calamity Jane, ale statek ten w połowie 2020 roku trafił do złomowania.

„Digging Donald” idąc nad ułożonym gazociągiem, wkopuje go w dno morskie w celu zabezpieczenia go przed ryzykiem uszkodzeń. W czerwcu mają rozpocząć się również prace konstrukcyjne nad kolejnym odcinkiem Korytarza Norweskiego, czyli gazociągiem po dnie Morza Bałtyckiego. Pracę nad nim realizować będzie koncern Saipem.

Digging Donald fot.Allseas

Mariusz Marszałkowski

Marszałkowski: Baltic Pipe, cała naprzód! Jak będzie wyglądać budowa? (ANALIZA)

Budowa wpinki będącej częścią Korytarza Norweskiego pomiędzy gazociągiem Europipe II, a duńskim systemem przesyłowym przekroczyła ponad 50 procent zaawansowania budowy. Jest to jeden z elementów budowy projektu Baltic Pipe.

Budowa Korytarza Norweskiego trwa

Budowa 105 km wpinki na Morzu Północnym rozpoczęła się 1 maja. Najpłytszą część szelfową zlokalizowaną w okolicy duńskiej plaży Hutstrup, liczącą nieco ponad 4,1 km ułożył statek Allseas – Tog Mor. Dalszy, głębszy odcinek aż do momentu styku z Europipe II realizuje największy na świecie statek układający podmorskie gazociągi – Pioneering Spirit.

Obecnie gotowych jest już ponad 65 km wpinki. Średnia prędkość układania wynosi ponad 3,3 km dziennie, jednak sam Pioneering Spirit osiągał dobowe rekordy budowy na poziomie ponad 5,5 km. Przy utrzymaniu wysokiej prędkości układania, prace nad budową wpinki powinny zakończyć się na samym początku czerwca.

Pioneering Spirit towarzyszy drugi statek układaniowy Allseas – Lorelay. Podąża on jego trasą, za ułożonym gazociągiem. Jednostka ta, pomimo że nominalnie sama układa gazociągi, w tym przypadku pełni role statku-bazy dla podmorskiego pługa nazwanego „Digging Donald”. Wcześniej rolę statku-matki pełniła Calamity Jane, ale statek ten w połowie 2020 roku trafił do złomowania.

„Digging Donald” idąc nad ułożonym gazociągiem, wkopuje go w dno morskie w celu zabezpieczenia go przed ryzykiem uszkodzeń. W czerwcu mają rozpocząć się również prace konstrukcyjne nad kolejnym odcinkiem Korytarza Norweskiego, czyli gazociągiem po dnie Morza Bałtyckiego. Pracę nad nim realizować będzie koncern Saipem.

Digging Donald fot.Allseas

Mariusz Marszałkowski

Marszałkowski: Baltic Pipe, cała naprzód! Jak będzie wyglądać budowa? (ANALIZA)

Najnowsze artykuły