icon to english version of biznesalert
EN
Najważniejsze informacje dla biznesu
icon to english version of biznesalert
EN

Schmitt: NATO musi się obudzić wobec groźby sabotażu Rosji

Od ataków na lądzie przeciwko europejskim kolejom, logistyce i obiektom energetycznym po zakłócenia infrastruktury podmorskiej, sabotaż Putina nie może pozostać bez odpowiedzi – pisze Benjamin Schmitt, analityk Center for European Policy Analysis.

Europejskie bezpieczeństwo energetyczne i krytyczna infrastruktura są kluczowymi filarami bezpieczeństwa transatlantyckiego. Ich ochrona jest niezbędna do zapewnienia odporności demokratycznej i stabilności.

Pomimo wielu incydentów, zauważalny jest brak atrybucji ze strony europejskich władz. Trudności techniczne w monitorowaniu rozległych sieci kolejowych, rurociągów i kabli utrudniają schwytanie sabotażystów.

Niedawne oświadczenia premiera Czech Petrą Fiali, oraz działania Wielkiej Brytanii sygnalizują zwrot w tym kierunku.

Europejskie bezpieczeństwo energetyczne i krytyczna infrastruktura są kluczowymi filarami bezpieczeństwa transatlantyckiego. Ich ochrona jest niezbędna do zapewnienia odporności demokratycznej i stabilności. Niedawne incydenty sabotażowe w całej Europie, rzekomo przeprowadzane przez rosyjskich agentów, stają się coraz poważniejsze, wymagając stanowczej odpowiedzi ze strony NATO.

Fala ataków m.in. celowe uszkodzenie linii energetycznych na trasie szybkiej kolei z Kolonii do Frankfurtu odzwierciedla rosnącą tendencję do sabotażu infrastruktury. Chociaż bezpośrednie skutki mogą wydawać się łagodne, te incydenty są częścią szerszego wzorca od czasu pełnoskalowej inwazji Rosji na Ukrainę w lutym 2022 roku. Podobne ataki miały na celu kable komunikacyjne Deutsche Bahn i naziemny gazociąg w pobliżu Hamburga, między innymi.

Pomimo wielu incydentów, zauważalny jest brak reakcji ze strony europejskich władz. Trudności techniczne w monitorowaniu rozległych sieci kolejowych, rurociągów i kabli utrudniają schwytanie sabotażystów. Niemniej jednak niechęć do wskazywania palcem na Rosję może również wynikać z kalkulacji politycznych mających na celu uniknięcie eskalacji.

Aby zniechęcić do przyszłych ataków, przywódcy transatlantyccy muszą zwiększyć nadzór nad krytyczną infrastrukturą, wykorzystując platformy monitorowania wspomagane sztuczną inteligencją i komercyjne satelity. Publiczne szczegółowe opisywanie śledztw i przypisywanie winy tam, gdzie to konieczne, może stanowić potężny środek odstraszający. Niedawne oświadczenia premiera Czech Petrą Fiali, oraz działania Wielkiej Brytanii sygnalizują zwrot w tym kierunku.

Center for European Policy Analysis / Mateusz Gibała

Ukraina ostrzega, że bez obrony przeciwlotniczej będzie skazana na blackout zimą

Od ataków na lądzie przeciwko europejskim kolejom, logistyce i obiektom energetycznym po zakłócenia infrastruktury podmorskiej, sabotaż Putina nie może pozostać bez odpowiedzi – pisze Benjamin Schmitt, analityk Center for European Policy Analysis.

Europejskie bezpieczeństwo energetyczne i krytyczna infrastruktura są kluczowymi filarami bezpieczeństwa transatlantyckiego. Ich ochrona jest niezbędna do zapewnienia odporności demokratycznej i stabilności.

Pomimo wielu incydentów, zauważalny jest brak atrybucji ze strony europejskich władz. Trudności techniczne w monitorowaniu rozległych sieci kolejowych, rurociągów i kabli utrudniają schwytanie sabotażystów.

Niedawne oświadczenia premiera Czech Petrą Fiali, oraz działania Wielkiej Brytanii sygnalizują zwrot w tym kierunku.

Europejskie bezpieczeństwo energetyczne i krytyczna infrastruktura są kluczowymi filarami bezpieczeństwa transatlantyckiego. Ich ochrona jest niezbędna do zapewnienia odporności demokratycznej i stabilności. Niedawne incydenty sabotażowe w całej Europie, rzekomo przeprowadzane przez rosyjskich agentów, stają się coraz poważniejsze, wymagając stanowczej odpowiedzi ze strony NATO.

Fala ataków m.in. celowe uszkodzenie linii energetycznych na trasie szybkiej kolei z Kolonii do Frankfurtu odzwierciedla rosnącą tendencję do sabotażu infrastruktury. Chociaż bezpośrednie skutki mogą wydawać się łagodne, te incydenty są częścią szerszego wzorca od czasu pełnoskalowej inwazji Rosji na Ukrainę w lutym 2022 roku. Podobne ataki miały na celu kable komunikacyjne Deutsche Bahn i naziemny gazociąg w pobliżu Hamburga, między innymi.

Pomimo wielu incydentów, zauważalny jest brak reakcji ze strony europejskich władz. Trudności techniczne w monitorowaniu rozległych sieci kolejowych, rurociągów i kabli utrudniają schwytanie sabotażystów. Niemniej jednak niechęć do wskazywania palcem na Rosję może również wynikać z kalkulacji politycznych mających na celu uniknięcie eskalacji.

Aby zniechęcić do przyszłych ataków, przywódcy transatlantyccy muszą zwiększyć nadzór nad krytyczną infrastrukturą, wykorzystując platformy monitorowania wspomagane sztuczną inteligencją i komercyjne satelity. Publiczne szczegółowe opisywanie śledztw i przypisywanie winy tam, gdzie to konieczne, może stanowić potężny środek odstraszający. Niedawne oświadczenia premiera Czech Petrą Fiali, oraz działania Wielkiej Brytanii sygnalizują zwrot w tym kierunku.

Center for European Policy Analysis / Mateusz Gibała

Ukraina ostrzega, że bez obrony przeciwlotniczej będzie skazana na blackout zimą

Najnowsze artykuły