BezpieczeństwoEnergetykaInfrastrukturaOpinie

Schmitt: NATO musi się obudzić wobec groźby sabotażu Rosji

Źródło: freepik

Źródło: freepik

Od ataków na lądzie przeciwko europejskim kolejom, logistyce i obiektom energetycznym po zakłócenia infrastruktury podmorskiej, sabotaż Putina nie może pozostać bez odpowiedzi – pisze Benjamin Schmitt, analityk Center for European Policy Analysis.

Europejskie bezpieczeństwo energetyczne i krytyczna infrastruktura są kluczowymi filarami bezpieczeństwa transatlantyckiego. Ich ochrona jest niezbędna do zapewnienia odporności demokratycznej i stabilności.

Pomimo wielu incydentów, zauważalny jest brak atrybucji ze strony europejskich władz. Trudności techniczne w monitorowaniu rozległych sieci kolejowych, rurociągów i kabli utrudniają schwytanie sabotażystów.

Niedawne oświadczenia premiera Czech Petrą Fiali, oraz działania Wielkiej Brytanii sygnalizują zwrot w tym kierunku.

Europejskie bezpieczeństwo energetyczne i krytyczna infrastruktura są kluczowymi filarami bezpieczeństwa transatlantyckiego. Ich ochrona jest niezbędna do zapewnienia odporności demokratycznej i stabilności. Niedawne incydenty sabotażowe w całej Europie, rzekomo przeprowadzane przez rosyjskich agentów, stają się coraz poważniejsze, wymagając stanowczej odpowiedzi ze strony NATO.

Fala ataków m.in. celowe uszkodzenie linii energetycznych na trasie szybkiej kolei z Kolonii do Frankfurtu odzwierciedla rosnącą tendencję do sabotażu infrastruktury. Chociaż bezpośrednie skutki mogą wydawać się łagodne, te incydenty są częścią szerszego wzorca od czasu pełnoskalowej inwazji Rosji na Ukrainę w lutym 2022 roku. Podobne ataki miały na celu kable komunikacyjne Deutsche Bahn i naziemny gazociąg w pobliżu Hamburga, między innymi.

Pomimo wielu incydentów, zauważalny jest brak reakcji ze strony europejskich władz. Trudności techniczne w monitorowaniu rozległych sieci kolejowych, rurociągów i kabli utrudniają schwytanie sabotażystów. Niemniej jednak niechęć do wskazywania palcem na Rosję może również wynikać z kalkulacji politycznych mających na celu uniknięcie eskalacji.

Aby zniechęcić do przyszłych ataków, przywódcy transatlantyccy muszą zwiększyć nadzór nad krytyczną infrastrukturą, wykorzystując platformy monitorowania wspomagane sztuczną inteligencją i komercyjne satelity. Publiczne szczegółowe opisywanie śledztw i przypisywanie winy tam, gdzie to konieczne, może stanowić potężny środek odstraszający. Niedawne oświadczenia premiera Czech Petrą Fiali, oraz działania Wielkiej Brytanii sygnalizują zwrot w tym kierunku.

Center for European Policy Analysis / Mateusz Gibała

Ukraina ostrzega, że bez obrony przeciwlotniczej będzie skazana na blackout zimą


Powiązane artykuły

17.11.2025. Premier Donald Tusk (2P), minister spraw wewnętrznych i administracji Marcin Kierwiński (3P) oraz minister - członek Rady Ministrów, koordynator służb specjalnych Tomasz Siemoniak (3P) przy zniszczonym fragmencie torowiska na trasie Dęblin-Warszawa w okolicy miejscowości Mika, 17 bm. Premier ogłosił, że doszło do aktu dywersji; eksplozja ładunku wybuchowego zniszczyła tor kolejowy. (jm) PAP/KPRM

Premier o dywersji na kolei: Podejrzani dwaj Ukraińcy działający z Rosją

– Osoby podejrzewane o akt dywersji na kolei to obywatele Ukrainy współpracujący z rosyjskimi służbami – poinformował w Sejmie premier...
Uroczystość podpisania kontraktu Westinghouse-MVM. Fot. WEC

Partner atomowy Polski dostarczy paliwo jądrowe na Węgry

Westinghouse, amerykański dostawca paliwa jądrowego i projektant reaktorów pierwszej polskiej elektrowni jądrowej, podpisał kontrakt z węgierskim dystrybutorem energii elektrycznej. Amerykanie...
Inspekcja. Fot. Freepik

Przedsiębiorcy o inspekcji pracy: Nowe uprawnienia budzą wątpliwości

Konfederacja Lewiatan, zrzeszająca przedsiębiorców z różnych sektorów gospodarki, komentuje trzecią wersję projektu zmian w ustawie o Państwowej Inspekcji Pracy (PIP)....

Udostępnij:

Facebook X X X