– W mojej ocenie dzięki obniżce przez PKP PLK stawek dostępu do torów może wzrosnąć konkurencyjność kolei, zwłaszcza w segmentach rynku, gdzie kolej konkuruje bezpośrednio z transportem samochodowym, np. w segmencie intermodalnym czy ruchu rozproszonym – mówi w wywiadzie dla „Dziennika Gazety Prawnej” prezes PKP Cargo Łukasz Boroń.
Jak informuje, w czwartym kwartale br. ma dojść do zapowiadanego od dawna debiutu giełdowego PKP Cargo. Projekt prospektu trafił już do Komisji Nadzoru Finansowego.
Odnosząc się do postulatów związkowców ze spółki, prezes podkreśla, że gwarancja zatrudnienia i wypłata premii w tym roku zostały już zamknięte.
– Pozostała kwestia ewentualnej podwyżki wynagrodzeń, do której wrócimy na początku przyszłego roku. Z mocy prawa jesteśmy zobligowani do takich rozmów, a wypłatę uzależniamy od kondycji firmy. W tym roku żadna podwyżka wynagrodzeń w PKP Cargo nie została przyznana – mówi Łukasz Boroń.
W opinii Boronia, przez niedoinwestowanie infrastruktury kolej rozwija się w Polsce znacznie wolniej, niż transport samochodowy.
– Uważam jednak, że nie jesteśmy na straconej pozycji. Ostatnie dwa-trzy lata to dowód na to, że pieniądze zaczynają trafiać do kolei. A ostatnie spowolnienie ruchu na sieci PKP to m.in. efekt tego, że jest bardzo dużo modernizacji linii kolejowych – ocenia prezes.