icon to english version of biznesalert
EN
Najważniejsze informacje dla biznesu
icon to english version of biznesalert
EN

Brak porozumienia pomiędzy Orlen Lietuva a litewskimi kolejami

(Polska Agencja Prasowa)

Brak zapowiadanego na koniec kwietnia porozumienia pomiędzy polską spółką naftową Orlen Lietuva a litewską spółką kolejową Lietuvos Geleżinkeliai (LG) w sprawie taryf przewozowych – informuje w środę litewski dziennik „Verslo Żinios” w wydaniu internetowym.

Dziennik przypomina, że pod koniec marca dyrektor generalny LG Stasys Dailidka zapowiadał, że spór dotyczący przewozów zostanie rozwiązany do połowy kwietnia. – Kwiecień dobiega końca, a porozumienia brak. Nowe terminy zakończenia negocjacji nie są podawane do wiadomości publicznej – czytamy w dzienniku.

Strona litewska twierdzi, że proces negocjacji wydłuża się, ponieważ Orlen Lietuva zaproponowało nowe warunki. Nie wyklucza się, że wpływ na przebieg negocjacji mogą mieć też zmiany, które w lutym zaszły w zarządzie koncernu Orlen.

Orlen Lietuva od lat płaci za transport kolejowy więcej niż konkurenci z innych krajów, np. z Białorusi. Spółka nie może korzystać z usług innego przewoźnika, ponieważ Lietuvos Geleżinkeliai jest monopolistą na rynku litewskim.

W przeszłości Orlen Lietuva korzystała z usług kolei łotewskich, jednak po zdemontowaniu przez Litwinów w 2008 roku 19-kilometrowego odcinka torów w kierunku Renge szlak ten jest niedostępny. Koszt odbudowy tej linii szacuje się na ok. 11,6 mln euro.

W 2011 roku w tej sprawie PKN Orlen zwrócił się do Europejskiej Komisji Konkurencyjności. Obecnie trwa dochodzenie. Według litewskiego wiceministra komunikacji Sauliusa Dirdauskasa prawnicy Komisji przekazali litewskim kolejom wiele pytań, dlatego też podjęcie decyzji w tej sprawie zostanie opóźnione o co najmniej rok. W przypadku odwołania się od decyzji, rozwiązanie sporu może wydłużyć się o kolejne 5-7 lat.

PKN Orlen kupił w 2006 roku od Jukosu 53,7 proc. Mażeikiu Nafta za 1,49 mld USD, a następnie na mocy umowy z rządem Litwy nabył kolejne 30,66 proc. udziałów w tej firmie za ponad 852 mln USD. PKN Orlen zobowiązał się wtedy wdrożyć program inwestycyjny o wartości miliarda USD. Następnie płocki koncern wykupił od rządu pozostałe 9,98 proc. jego udziałów w spółce oraz udziały drobnych inwestorów i obecnie dysponuje 100 procentami akcji litewskiej rafinerii, która w 2009 roku zmieniła nazwę z Mażeikiu Nafta na Orlen Lietuva. Z Wilna Aleksandra Akińczo

(Polska Agencja Prasowa)

Brak zapowiadanego na koniec kwietnia porozumienia pomiędzy polską spółką naftową Orlen Lietuva a litewską spółką kolejową Lietuvos Geleżinkeliai (LG) w sprawie taryf przewozowych – informuje w środę litewski dziennik „Verslo Żinios” w wydaniu internetowym.

Dziennik przypomina, że pod koniec marca dyrektor generalny LG Stasys Dailidka zapowiadał, że spór dotyczący przewozów zostanie rozwiązany do połowy kwietnia. – Kwiecień dobiega końca, a porozumienia brak. Nowe terminy zakończenia negocjacji nie są podawane do wiadomości publicznej – czytamy w dzienniku.

Strona litewska twierdzi, że proces negocjacji wydłuża się, ponieważ Orlen Lietuva zaproponowało nowe warunki. Nie wyklucza się, że wpływ na przebieg negocjacji mogą mieć też zmiany, które w lutym zaszły w zarządzie koncernu Orlen.

Orlen Lietuva od lat płaci za transport kolejowy więcej niż konkurenci z innych krajów, np. z Białorusi. Spółka nie może korzystać z usług innego przewoźnika, ponieważ Lietuvos Geleżinkeliai jest monopolistą na rynku litewskim.

W przeszłości Orlen Lietuva korzystała z usług kolei łotewskich, jednak po zdemontowaniu przez Litwinów w 2008 roku 19-kilometrowego odcinka torów w kierunku Renge szlak ten jest niedostępny. Koszt odbudowy tej linii szacuje się na ok. 11,6 mln euro.

W 2011 roku w tej sprawie PKN Orlen zwrócił się do Europejskiej Komisji Konkurencyjności. Obecnie trwa dochodzenie. Według litewskiego wiceministra komunikacji Sauliusa Dirdauskasa prawnicy Komisji przekazali litewskim kolejom wiele pytań, dlatego też podjęcie decyzji w tej sprawie zostanie opóźnione o co najmniej rok. W przypadku odwołania się od decyzji, rozwiązanie sporu może wydłużyć się o kolejne 5-7 lat.

PKN Orlen kupił w 2006 roku od Jukosu 53,7 proc. Mażeikiu Nafta za 1,49 mld USD, a następnie na mocy umowy z rządem Litwy nabył kolejne 30,66 proc. udziałów w tej firmie za ponad 852 mln USD. PKN Orlen zobowiązał się wtedy wdrożyć program inwestycyjny o wartości miliarda USD. Następnie płocki koncern wykupił od rządu pozostałe 9,98 proc. jego udziałów w spółce oraz udziały drobnych inwestorów i obecnie dysponuje 100 procentami akcji litewskiej rafinerii, która w 2009 roku zmieniła nazwę z Mażeikiu Nafta na Orlen Lietuva. Z Wilna Aleksandra Akińczo

Najnowsze artykuły