Budowa łącznicy kolejowej w Krakowie na ukończeniu

21 października 2017, 13:30 Alert

– Obecnie w Krakowie realizowane są najpoważniejsze przedsięwzięcia kolejowe od kilkudziesięciu lat. Już wkrótce podróżni będą mogli skorzystać z wybudowanej łącznicy kolejowej Kraków Zabłocie – Kraków Podgórze, która umożliwi uruchomienie szybkiego i bezpośredniego połączenia kolejowego z Krakowa do Zakopanego, a także zintegruje kolej z komunikacją miejską – powiedział minister infrastruktury i budownictwa Andrzej Adamczyk 20 października 2017 r. podczas przejazdu technicznego po łącznicy.

Fot. Ministerstwo Infrastruktury i Budownictwa

 

PKP Polskie Linie Kolejowe SA kończą budowę krakowskiej łącznicy. Koszt inwestycji wynosi 348 mln zł. To największy taki obiekt w Polsce. Od 10 grudnia 2017 r. nowymi torami nad Krakowem pojadą pociągi.

Dzięki łącznicy podróżni zyskają szybsze, wygodniejsze, bezpośrednie połączenia. Skróci się czas podróży do Zakopanego i Skawiny. Podróżni pociągów dalekobieżnych nie będą czekali na zmianę lokomotywy na stacji Kraków Płaszów – bezpośrednio z Krakowa Głównego pojadą w stronę Tatr.

Krakowska łącznica ma istotne znaczenie dla ruchu aglomeracyjnego, regionalnego i międzyregionalnego. To dobry przykład wskazujący, że dzięki realizacji Krajowego Programu Kolejowego ten wygodny i bardzo bezpieczny rodzaj transportu odzyskuje swoje znaczenie nie tylko w miastach i aglomeracjach, ale także coraz lepiej łączy Polskę.

W grudniu 2017 r. podróżni będą już mogli skorzystać z nowoczesnych przystanków Kraków Zabłocie i Kraków Podgórze (dawniej: Kraków Krzemionki). Będą one równocześnie pełnić rolę centrów przesiadkowych. Dobrze oznakowane, zadaszone perony z wiatami i ławkami oraz system informacji pasażerskiej znacznie poprawią komfort obsługi podróżnych. Na przystankach znajdują się windy oraz schody ruchome, które ułatwią dostęp do peronów osobom z ograniczonymi możliwościami poruszania się.

– Krakowska łącznica to obecnie największy i najwyższy obiekt na sieci kolejowej, który ma istotne znaczenie dla ruchu aglomeracyjnego, regionalnego i międzyregionalnego. Pokazuje, że kolej dzięki realizacji Krajowego Programu Kolejowego odzyskuje swoje znaczenie nie tylko w miastach i aglomeracjach, ale także coraz lepiej łączy Polskę – mówi Ireneusz Merchel, prezes Zarządu PKP Polskich Linii Kolejowych S.A.

Łącznica w liczbach

Krakowska łącznica kolejowa to trzy estakady o łącznej długości ponad kilometra i dwa wiadukty o długości 155 metrów. Obiekt wspiera 30 filarów o wysokości do 15 m. Jest 28 stalowych przęseł o maksymalnej rozpiętości 81 m. W ramach inwestycji przebudowano również prawie 9 km torów oraz 6 rozjazdów kolejowych. Każde z 600-tonowych przęseł estakady to 200 ton stali i 400 ton betonu. Do budowy łącznicy wykorzystano prawie 7 tys. ton stali konstrukcyjnej i ponad 3 tys. ton stali zbrojeniowej oraz 25,5 tys. ton betonu.

16 września 2015 roku PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. podpisały umowę na budowę łącznicy kolejowej Kraków Zabłocie – Kraków Krzemionki z konsorcjum firm Budimex SA (lider) i Ferrovial Agroman SA (partner) i ruszyły prace.
Wykonawca robót zakończył już najbardziej newralgiczne prace związane z budową łącznicy. Trwają ostatnie testy. Odbiór inwestycji zaplanowany jest do końca 2017 r.  Całkowita wartość projektu: 348 mln zł; dofinansowanie z UE: 187 mln zł. Wartość robót budowalnych to 210 mln zł (netto).

Ministerstwo Infrastruktury i Budownictwa/PKP PLK