Budowa linii kolejowej Modlin-Płock jest zasadna

17 listopada 2014, 11:46 Infrastruktura

Władze województwa mazowieckiego są o krok od przyjęcia kontraktu terytorialnego, który ma obowiązywać w latach 2014-2023. Najprawdopodobniej kontrakt zostałby już przyjęty, jednak marszałek woj. mazowieckiego Adam Struzik zabiega, aby umieścić w nim m.in. projekt budowy linii kolejowej z lotniska w Modlinie do Płocka – poinformował Rynek Kolejowy. 

Budowa linii kolejowej Modlin – Płock, a przede wszystkim budowa bocznicy kolejowej do Modlina, to niezwykle ważna inwestycja z punktu widzenia mieszkańców różnych części Mazowsza – twierdzi w rozmowie z naszym portalem Marta Milewska, rzeczniczka prasowa Urząd Marszałkowski Województwa Mazowieckiego.

W jej opinii Płock jako trzecie po Warszawie i Radomiu miasto na Mazowszu nie ma dogodnego, bezpośredniego połączenia z Warszawą, co stanowi barierę rozwoju tej części regionu.

– Dodatkowo, analizy w ramach wstępnego studium wykonalności wskazały na zasadność realizacji inwestycji pod kątem szacowanych potoków pasażerskich, ale również i ruchu pociągów towarowych – stwierdza Marta Milewska. – Kolejnym czynnikiem jest lotnisko w Modlinie, które bardzo dobrze się rozwija. Korzysta z niego 2 mln osób rocznie. Obecnie, by dojechać z Warszawy do lotniska pociągiem, trzeba korzystać z łączonego systemu: pociąg i autobus. Działa to bardzo sprawnie, ale z punktu widzenia pasażerów dogodniejsze jest bezpośrednie połączenie kolejowe – jak w przypadku wielu lotnisk w Europie. Poza tym połączenie to pozwoliłoby skomunikować bezpośrednio oba porty lotnicze – lotnisko im. F. Chopina z lotniskiem w Modlinie.

Zdaniem rzeczniczki prasowej UM Woj. Mazowieckiego jednocześnie lepszego skomunikowania z lotniskiem wymagają mieszkańcy północno-zachodniego Mazowsza.

– Budowa bezpośredniej linii kolejowej z Warszawy do Modlina to także podstawa do przedłużenia tej linii w kierunku Płocka – mówi dalej Marta Milewska. – Trzeba pamiętać, że obecnie mieszkańcy Płocka dojeżdżają do Warszawy drogą okrężną przez Kutno i Łowicz, czyli właściwie przez tereny innego województwa.

Rzeczniczka zauważa, że mamy w Polsce wiele braków w liniach kolejowych. Inwestycje te nie są łatwe do przeprowadzenia – zarówno ze względu na koszt, jak i na protesty różnych grup oraz uzyskanie wszelkich pozwoleń.

– Orientacyjny koszt wykonania bocznicy do Modlina to ok. 250 mln zł, a połączenia Płocka z Modlinem to ponad 1,5 mld zł – wylicza Milewska. – Ta inwestycja jest jednak niezwykle potrzebna. Nie można mówić o jej regionalnym charakterze, ponieważ dotyczy pasażerów lotniska w Modlinie, z którego korzystają w dużym stopniu również mieszkańcy północno-wschodniej Polski. Dlatego tak ważne jest, by była to inwestycja poważnie traktowana przez stronę rządową.

– Oczekujemy zaangażowania ze strony rządu, np. poprzez przeznaczenie odpowiednich środków w programach unijnych na poziomie krajowym. Trzeba też pamiętać o tym, że na razie zgodnie z prawem budowę linii kolejowej może zrealizować jedynie PKP PLK. Potrzebna jest zatem pełna współpraca – kończy rzeczniczka.