icon to english version of biznesalert
EN
Najważniejsze informacje dla biznesu
icon to english version of biznesalert
EN

Centralny Port Komunikacyjny ma inwestora strategicznego

Spółka Centralny Port Komunikacyjny (CPK) wybrała strategicznego inwestora na potrzeby budowy lotniska. Wygrała francusko-australijska propozycja zaprezentowana przez Vinci Airports oraz IFM Global Infrastructure.

Spółka CPK wskazała francuski Vinci Airports i australijski IFM Global Infrastructure Fund (IFM) jako preferowanego oferenta w konkursie na inwestora strategicznego. Decyzja została podjęta po kilkunastomiesięcznym procesie selekcji wśród prywatnych inwestorów. Rozmowy toczyły się w szerszym gronie kandydatów z Europy oraz regionu Azji i Pacyfiku – czytamy w komunikacie.

CPK uruchomił proces pozyskania inwestora w połowie 2022 roku. Procedura zakończyła się 13 października 2023 roku.

– CPK to nie jest megalomania. CPK to nie zagrożenie dla lotnisk regionalnych. CPK oznacza stworzenie środkowoeuropejskiego hubu pasażerskiego, a zarazem pozwala na sięgnięcie po gigantyczne dochody z lotniczego cargo, które dotychczas przechodziły Polsce koło nosa. Wejście do projektu CPK tak dużych i uznanych podmiotów jak Vinci i IFM to najlepszy dowód, że CPK jest projektem przemyślanym i opartym na liczbach. On nie tylko napędzi polską gospodarkę, ale zagwarantuje wysoką stopę zwrotu z inwestycji – mówi Marcin Horała, pełnomocnik rządu ds. CPK.

Spółka podaje, że do zadań inwestora strategicznego należy wniesienie mniejszościowej części kapitału niezbędnego do budowy lotniska, a także wsparcie CPK swoim doświadczeniem i know-how na realizacji, a po jej zakończeniu w operowaniu portem lotniczym zgodnie z najwyższymi standardami w branży.

60 procent finansowania na budowę lotniska ma zostać pozyskane w postaci finansowania dłużnego, czyli obligacji lub kredytu konsorcjum banków, a 40 procent pochodzić właśnie od inwestorów obejmujących udziały w spółce CPK.Lotnisko. To właśnie mniejszościowej części tego kapitału dotyczy wybrana oferta, podczas gdy większościowym inwestorem pozostaje CPK, a więc Skarb Państwa. CPK wybuduje lotnisko, a następnie będzie operatorem portu lotniczego.

– Naszych partnerów poddaliśmy dokładnej weryfikacji pod względem doświadczenia, kompetencji i wiarygodności w realizacji strategii CPK. Rzeczpospolita zachowa kontrolę nad strategiczną infrastrukturą obejmując nie mniej niż 51 proc. udziałów w spółce CPK.Lotnisko – wyjaśnia Mikołaj Wild, prezes CPK.

Vinci Airports to spółka należąca do Vinci Group z siedzibą w Paryżu. Zajmuje się projektowaniem, budową, finansowaniem i operowaniem projektami infrastrukturalnymi. Vinci jest aktywny w 120 krajach i zatrudnia ponad 270 tys. pracowników. W portfelu spółki znajduje się dziś 65 lotnisk w 12 krajach.

IFM Global Infrastructure Fund (IFM) to infrastrukturalny fundusz inwestycyjny z Australii. Zarządza aktywami o łącznej wartości ok. 143 mld dolarów, z czego około 64 mld dolarów dedykowane są inwestycjom kapitałowym w infrastrukturę. IFM Investors obecnie zarządza inwestycjami w 17 lotniskach w różnych krajach.

Centralny Punkt Komunikacyjny / Jędrzej Stachura

Lasek: Centralny Port Komunikacyjny nie powstanie

Spółka Centralny Port Komunikacyjny (CPK) wybrała strategicznego inwestora na potrzeby budowy lotniska. Wygrała francusko-australijska propozycja zaprezentowana przez Vinci Airports oraz IFM Global Infrastructure.

Spółka CPK wskazała francuski Vinci Airports i australijski IFM Global Infrastructure Fund (IFM) jako preferowanego oferenta w konkursie na inwestora strategicznego. Decyzja została podjęta po kilkunastomiesięcznym procesie selekcji wśród prywatnych inwestorów. Rozmowy toczyły się w szerszym gronie kandydatów z Europy oraz regionu Azji i Pacyfiku – czytamy w komunikacie.

CPK uruchomił proces pozyskania inwestora w połowie 2022 roku. Procedura zakończyła się 13 października 2023 roku.

– CPK to nie jest megalomania. CPK to nie zagrożenie dla lotnisk regionalnych. CPK oznacza stworzenie środkowoeuropejskiego hubu pasażerskiego, a zarazem pozwala na sięgnięcie po gigantyczne dochody z lotniczego cargo, które dotychczas przechodziły Polsce koło nosa. Wejście do projektu CPK tak dużych i uznanych podmiotów jak Vinci i IFM to najlepszy dowód, że CPK jest projektem przemyślanym i opartym na liczbach. On nie tylko napędzi polską gospodarkę, ale zagwarantuje wysoką stopę zwrotu z inwestycji – mówi Marcin Horała, pełnomocnik rządu ds. CPK.

Spółka podaje, że do zadań inwestora strategicznego należy wniesienie mniejszościowej części kapitału niezbędnego do budowy lotniska, a także wsparcie CPK swoim doświadczeniem i know-how na realizacji, a po jej zakończeniu w operowaniu portem lotniczym zgodnie z najwyższymi standardami w branży.

60 procent finansowania na budowę lotniska ma zostać pozyskane w postaci finansowania dłużnego, czyli obligacji lub kredytu konsorcjum banków, a 40 procent pochodzić właśnie od inwestorów obejmujących udziały w spółce CPK.Lotnisko. To właśnie mniejszościowej części tego kapitału dotyczy wybrana oferta, podczas gdy większościowym inwestorem pozostaje CPK, a więc Skarb Państwa. CPK wybuduje lotnisko, a następnie będzie operatorem portu lotniczego.

– Naszych partnerów poddaliśmy dokładnej weryfikacji pod względem doświadczenia, kompetencji i wiarygodności w realizacji strategii CPK. Rzeczpospolita zachowa kontrolę nad strategiczną infrastrukturą obejmując nie mniej niż 51 proc. udziałów w spółce CPK.Lotnisko – wyjaśnia Mikołaj Wild, prezes CPK.

Vinci Airports to spółka należąca do Vinci Group z siedzibą w Paryżu. Zajmuje się projektowaniem, budową, finansowaniem i operowaniem projektami infrastrukturalnymi. Vinci jest aktywny w 120 krajach i zatrudnia ponad 270 tys. pracowników. W portfelu spółki znajduje się dziś 65 lotnisk w 12 krajach.

IFM Global Infrastructure Fund (IFM) to infrastrukturalny fundusz inwestycyjny z Australii. Zarządza aktywami o łącznej wartości ok. 143 mld dolarów, z czego około 64 mld dolarów dedykowane są inwestycjom kapitałowym w infrastrukturę. IFM Investors obecnie zarządza inwestycjami w 17 lotniskach w różnych krajach.

Centralny Punkt Komunikacyjny / Jędrzej Stachura

Lasek: Centralny Port Komunikacyjny nie powstanie

Najnowsze artykuły