icon to english version of biznesalert
EN
Najważniejsze informacje dla biznesu
icon to english version of biznesalert
EN

Wiśniewska: CPK na liście strategicznych projektów Unii to dobre wieści

– Dobre wieści płyną z ostatniej sesji plenarnej w Strasburgu. Parlament Europejski zdecydował o  wpisaniu Centralnego Portu Komunikacyjnego do priorytetowych inwestycji UE w ramach tzw. transeuropejskiej sieci transportowej (TEN-Ts). CPK zostanie wpisany do rozszerzonej sieci bazowej, a więc znajdzie się na liście strategicznych projektów unijnych i zgodnie z rozporządzeniem powinien zostać zbudowany do 2040 roku – pisze Jadwiga Wiśniewska, poseł do Parlamentu Europejskiego.

  • Budowa CPK będzie współfinansowana ze środków UE. Jest to niezwykle istotne zwłaszcza w kontekście przyszłości tego projektu.
  • Pikanterii dodaje fakt, że decyzję tę poparli także polscy europosłowie z Koalicji 13 grudnia. Czy to oznacza, że rząd zmienił zdanie?
  • CPK to nie tylko lotnisko, ale wielki projekt cywilizacyjny, który sprawi, że Polska będzie sercem Europy. To także wzmocnienie wschodniej flanki NATO.

Warto przypomnieć, że wniosek w tej sprawie złożył rząd Zjednoczonej Prawicy. Procedura trwała 1,5 roku. Dzisiejsza decyzja PE jest więc zwieńczeniem tej długiej drogi. Oznacza to, że budowa CPK będzie współfinansowana ze środków UE. Jest to niezwykle istotne zwłaszcza w kontekście przyszłości tego projektu. Decyzja ta będzie zapewne dla premiera Tuska dużym kłopotem wizerunkowym, bo jak wytłumaczy, że polski rząd ewidentnie gra na jego opóźnienie, a tymczasem UE uznaje go za jeden ze strategicznych projektów transeuropejskiej sieci transportowej (TEN-Ts), będącej kluczowym instrumentem polityki transportowej Unii. Mało tego, zgodnie z rozporządzeniem, państwa członkowskie powinny zapewnić spójność swoich krajowych planów transportowych i inwestycyjnych z priorytetami UE, a także uwzględnić rozwój dziewięciu europejskich korytarzy transportowych. 

Pikanterii dodaje fakt, że decyzję tę poparli także polscy europosłowie z Koalicji 13 grudnia. Czy to oznacza, że rząd zmienił zdanie? Mam nadzieję, że tak. CPK to nie tylko lotnisko, ale wielki projekt cywilizacyjny, który sprawi, że Polska będzie sercem Europy. To także wzmocnienie wschodniej flanki NATO i naszego bezpieczeństwa. Przyniesie także duże zyski dla budżetu państwa z opłat celnych.

Na liście najważniejszych projektów UE , dzięki negocjacjom rządu PiS, znalazł się również międzynarodowy szlak Via Carpathia, łączący Morze Bałtyckie z Morzem Czarnym i Morzem Egejskim. Również tzw. „szprycha” nr 7, a konkretnie odcinek kolejowy  Katowice-Rybnik-Ostrawa przez Jastrzębie Zdrój (obecnie największe miasto w Polsce bez dostępu do sieci kolejowej) stanie się elementem korytarza: Bałtyk – Adriatyk i został zaliczony przez UE do rozszerzonej sieci bazowej TEN-T.

Przyjęte 24 kwietnia rozporządzenie określa terminy ukończenia trzypoziomowej sieci TEN-T: część bazowa sieci powinna być gotowa do 2030 roku, nowo dodana rozszerzona sieć bazowa – do 2040 roku, a cała sieć – do 2050 roku. Dodano termin pośredni – 2040 roku – aby przyspieszyć ukończenie projektów o dużym zasięgu, głównie projektów transgranicznych, takich jak brakujące połączenia kolejowe, przed 2050 rokiem, kiedy ma zostać ukończona sieć kompleksowa. 

Furgalski: Polska musi wejść na wyższy poziom, jeśli chodzi o infrastrukturę kolejową (ROZMOWA)

– Dobre wieści płyną z ostatniej sesji plenarnej w Strasburgu. Parlament Europejski zdecydował o  wpisaniu Centralnego Portu Komunikacyjnego do priorytetowych inwestycji UE w ramach tzw. transeuropejskiej sieci transportowej (TEN-Ts). CPK zostanie wpisany do rozszerzonej sieci bazowej, a więc znajdzie się na liście strategicznych projektów unijnych i zgodnie z rozporządzeniem powinien zostać zbudowany do 2040 roku – pisze Jadwiga Wiśniewska, poseł do Parlamentu Europejskiego.

  • Budowa CPK będzie współfinansowana ze środków UE. Jest to niezwykle istotne zwłaszcza w kontekście przyszłości tego projektu.
  • Pikanterii dodaje fakt, że decyzję tę poparli także polscy europosłowie z Koalicji 13 grudnia. Czy to oznacza, że rząd zmienił zdanie?
  • CPK to nie tylko lotnisko, ale wielki projekt cywilizacyjny, który sprawi, że Polska będzie sercem Europy. To także wzmocnienie wschodniej flanki NATO.

Warto przypomnieć, że wniosek w tej sprawie złożył rząd Zjednoczonej Prawicy. Procedura trwała 1,5 roku. Dzisiejsza decyzja PE jest więc zwieńczeniem tej długiej drogi. Oznacza to, że budowa CPK będzie współfinansowana ze środków UE. Jest to niezwykle istotne zwłaszcza w kontekście przyszłości tego projektu. Decyzja ta będzie zapewne dla premiera Tuska dużym kłopotem wizerunkowym, bo jak wytłumaczy, że polski rząd ewidentnie gra na jego opóźnienie, a tymczasem UE uznaje go za jeden ze strategicznych projektów transeuropejskiej sieci transportowej (TEN-Ts), będącej kluczowym instrumentem polityki transportowej Unii. Mało tego, zgodnie z rozporządzeniem, państwa członkowskie powinny zapewnić spójność swoich krajowych planów transportowych i inwestycyjnych z priorytetami UE, a także uwzględnić rozwój dziewięciu europejskich korytarzy transportowych. 

Pikanterii dodaje fakt, że decyzję tę poparli także polscy europosłowie z Koalicji 13 grudnia. Czy to oznacza, że rząd zmienił zdanie? Mam nadzieję, że tak. CPK to nie tylko lotnisko, ale wielki projekt cywilizacyjny, który sprawi, że Polska będzie sercem Europy. To także wzmocnienie wschodniej flanki NATO i naszego bezpieczeństwa. Przyniesie także duże zyski dla budżetu państwa z opłat celnych.

Na liście najważniejszych projektów UE , dzięki negocjacjom rządu PiS, znalazł się również międzynarodowy szlak Via Carpathia, łączący Morze Bałtyckie z Morzem Czarnym i Morzem Egejskim. Również tzw. „szprycha” nr 7, a konkretnie odcinek kolejowy  Katowice-Rybnik-Ostrawa przez Jastrzębie Zdrój (obecnie największe miasto w Polsce bez dostępu do sieci kolejowej) stanie się elementem korytarza: Bałtyk – Adriatyk i został zaliczony przez UE do rozszerzonej sieci bazowej TEN-T.

Przyjęte 24 kwietnia rozporządzenie określa terminy ukończenia trzypoziomowej sieci TEN-T: część bazowa sieci powinna być gotowa do 2030 roku, nowo dodana rozszerzona sieć bazowa – do 2040 roku, a cała sieć – do 2050 roku. Dodano termin pośredni – 2040 roku – aby przyspieszyć ukończenie projektów o dużym zasięgu, głównie projektów transgranicznych, takich jak brakujące połączenia kolejowe, przed 2050 rokiem, kiedy ma zostać ukończona sieć kompleksowa. 

Furgalski: Polska musi wejść na wyższy poziom, jeśli chodzi o infrastrukturę kolejową (ROZMOWA)

Najnowsze artykuły