Chiny budują flotę małotonażowych gazowców

14 sierpnia 2015, 07:45 Alert

(NGV Global News/Piotr Stępiński)

Tankowiec LNG Coral Energy. Fot. Wikimedia Commons
Tankowiec LNG Coral Energy. Fot. Wikimedia Commons

Jak informuje portal NGV Global News, zgodnie z zamówieniem chińskiej spółki Hunghua Group Limited inna firma z Państwa Środka Green Power Water Transport Co. rozpocznie wkrótce budowę 200 małych statków dla transportu skroplonego gazu ziemnego (LNG).

Zgodnie z kontraktem, Green Power Water Transport powinna zbudować trzy rodzaje statków o pojemności odpowiednio 700, 950 oraz 1300 ton. Łączna wartość zamówienia opiewa na kwotę 760 mln juanów (118 mln dolarów). Oczekuje się, że flota zostanie oddana do użytku przed końcem września 2016 roku.

Prezes Hongua Group Zhang Mi mówiąc o zamówieniu stwierdził, że ,,będą to gazowce nowego typu, bezpieczne dla środowiska na wszystkich etapach załadunku oraz rozładunku. Statki będą wykorzystywane na chińskich rzekach. Koncepcja ta nie tylko odpowiada rządowemu programowi ,,Zielona rzeka Jangcy”, ale pozwoli także wielu spółkom zmniejszyć koszty paliwa” .

Stosunkowo niedawno Hunghua Group postanowiła zdywersyfikować swoją działalność stając się firmą chcącą się rozwijać w trzech kierunkach. Obecnie zajmuje się wydobyciem węglowodorów ze złóż lądowych oraz tych położonych na szelfach, produkcją specjalistycznego sprzętu tradycyjnych i nietradycyjnych metod wydobycia ropy i gazu a także zajmuje się jego obsługą techniczną.

W opublikowanym w sierpniu 2014 roku oświadczeniu Green Power Water Transport Co. poinformował, że zakontraktował Shanghai Bestway Marine Science and Technology Development Co dostarczenie 200 gazowców wykorzystywanych na wodach śródlądowych. Zdaniem portalu NGV Global News  nie jest jasne czy zamówienie na 100 statków o pojemności 600 ton, 50 statków o pojemności 800 ton oraz 50 statków o pojemności 1000 ton posunął się do przodu.

Warto także zwrócić uwagę, że Chiny nie dawno zaczęły realizować państwowy program przejścia w transporcie od silników diesla na te napędzane gazem CNG. Rząd w Pekinie planuje zmniejszenie emisji zanieczyszczeń tłumacząc to jako działanie priorytetowe. Biorąc uwagę fakt, że średnia długość eksploatacji samochodów ciężarowych wynosi 4 lata wobec czego już w 2020  roku Chiny będą mogły w pełni wymienić swoją flotę transportową na taką napędzaną CNG.