icon to english version of biznesalert
EN
Najważniejsze informacje dla biznesu
icon to english version of biznesalert
EN

Chiny pilnie zabezpieczają dostawy litu z Afryki

Inwestycje chińskich firm w kopalnie litu w Afryce mają zwiększyć produkcję surowców litowych ponad 30-krotnie do 2027 roku. Według prognoz, kontynent będzie stanowić 12 procent światowej podaży litu, w porównaniu do 1 procenta w 2022 roku, podaje Bloomberg.

W ostatnich latach Chiny pilnie zabezpieczają dostawy litu z Afryki, aby wykorzystać ten kontynent jako ważne źródło surowców dla produkcji akumulatorów do pojazdów elektrycznych.

To wczesne posunięcie Chin ma na celu umocnienie ich dominacji w przetwarzaniu metali elektrycznych, takich jak lit, nikiel i kobalt, które są wykorzystywane w produkcji akumulatorów. Stany Zjednoczone natomiast koncentrują się na budowie własnych sieci dostaw z partnerami handlowymi i sojusznikami, takimi jak Kanada i Australia.

Chińskie inwestycje w Afryce są największym źródłem kapitału na dostawy materiałów akumulatorowych w ostatnich latach. Inwestycje te są kluczowe dla zapewnienia chińskim producentom akumulatorów odpowiednich dostaw surowców, aby sprostać rosnącemu popytowi.

Chociaż Stany Zjednoczone również badają opcje dostaw surowców z Afryki, mają one na razie tylko kilka wstępnych planów. Wprowadzenie Afryki jako dostawcy przyjaznego dla umów handlowych będzie wymagać dokładniejszej kontroli i negocjacji.

Przewiduje się, że globalna podaż surowców litowych wzrośnie o 35 procent w tym roku, a około połowa tej podaży będzie pochodzić z nowych operacji, w tym z Afryki. Mimo to, kraje afrykańskie dążą do zwiększenia wartości eksportu poprzez utrzymanie większych dochodów z dostaw litu w kraju. Niektóre z nich wprowadziły już środki, które mają zniechęcać do wywozu surowej rudy litu lub go zakazywać.

Warto również zauważyć, że Maroko wyłania się jako potencjalne centrum produkcji akumulatorów do pojazdów elektrycznych na kontynencie. Bliskość do Europy i obfitość fosforanów, które są niezbędne do produkcji akumulatorów litowo-żelazowo-fosforanowych (LFP), czynią Maroko atrakcyjnym miejscem dla inwestycji w produkcję akumulatorów.

Chiński producent akumulatorów, Gotion High-Tech, planuje budowę dużej fabryki akumulatorów do pojazdów elektrycznych o rocznej wydajności 100 GW w Maroku. Wartość inwestycji wyniesie 6,5 mld dolarów.

Bloomberg / Jacek Perzyński

Perzyński: Afryka potrzebuje zielonej energii, a Chiny przychodzą z bratnią pomocą

Inwestycje chińskich firm w kopalnie litu w Afryce mają zwiększyć produkcję surowców litowych ponad 30-krotnie do 2027 roku. Według prognoz, kontynent będzie stanowić 12 procent światowej podaży litu, w porównaniu do 1 procenta w 2022 roku, podaje Bloomberg.

W ostatnich latach Chiny pilnie zabezpieczają dostawy litu z Afryki, aby wykorzystać ten kontynent jako ważne źródło surowców dla produkcji akumulatorów do pojazdów elektrycznych.

To wczesne posunięcie Chin ma na celu umocnienie ich dominacji w przetwarzaniu metali elektrycznych, takich jak lit, nikiel i kobalt, które są wykorzystywane w produkcji akumulatorów. Stany Zjednoczone natomiast koncentrują się na budowie własnych sieci dostaw z partnerami handlowymi i sojusznikami, takimi jak Kanada i Australia.

Chińskie inwestycje w Afryce są największym źródłem kapitału na dostawy materiałów akumulatorowych w ostatnich latach. Inwestycje te są kluczowe dla zapewnienia chińskim producentom akumulatorów odpowiednich dostaw surowców, aby sprostać rosnącemu popytowi.

Chociaż Stany Zjednoczone również badają opcje dostaw surowców z Afryki, mają one na razie tylko kilka wstępnych planów. Wprowadzenie Afryki jako dostawcy przyjaznego dla umów handlowych będzie wymagać dokładniejszej kontroli i negocjacji.

Przewiduje się, że globalna podaż surowców litowych wzrośnie o 35 procent w tym roku, a około połowa tej podaży będzie pochodzić z nowych operacji, w tym z Afryki. Mimo to, kraje afrykańskie dążą do zwiększenia wartości eksportu poprzez utrzymanie większych dochodów z dostaw litu w kraju. Niektóre z nich wprowadziły już środki, które mają zniechęcać do wywozu surowej rudy litu lub go zakazywać.

Warto również zauważyć, że Maroko wyłania się jako potencjalne centrum produkcji akumulatorów do pojazdów elektrycznych na kontynencie. Bliskość do Europy i obfitość fosforanów, które są niezbędne do produkcji akumulatorów litowo-żelazowo-fosforanowych (LFP), czynią Maroko atrakcyjnym miejscem dla inwestycji w produkcję akumulatorów.

Chiński producent akumulatorów, Gotion High-Tech, planuje budowę dużej fabryki akumulatorów do pojazdów elektrycznych o rocznej wydajności 100 GW w Maroku. Wartość inwestycji wyniesie 6,5 mld dolarów.

Bloomberg / Jacek Perzyński

Perzyński: Afryka potrzebuje zielonej energii, a Chiny przychodzą z bratnią pomocą

Najnowsze artykuły