Moskwę i Pekin łączą silne powiązania strategiczne, polityczne i gospodarcza. Trend ten najpewniej jeszcze się nasili z uwagi na izolację Rosji na arenie międzynarodowej. – Polska powinna zaostrzyć przepisy dotyczące chińskich inwestycji w polską gospodarkę – wynika z raportu Michała Lubiny oraz Adriana Brony „Niedźwiedź i Smok a sprawa polska. Wpływ rosyjsko-chińskiego (quasi)-sojuszu na interesy RP”.
Raport ukazuje skomplikowaną historię relacji obu państw od lat dziewięćdziesiątych XX wieku oraz osadza je w kontekście zmian geopolitycznych wywołanych inwazją na pełną skalę Rosji na Ukrainę w 2022 roku.
Choć jeszcze w latach 90. relacje między Chinami a Rosją były raczej chłodne, dzisiaj oba państwa postrzegają siebie wzajemnie jako partnerów strategicznych, a stosunki polityczne między Pekinem a Moskwą jeszcze nigdy nie były tak bliskie jak obecnie.
Partnerstwo rosyjsko-chińskie oparte na wyraźnej asymetrii (zdecydowana przewaga Chin) zdołało przetrwać kryzys wywołany brakiem sukcesów militarnych Rosji na Ukrainie, a Chiny pomimo oficjalnego braku zaangażowania w konflikt robią wiele, aby wesprzeć swojego partnera w imperialistycznych działaniach przeciwko Kijowowi.
W opinii Lubiny i Brony nieformalny (quasi-)sojusz “niedźwiedzia i smoka” opiera się na trzech filarach:
- dążeniu do gruntownego zrewidowania porządku światowego, w którym Stany Zjednoczone odgrywają rolę globalnego lidera;
- wzajemnym zabezpieczaniu swoich flanek. Oba państwa są dla siebie strategicznymi „plecami”, dzięki czemu mogą koncentrować się na istotniejszych dla siebie kierunkach;
- Komplementarnej współpracy gospodarczej opartej na handlu surowcami naturalnymi oraz bronią.
Eksperci zwracają uwagę, że rosnące wpływy Chin w Północnej Eurazji (Rosja, Azja Centralna, Kaukaz Południowy, Europa Wschodnia) połączone z pogłębieniem relacji chińsko-rosyjskich stają się kluczowym wyzwaniem, a nawet zagrożeniem dla bezpieczeństwa i interesów gospodarczych Polski. Te procesy kruszą bowiem fundamenty ładu międzynarodowego, który przyczynił się do bezprecedensowego rozwoju Polski po 1989 roku. Osłabiają one także wpływy Zachodu w tym Polski w Północnej Eurazji.
Ponadto, w opinii autorów w obliczu tych wyzwań Polska powinna zaostrzyć przepisy dotyczące chińskich inwestycji w polską gospodarkę, zabiegać na forum unijnym o ograniczenie chińskiego udziału w odbudowie Ukrainy oraz aktywnie zaangażować się w rozwój infrastruktury i strategicznych inwestycji w krajach położonych wokół Morza Czarnego i Morza Kaspijskiego.
Źródło: Kolegium Europy Wschodniej
Perzyński: Chińska armia jest trawiona przez korupcję i skandale