Chiny omijają sankcje USA wobec Iranu. Tankowce wyłączają systemy namierzające

16 października 2019, 13:45 Alert

Biały Dom ostrzega chińskie firmy żeglugowe, by nie ukrywały dostaw ropy naftowej z Iranu, co narusza amerykańskie sankcje. Okazuje się, że tankowce wyłączają systemy namierzające. – Wysłaliśmy bardzo mocne wiadomości do firm spedycyjnych, by tego nie robiły, bo nie warto. To niezwykle niebezpieczne i nieodpowiedzialne zachowanie – powiedział jeden z urzędników amerykańskiej administracji.

Iran
Iran

Problem z przestrzeganiem sankcji

Chiny są obecnie największym nabywcą irańskiej ropy po tym, jak Donald Trump nałożył sankcje na Teheran. W maju prezydent USA zaostrzył sankcje, próbując doprowadzić sprzedaż ropy naftowej do zera. Sankcje miały na celu ograniczenie ambicji nuklearnych Iranu, programu rakiet balistycznych i wpływów w Syrii, Iraku i innych krajach. Eksport ropy spadł do mniej niż 400 000 baryłek dziennie z około 2,5 miliona baryłek dziennie przed nałożeniem sankcji.

25 września USA nałożyły sankcje na pięć osób w Chinach i dwie chińskie spółki zależne COSCO Shipping Corp, twierdząc, że wysłały irańską ropę naftową z naruszeniem sankcji. Kilka dni później 14 statków COSCO Ship Tanker (Dalian), czyli około jedna trzecia floty, przestało wysyłać dane o lokalizacji ze swojego systemu automatycznej identyfikacji (AIS) między 30 września a 7 października, co pokazały dane śledzenia statków na Refinitiv Eikon. Administracja poinformowała we wtorek, że niezależnie potwierdziła, że ​​COSCO odcięła systemy automatycznej identyfikacji na swoich statkach.

Najnowsze lokalizacje bardzo dużych przewoźników surowych (VLCC) Yuan Shan Hu i Cosglad Lake były nadal niedostępne między 8 a 16 października, podczas gdy Aframax – duży tankowiec Yang Mei Hu był niemożliwy do wykrycia od 11 października. COSCO Shipping Tanker (Dalian) twierdzi, że żaden z jego statków nie wyłączył kontrolerów AIS ani nie przestał transmitować sygnałów. – Dalian Tanker będzie w dalszym ciągu przestrzegać obowiązujących przepisów i regulacji dotyczących prowadzenia działalności gospodarczej – podała firma.

Międzynarodowa Organizacja Morska wymaga od statków używania systemów namierzania dla bezpieczeństwa i przejrzystości. Załogi mogą wyłączyć urządzenia, jeśli istnieje niebezpieczeństwo piractwa lub podobnych zagrożeń. Jednak systemy te są często odcinane, by ukryć położenie statku podczas nielegalnych działań.

Reuters/Michał Perzyński