Innowacje

PwC: Connected car – twój samochód w aplikacji (ANALIZA)

Samochód autonomiczny

Samochody autonomiczne reagują na znaki drogowe (fot. Flickr/Frank Derks.CC)

Trendem wyraźnie widocznym na rynku motoryzacyjnym jest stale rosnąca liczba aplikacji adresowanych do kierowców. Według naszych prognoz do 2022 roku dwa na trzy samochody będą wyposażone w pakiet aplikacji online wspomagających podróż. W tym czasie wartość rynku samochodu połączonego ze smartfonem (connected car) na świecie może się potroić, osiągając poziom 155,9 mld USD (wobec spodziewanej wartości rynku w 2017 roku mającej wynieść 52,5 mld USD) – piszą analitycy zespołu energetycznego PwC.

Coraz więcej aplikacji

Technologie wspomagające mobilność będą stanowiły do 14 procent wartości pojazdów klasy premium i około 7 procent w przypadku pojazdów klasy średniej. Udział producentów wyposażenia (OEM) może spaść z 70 procent do 50 procent na rzecz dostawców nowych rozwiązań technologicznych oraz platform cyfrowych wspomagających transport.

W badaniu przeprowadzonym przez PwC zapytano respondentów m.in. o znajomość oraz wykorzystanie aplikacji mobilnych w połączeniu z pojazdami. Wśród najbardziej rozpoznawalnych i najczęściej używanych są funkcjonalności wspomagające prowadzących w wyznaczaniu trasy podróży, śledzeniu natężenia ruchu oraz monitorowaniu poziomu opłat, o ile trasa jest nimi objęta. Do najpopularniejszych na rynku należą Google’a, Yanosik i nawigacja TomTom.

Oprócz poprawy komfortu jazdy zdaniem respondentów rozwiązania integrujące smartfon oraz samochód będą miały istotny wpływ na bezpieczeństwo samochodu (59 procent wskazań) oraz na zwiększenie płynności ruchu w miastach (58 procent).

Monitoring

Do najbardziej pożądanych aplikacji, za które konsumenci byliby w stanie dopłacić to te umożliwiające monitoring i śledzenie lokalizacji auta (użyteczne w przypadku kradzieży), 63% zdecydowałoby się na aplikację wysyłającą automatycznie sygnał o pomoc w przypadku ciężkiego wypadku, zaś 57% zakupiłoby aplikację monitorującą stan pojazdu i przypominającą o obowiązkowych przeglądach.

Według analiz przeprowadzonych przez PwC, w związku z kapitałochłonnymi wdrożeniami nowych rozwiązań technologicznych w najbliższych latach, jednym z kluczowych wyzwań dla branży motoryzacyjnej będzie skuteczne budowanie marży. Pomóc w tym mogą nowe modele dystrybucji detalicznej, na przykład za pomocą cyfrowych platform.

Zmiana modelów dystrybucji zbiega się również z zmianą preferencji zakupowych klientów. Obecnie konsumenci wchodzą w interakcje z markami przy użyciu wielu kanałów – stron internetowych, interaktywnych terminali czy mediów społecznościowych.

Dealerzy samochodów muszą obecnie nie tylko reagować na sytuację na rynku, ale także przewidywać potrzeby potencjalnych klientów i odpowiadać na nie za pomocą spersonalizowanej oferty. Poprawę wyników może przynieść wykorzystanie analityki danych – demograficznych oraz geolokalizacyjnych, a także badanie zachowań i preferencji klientów w trakcie zakupów. Połączenie tych danych z aplikacjami mobilnymi otwiera kolejne nowe możliwości.


Powiązane artykuły

Dwa polskie eksperymenty zostały przeprowadzone w kosmosie

Misja Ignis została zrealizowana w ponad 20 procentach. Przeprowadzono dwa z zaplanowanych eksperymentów, oba zostały zgłoszone przez polskie uczelnie. Pierwszy...

Załoga misji Ax-04 dotarła na stacje. Jakie zadania ich czekają?

Astronauci dotarli do stacji kosmicznej, gdzie zostali powitani. Czekają ich pracowite dni, misja zakłada liczne eksperymenty. Sławosz Uznański-Wiśniewski wykona część...

Do siedmiu razy sztuka. Udany start rakiety z polskim astronautą

Wystartowała misja Ax-04, w której udział bierze polski astronauta Sławosz Uznański-Wiśniewski. Jest to siódma data startu, pierwotną był 29 maja....

Udostępnij:

Facebook X X X