Będzie następca Centralnego Portu Komunikacyjnego

18 grudnia 2023, 10:00 Alert

Nowy rząd zapowiada rewizję projektu budowy Centralnego Portu Komunikacyjnego, który był realizowany przez rząd Zjednoczonej Prawicy, jednocześnie deklaruje chęć budowy Kolei Dużych Prędkości. – Jesteśmy zdeterminowani, by poprowadzić projekt Kolei Dużych Prędkości, tzw. „Y”, czyli trasę łączącą Warszawę, Łódź, Wrocław i Poznań – powiedział w poniedziałek poseł KO Maciej Lasek w radiu TOK FM.

Centralny Port Komunikacyjny. Źródło: CPK
Centralny Port Komunikacyjny. Źródło: CPK

Poseł Maciej Lasek zaznaczył, projekt CPK jest finansowany „w znacznej mierze, a w zasadzie 100-procentach z pieniędzy publicznych, więc powinien on być transparentny”. – Pierwszym elementem, który powinien być wykonany to kompleksowy audyt projektu. Ponieważ jest to projekt prowadzony dość nietransparentnie – powiedział Lasek. W jego ocenie, nie wiadomo, ile będzie kosztował cały projekt.

Jednocześnie Lasek w wywiadzie zapowiedział, że nowa ekipa będzie kontynuować projekt Kolei Dużych Prędkości w Polsce, czyli tzw. „Y”. – Jesteśmy zdeterminowani, żeby ten projekt Kolei Dużych Prędkości, czyli ten „Y” słynny poprowadzić, bo to jest dobre rozwiązanie, to jest takie rozwiązanie, które pozwoli jednak znacznie skrócić czas przejazdu z Wrocławia czy z Poznania do Warszawy, a jednocześnie będzie bardziej ekologicznie niż wykorzystywanie lotów – wyjaśnił.

Przyznał, że kolejowy „Y” to projekt, który jest planowany od 2010 roku. Poseł zaznaczył, że problem zaczął się wtedy, kiedy do tego dołożono lotnisko w Baranowie.

Według spółki CPK trasa Łódź – Warszawa ma być pierwszym odcinkiem nowej sieci KDP w Polsce; to priorytetowy fragment tzw. „Y”, czyli nowej linii kolejowej między Warszawą, CPK, Łodzią, Wrocławiem i Poznaniem. Na tej trasie pociągi mają się rozpędzać do 250 km/h (prędkość projektowa to 350 km/h).

TOK FM / Jacek Perzyński

Lasek: Centralny Port Komunikacyjny nie powstanie