DrogiWszystko

Cyglicki: Obwodnica, która ocaliła Rospudę

Obwodnica Augustowa. Fot. Rafal Malinowski

Dzisiejsze otwarcie obwodnicy Augustowa to przykład na to, jak godzić ochronę środowiska z potrzebami ludzi. To także doskonały moment, żeby ostatecznie rozprawić się z mitem, mówiącym że „albo chronimy żabki, albo ludzi”.

Batalia o ochronę Rospudy zaczęła się wiele lat temu, kiedy po raz pierwszy światło dzienne ujrzały koncepcje budowy obwodnicy Augustowa. Z nieznanych do dzisiaj powodów, w pewnym momencie planowania odrzucono wariant budowy, który dopiero po olbrzymiej awanturze i fali protestów, został ostatecznie wybudowany i oddany do użytku. Warto przypomnieć, że budowę obwodnicy Augustowa w wariancie przez torfowiska Rospudy – obszar chroniony Natura 2000 -, na który nie chciały się zgodzić organizacje ekologiczne wspierane przez obywateli, popierały wówczas wszystkie sejmowe partie polityczne – od lewicy przez centrum, do prawicy. Bez wyjątku.

„Obrona Rospudy i dzisiejsze otwarcie obwodnicy Augustowa to jedna z najpiękniejszych historii, które wydarzyły się w trakcie 25-lecia przemian demokratycznych w Polsce. Wisława Szymborska powiedziała, że „Najłatwiej niszczyć. Trudno zachowywać to, co warte zachowania” – w przypadku Doliny Rospudy zachowaliśmy jej przepiękny krajobraz i wyjątkowe torfowiska, które były i są warte zachowania. Wbrew wszelkim przeciwnościom i nie niszcząc niczego, udało się wybudować obwodnicę Augustowa, która jest potrzebna ludziom. Udowodniliśmy ponad wszelką wątpliwość, że ochronę środowiska możemy mądrze pogodzić z potrzebami ludzi” – powiedział Robert Cyglicki, dyrektor Greenpeace Polska i uczestnik obozu w Rospudzie.

Jak podkreślają specjaliści ds. inwestycji drogowych, otwarta dziś droga nie tylko ominęła Dolinę Rospudy i jej cenne walory przyrodnicze, ale zachowała także bardzo dobre parametry ruchowe. Cała trasa obwodnicy ma długość 34,2 km, z czego 21,5 km to jednojezdniowa droga krajowa nr  8, a odcinek o długości 12,8 km jest dwujezdniową drogą ekspresową S61. Dwujezdniowy odcinek drogi to ważny element korytarza drogowego Via Baltica. Obecny jego przebieg opiera się na spójnej koncepcji połączenia obwodnic Suwałk i Augustowa oraz poprowadzenia trasy w taki sposób, aby z infrastruktury drogowej mogło skorzystać jak najwięcej osób, w tym użytkownicy pojazdów z okolic Ełku. Takiego rozwiązania nie zakładał poprzedni wariant obwodnicy Augustowa, który w zestawieniu korzyści i kosztów analizowanych na skutek protestów, uznany został za jeden z najgorszych.

„Warto przypomnieć, że zatrzymany wariant obwodnicy Augustowa, był jednojezdniową drogą ekspresową o długości 17,2 km , a koszt jego budowy miał wynieść niemal 440 mln zł bez dofinansowania z UE. Planowana obwodnica miała doprowadzić ruch jedynie do węzła w Gatnem, tuż za północną granicą Augustowa. Był to więc tylko fragment obecnie oddanej do ruchu trasy i nie łączył się z obwodnicą Suwałk. Główny koszt budowy poprzedniej wersji obwodnicy to była estakada długości 500 m nad torfowiskami” – powiedział inż. Jan Jakiel ze ze Stowarzyszenia Integracji Stołecznej Komunikacji.

W komentarzu SISKOM przygotowanym na prośbę Greenpeace z okazji otarcia obwodnicy Augustowa, czytamym.in.:

Cieszymy się z oddania do ruchu obwodnicy Augustowi. Żałujemy, że droga ta od początku nie była planowana w takim przebiegu, co pozwoliłoby uniknąć niepotrzebnego konfliktu i opóźnień w realizacji inwestycji. Żałujemy też, że równocześnie z budową obwodnicy Augustowa nie zbudowano obwodnicy Suwałk, co w 2006 i 2007 sugerowaliśmy drogowcom.

Greenpece serdecznie dziękuje wszystkim organizacjom i osobom indywidualnym  za wspólny wysiłek, który ocalił piękno Doliny Rospudy. Wszystkim Nam/Wam należą się brawa. Razem i z osobna.  Nie wymieniamy celowo nikogo z imienia i nazwiska, tak żeby przypadkiem kogoś nie pominąć. Wierzymy, że Wy sami wiecie, o kogo chodzi. Dzięki!!!


Powiązane artykuły

Srebro. Fot. KGHM, foto ilustracja

Polska potęgą srebra. Zachód ma na nie chrapkę

Amerykańska Służba Geologiczna dokonała przeliczenia polskich zasobów srebra, oceniając je jako największe na świecie, pozostawiające daleko w tyle dotychczasowych liderów branży....

CPK: W tym roku ogłosimy przetargi na około 30 miliardów złotych

W tym roku CPK ogłosi przetargi na łączną kwotę około 30 miliardów złotych. Obejmą one m.in. budowę dróg czy roboty...
TOP Tygodnia. Grafika: Freepik/BiznesAlert.pl

TOP Tygodnia BiznesAlert.pl. Zobacz najpopularniejsze teksty mijającego tygodnia

Polecamy Państwu zestawienie najbardziej popularnych komentarzy i opinii mijającego tygodnia (1.03-07.03.2025 roku).

Udostępnij:

Facebook X X X