Kto pamięta skuter Cezeta, czechosłowacką odpowiedź na Vespę? Cezeta miała dawać mieszkającym za żelazną kurtyną to samo, co Włochom Vespa; poczucie wolności i radość z jazdy. Projekt choć został pozytywnie odebrany przez użytkowników, nie zagościł jednak na regulowanym rynku na długo. Produkowano skuter niespełna osiem lat, pod koniec lat pięćdziesiątych i na początku sześćdziesiątych.
A gdyby tak zacząć produkcję na nowo
Jeden z zabytkowych egzemplarzy wpadł w oko przedsiębiorcy z USA i w ten sposób Neil Eamonn Smith zapragnął wskrzesić markę, ale jednocześnie postępować z duchem czasu. Efekt? Elektryczny skuter produkowany pod Pragą. Jak mówi Smith, za elektryczną wersją Cezeta przemawiały względny praktyczne, bardzo trudno było zdobyć oryginalne części do skuterów; zatem pracujący nad projektem musieli go trochę wymyślić na nowo.
Fabryka pod Pragą i showroom w stolicy
Po tym jak fabryka produkująca Cezety zbankrutowała po 1989 roku, a nowy właściciel nie rościł sobie praw do nazwy oraz nie miał planów związanych z produkcją, Smith przystąpił do działania. Zarejestrował markę, otworzył fabrykę nieopodal czeskiej Pragi i dziś jest już w stanie produkować 10 egzemplarzy skuterów miesięcznie, a w przyszłym roku jego możliwości produkcyjne zwiększą się ponad dwukrotnie. Dzięki temu będzie mógł sprzedawać swoje pojazdy także w USA, planuje także otwarcie showroomu w stolicy Czech.
Skuter premium z Czech
Czym charakteryzuje się Cezeta? Ma większy rozstaw osi niż większość tego typu pojazdów; dzięki temu daje większą stabilność podczas jazdy. Wykorzystanie oryginalnej konstrukcji pozwoliło bez problemu zamontować baterię. Jakość wykonania i zastosowane materiały plasuje nowego Cezeta raczej w klasie premium, zatem producent nie obawia się tańszej chińskiej konkurencji. Jednocześnie na rynku pojawiła się elektryczna Vespa. Smith przekonuje, że to co wyróżnia dodatkowo jego pojazd to kryjąca się za charakterystyczną konstrukcją z „ryjkiem” historia.
Rekordowy crowdfunding
Historia już porwała fanów motoryzacji. Po tym jak w 2017 roku sam czeski minister transportu potwierdził, że pojazd otrzymał homologację i tym samym rozpoczyna się produkcja pierwszego czeskiego seryjnego pojazdu elektrycznego, firma zebrała w kampanii crowdfundingowej równowartość ponad 2,5 mln zł w zaledwie 10 dni.
Cezeta ma 15 konny silnik elektryczny, jego maksymalna prędkość to 120 km/h a zasięg 160 km. Cena około 43,000 zł. Można już go zamawiać.
Cezeta/Bloomberg/Lidovky.cz/Agata Rzędowska