Jak informuje Portal Morski pierwszym gazowcem, jaki dostarczy do Świnoujścia skroplony gaz „spotowy” będzie najprawdopodobniej Arctic Princess, który dostarczy surowiec z Norwegii. Portal sugeruje, że pierwsze dostawy LNG do Polski mogą rozpocząć się jeszcze w maju.
Grupa PGNiG 13 maja br., zakończyła etap przyjmowania ofert na czerwcowe dostawy spotowe LNG do terminalu w Świnoujściu. Wygląda na to, że spółka przeprowadziła już ich analizę i wybrała dostawcę, ponieważ awizowany jest już gazowiec LNG do terminalu w Świnoujściu – wstępnie, według dostępnych obecnie informacji – na 15 czerwca.
Pierwszym gazowcem, jaki dostarczy do Świnoujścia skroplony gaz „spotowy” będzie najprawdopodobniej Arctic Princess z około 141 000 m³ LNG.To jeden z największych w świecie gazowców LNG ze zbiornikami sferycznymi. Został zbudowany przede wszystkim z myślą o obsłudze eksportu LNG z instalacji skraplających terminalu na wyspie Melkøya nieopodal gazowego pola offshore Snøhvit („Śnieżka”), położonego na Morzu Norweskim, na dalekiej północy, ok. 140 km na północny-zachód od Hammerfest. Gazowiec Arctic Princess zakotwiczony jest obecnie w rejonie Hammerfest i – jak ustalił Portal Morski – to właśnie „arktyczny” gaz z terminalu Melkøya (czyli ze złoża ze Snøhvit) będzie pierwszym komercyjnym ładunkiem „spotowym” dostarczonym do Świnoujścia.
Portal precyzuje uaktualniając informacje, że już po publikacji pierwotnej wersji artykułu w jednym z wiarygodnych źródeł pojawiła się informacja, według której gazowca Arctic Princess spodziewać się można w Świnoujściu już 27 maja br.
Operatorem pola Snøhvit i towarzyszącego mu terminalu, w imieniu konsorcjum kilku firm paliwowo-energetycznych (Petoro, Total, GDF Suez, Statoil, Hess, RWE Dea), jest Statoil. Oferty na dostawy spotowe do Świnoujścia w lipcu, będą zbierane przez PGNiG do 17 czerwca br. Dostawy spot będą realizowane niezależnie do regularnych dostaw w ramach kontraktu długoterminowego z Qatargas, które rozpoczynają się w długiej połowie lipca 2016 r. Przypomnijmy, że w ramach rozruchu terminalu odbyły się już dwie dostawy ładunków „testowych” z Qatargas.
Dostawy LNG w formule spot to uzupełnienie krótkoterminowych zakupów gazu dokonywanych do tej pory w ramach dostaw gazociągami. Przy dostawach LNG w formule spotowej pod uwagę brana będzie cena i inne warunki zaoferowane w danym momencie przez dostawców LNG.
Arctic Princess należy do brytyjskiej spółki Leif Hoegh (U.K) Limited norweskiego armatora Leif Hoegh i pozostaje w rozpoczętym w styczniu 2006 roku 20-letnim czarterze (z dwiema opcjami 5-letnimi) u Statoil’a. Statek ten bywał już na Bałtyku dostarczając LNG do pływającego terminalu regazyfikacyjnego FSRU Independence eksploatowanego przez Klaipedos Nafta na Litwie.