icon to english version of biznesalert
EN
Najważniejsze informacje dla biznesu
icon to english version of biznesalert
EN

Czy norweskie LNG dotrze do Polski jeszcze w maju?

(Portal Morski)

Jak informuje Portal Morski pierwszym gazowcem, jaki dostarczy do Świnoujścia skroplony gaz „spotowy” będzie najprawdopodobniej Arctic Princess, który dostarczy surowiec z Norwegii. Portal sugeruje, że pierwsze dostawy LNG do Polski mogą rozpocząć się jeszcze w maju. 

Grupa PGNiG 13 maja br., zakończyła etap przyjmowania ofert na czerwcowe dostawy spotowe LNG do terminalu w Świnoujściu. Wygląda na to, że spółka przeprowadziła już ich analizę i wybrała dostawcę, ponieważ awizowany jest już gazowiec LNG do terminalu w Świnoujściu – wstępnie, według dostępnych obecnie informacji – na 15 czerwca.

Pierwszym gazowcem, jaki dostarczy do Świnoujścia skroplony gaz „spotowy” będzie najprawdopodobniej Arctic Princess z około 141 000 m³ LNG.To jeden z największych w świecie gazowców LNG ze zbiornikami sferycznymi. Został zbudowany przede wszystkim z myślą o obsłudze eksportu LNG z instalacji skraplających terminalu na wyspie Melkøya nieopodal gazowego pola offshore Snøhvit („Śnieżka”), położonego na Morzu Norweskim, na dalekiej północy, ok. 140 km na północny-zachód od Hammerfest. Gazowiec Arctic Princess zakotwiczony jest obecnie w rejonie Hammerfest i – jak ustalił Portal Morski – to właśnie „arktyczny” gaz z terminalu Melkøya (czyli ze złoża ze Snøhvit) będzie pierwszym komercyjnym ładunkiem „spotowym” dostarczonym do Świnoujścia.

Portal precyzuje uaktualniając informacje, że już po publikacji pierwotnej wersji artykułu w jednym z wiarygodnych źródeł pojawiła się informacja, według której gazowca Arctic Princess spodziewać się można w Świnoujściu już 27 maja br.

Operatorem pola Snøhvit i towarzyszącego mu terminalu, w imieniu konsorcjum kilku firm paliwowo-energetycznych (Petoro, Total, GDF Suez, Statoil, Hess, RWE Dea), jest Statoil. Oferty na dostawy spotowe do Świnoujścia w lipcu, będą zbierane przez PGNiG do 17 czerwca br. Dostawy spot będą realizowane niezależnie do regularnych dostaw w ramach kontraktu długoterminowego z Qatargas, które rozpoczynają się w długiej połowie lipca 2016 r. Przypomnijmy, że w ramach rozruchu terminalu odbyły się już dwie dostawy ładunków „testowych” z Qatargas.

Dostawy LNG w formule spot to uzupełnienie krótkoterminowych zakupów gazu dokonywanych do tej pory w ramach dostaw gazociągami. Przy dostawach LNG w formule spotowej pod uwagę brana będzie cena i inne warunki zaoferowane w danym momencie przez dostawców LNG.

Arctic Princess należy do brytyjskiej spółki Leif Hoegh (U.K) Limited norweskiego armatora Leif Hoegh i pozostaje w rozpoczętym w styczniu 2006 roku 20-letnim czarterze (z dwiema opcjami 5-letnimi) u Statoil’a. Statek ten bywał już na Bałtyku dostarczając LNG do pływającego terminalu regazyfikacyjnego FSRU Independence eksploatowanego przez Klaipedos Nafta na Litwie.

(Portal Morski)

Jak informuje Portal Morski pierwszym gazowcem, jaki dostarczy do Świnoujścia skroplony gaz „spotowy” będzie najprawdopodobniej Arctic Princess, który dostarczy surowiec z Norwegii. Portal sugeruje, że pierwsze dostawy LNG do Polski mogą rozpocząć się jeszcze w maju. 

Grupa PGNiG 13 maja br., zakończyła etap przyjmowania ofert na czerwcowe dostawy spotowe LNG do terminalu w Świnoujściu. Wygląda na to, że spółka przeprowadziła już ich analizę i wybrała dostawcę, ponieważ awizowany jest już gazowiec LNG do terminalu w Świnoujściu – wstępnie, według dostępnych obecnie informacji – na 15 czerwca.

Pierwszym gazowcem, jaki dostarczy do Świnoujścia skroplony gaz „spotowy” będzie najprawdopodobniej Arctic Princess z około 141 000 m³ LNG.To jeden z największych w świecie gazowców LNG ze zbiornikami sferycznymi. Został zbudowany przede wszystkim z myślą o obsłudze eksportu LNG z instalacji skraplających terminalu na wyspie Melkøya nieopodal gazowego pola offshore Snøhvit („Śnieżka”), położonego na Morzu Norweskim, na dalekiej północy, ok. 140 km na północny-zachód od Hammerfest. Gazowiec Arctic Princess zakotwiczony jest obecnie w rejonie Hammerfest i – jak ustalił Portal Morski – to właśnie „arktyczny” gaz z terminalu Melkøya (czyli ze złoża ze Snøhvit) będzie pierwszym komercyjnym ładunkiem „spotowym” dostarczonym do Świnoujścia.

Portal precyzuje uaktualniając informacje, że już po publikacji pierwotnej wersji artykułu w jednym z wiarygodnych źródeł pojawiła się informacja, według której gazowca Arctic Princess spodziewać się można w Świnoujściu już 27 maja br.

Operatorem pola Snøhvit i towarzyszącego mu terminalu, w imieniu konsorcjum kilku firm paliwowo-energetycznych (Petoro, Total, GDF Suez, Statoil, Hess, RWE Dea), jest Statoil. Oferty na dostawy spotowe do Świnoujścia w lipcu, będą zbierane przez PGNiG do 17 czerwca br. Dostawy spot będą realizowane niezależnie do regularnych dostaw w ramach kontraktu długoterminowego z Qatargas, które rozpoczynają się w długiej połowie lipca 2016 r. Przypomnijmy, że w ramach rozruchu terminalu odbyły się już dwie dostawy ładunków „testowych” z Qatargas.

Dostawy LNG w formule spot to uzupełnienie krótkoterminowych zakupów gazu dokonywanych do tej pory w ramach dostaw gazociągami. Przy dostawach LNG w formule spotowej pod uwagę brana będzie cena i inne warunki zaoferowane w danym momencie przez dostawców LNG.

Arctic Princess należy do brytyjskiej spółki Leif Hoegh (U.K) Limited norweskiego armatora Leif Hoegh i pozostaje w rozpoczętym w styczniu 2006 roku 20-letnim czarterze (z dwiema opcjami 5-letnimi) u Statoil’a. Statek ten bywał już na Bałtyku dostarczając LNG do pływającego terminalu regazyfikacyjnego FSRU Independence eksploatowanego przez Klaipedos Nafta na Litwie.

Najnowsze artykuły