icon to english version of biznesalert
EN
Najważniejsze informacje dla biznesu
icon to english version of biznesalert
EN

De Jong: Projektem Nord Stream 2 powinien zająć się Trybunał

Sijbren de Jong, analityk rynków energii przy Haskim Centrum Studiów Strategicznych, stwierdził w niedawnym wywiadzie dla słowackiego Euractiv, że decyzje w sprawie Nord Stream 2 powinny być podejmowane przez Trybunał Sprawiedliwości UE.

Jak twierdzi, dzisiejsza dyskusja prawna w kwestii Nord Stream 2 bazuje na analizie podjętej przez Służbę Prawną Komisji Europejskiej, która stwierdza, że regulacje wewnętrznego rynku nie powinny obejmować morskiej części gazociągu.

Takie podejście jest jednak niekonsekwentne biorąc pod uwagę wcześniejsze decyzje odnośnie gazociągów Jamał oraz South Stream, w których obydwa korytarze zostały uznane za eksportowe magistrale wchodzące na terytorium Unii. Właśnie dlatego kwestię sporną powinien zażegnać Trybunał.

De Jong odniósł się także do argumentów ekonomicznych skłaniających odbiorców gazu do kontraktów z Gazpromem. Twierdzi, że decyzja o dywersyfikacji powinna leżeć w gestii zainteresowanych państw. Mimo, że gaz LNG jest obecnie umiarkowanie tani, prawdopodobnie zawsze będzie droższy od gazu transportowanego rurociągami.

Europa jest jednak wciąż najważniejszym rynkiem Rosjan, ponieważ wejście na rynek chiński nie postępuje tak szybko jak przewidywano. Zdaniem analityka, budowa nowych korytarzy transportowych kosztem starszych oraz polityka sprzedaży dużych ilości gazu po niższych cenach, jest skalkulowaną strategią Gazpromu dążącą do zmonopolizowania rynku i zapewnienia stabilnego źródła dochodu na dekady.

To z kolei może okazać się złudne dla państw UE znając wcześniejsze praktyki Gazpromu stosowania niesprawiedliwych cen gazu w handlu z państwami bałtyckimi, Polską oraz Bułgarią.

EurActiv/Gordon Wasilewski

Sijbren de Jong, analityk rynków energii przy Haskim Centrum Studiów Strategicznych, stwierdził w niedawnym wywiadzie dla słowackiego Euractiv, że decyzje w sprawie Nord Stream 2 powinny być podejmowane przez Trybunał Sprawiedliwości UE.

Jak twierdzi, dzisiejsza dyskusja prawna w kwestii Nord Stream 2 bazuje na analizie podjętej przez Służbę Prawną Komisji Europejskiej, która stwierdza, że regulacje wewnętrznego rynku nie powinny obejmować morskiej części gazociągu.

Takie podejście jest jednak niekonsekwentne biorąc pod uwagę wcześniejsze decyzje odnośnie gazociągów Jamał oraz South Stream, w których obydwa korytarze zostały uznane za eksportowe magistrale wchodzące na terytorium Unii. Właśnie dlatego kwestię sporną powinien zażegnać Trybunał.

De Jong odniósł się także do argumentów ekonomicznych skłaniających odbiorców gazu do kontraktów z Gazpromem. Twierdzi, że decyzja o dywersyfikacji powinna leżeć w gestii zainteresowanych państw. Mimo, że gaz LNG jest obecnie umiarkowanie tani, prawdopodobnie zawsze będzie droższy od gazu transportowanego rurociągami.

Europa jest jednak wciąż najważniejszym rynkiem Rosjan, ponieważ wejście na rynek chiński nie postępuje tak szybko jak przewidywano. Zdaniem analityka, budowa nowych korytarzy transportowych kosztem starszych oraz polityka sprzedaży dużych ilości gazu po niższych cenach, jest skalkulowaną strategią Gazpromu dążącą do zmonopolizowania rynku i zapewnienia stabilnego źródła dochodu na dekady.

To z kolei może okazać się złudne dla państw UE znając wcześniejsze praktyki Gazpromu stosowania niesprawiedliwych cen gazu w handlu z państwami bałtyckimi, Polską oraz Bułgarią.

EurActiv/Gordon Wasilewski

Najnowsze artykuły