icon to english version of biznesalert
EN
Najważniejsze informacje dla biznesu
icon to english version of biznesalert
EN

Dekarbonizacja regionu jest niemożliwa bez gazu (RELACJA)

Gaz ziemny to najbardziej racjonalne paliwo przejściowe dla państw Europy Środkowo–Wschodniej i Południowo Wschodniej, które jednocześnie daje najszybsze rezultaty związane z poprawą jakości powietrza i znacząco obniża emisje CO2 w regionie – wynika z raportu przygotowanego przez Gas Infrastructure Europe (GIE). Od państw naszego regionu oczekuje się wiele, jednak warto pamiętać, że proces dochodzenia do celów emisyjnych powinien odbywać się w sposób nie tylko racjonalny, ale też odpowiedzialny.

W kwietniu 2021 roku, przed rozpoczęciem Forum w Madrycie, GIE opublikowało nową analizę „The decarbonisation potential of the gas infrastructure in Central Eastern and South Eastern Europe” dotyczącą roli gazów i istniejącej infrastruktury gazowej we wspieraniu Europy Środkowo-Wschodniej i Południowo-Wschodniej w dążeniu do neutralności klimatycznej do 2050 roku z perspektywą na lata 2030 i 2040. W badaniu udział wzięło 10 państw: Austria, Czechy, Niemcy, Grecja, Węgry, Łotwa, Rumunia, Słowacja, Słowenia i Polska. Jak dowiadujemy się z raportu został przygotowany w oparciu o szeroką dyskusję wśród członków GIE podczas dedykowanych spotkań wewnętrznych oraz warsztatów z interesariuszami zewnętrznymi. Dodatkowo przeprowadzono analizę NECP (Krajowych Planów na rzecz Energi i Klimatu) wymienionych krajów oraz rozesłano do nich specjalny kwestionariusz.

U podstaw potrzeby przeprowadzenia analizy leży konieczność dostrzeżenia istoty problemu. Transformacja energetyczna jest dziś koniecznością, ale wszyscy mamy inny punkt wyjściowy i zupełnie inną historię. Co oznacza, że nie ma jednego dobrego rozwiązania dla wszystkich i warto dostrzegać odmienności i państw i całych regionów.

W 2018 roku Unia Europejska wyemitowała 3068,9 Mt CO2, podczas gdy oparta na węglu całkowita produkcja CO2 w regionie Europy Środkowo-Wschodniej i Południowo-Wschodniej wyniosła 645,9 Mt CO2, co było równowartość całkowitej produkcji CO2 tylko we Francji i Hiszpanii.

– W 2019 roku wewnętrzne zużycie energii brutto w dziesięciu wybranych krajach wyniosło 601,31 Mtoe, z czego 130,39 Mtoe przypada na stałe paliwa kopalne. Możemy zatem zauważyć, że węgiel kamienny i brunatny nadal stanowią ponad 20% zużycia energii w tych regionach. Gaz ziemny wraz z infrastrukturą jego przesyłu odgrywać zatem będzie kluczową rolę w procesie dekarbonizacji – tłumaczy Piotr Kuś, wicedyrektor w Gaz-System i członek zarządu GIE.

Od węgla przez gaz ścieżką do wodoru

Przejście z węgla na gaz będzie tylko pierwszym krokiem – po nim nastąpi dalsze przejście na odnawialne i niskoemisyjne gazy, takie jak wodór. Jednak warto wskazać czynniki w tym procesie istotne.

– Żeby proces transformacji zakończył się sukcesem należy pamiętać o kosztach i o różnych punktach w których znajdują się różne kraje. Ważny jest również czas, którego nie mamy zbyt wiele i technologia. Bez sukcesu CEE nie ma sukcesu całej dekarbonizacji EU, korzystanie z gazu przez następne 20-25 lat jest absolutną koniecznością – wskazuje Jerzy Buzek, były Premier RP i Przewodniczący PE.

Przejście z węgla na gaz zmniejszyłoby emisje bez znacznego wzrostu kosztów, co doprowadziłoby do większej akceptacji ze strony użytkowników końcowych i społeczeństwa obywatelskiego. Ponadto upowszechnienie gazu ziemnego w perspektywie krótkoterminowej oraz gazów odnawialnych w perspektywie średnio- i długoterminowej pobudzi wzrost gospodarczy i pomoże regionom w osiągnięciu celów UE w zakresie klimatu.

Gaz ziemny jest najbardziej racjonalnym paliwem przejściowym w trudnym i kosztownym procesie dekarbonizacji. Z jednej strony pozwala na transformację energetyczną w sposób ewolucyjny a nie rewolucyjny, przy jednoczesnych błyskawicznych i pozytywnych skutkach na rzecz poprawy jakości powietrza. Ważnym jest, by wspomniane korzyści szły w parze z możliwościami pozyskiwania finansowania, to jednak staje się coraz większym wyzwaniem w dobie zaostrzającej kurs polityki klimatyczno-energetycznej Unii Europejskiej.

– Infrastruktura gazowa wymaga odpowiedniego poziomu uwagi i finansowania, zwłaszcza w Polsce, aby rozwiązać inne problemy, takie jak te związane z zanieczyszczeniem, emisją CO2 i jakością powietrza. W tej dziedzinie sektor bankowy powinien mieć pole manewru. Nie oznacza to, że powinniśmy być mniej ambitni w naszym dążeniu do osiągnięcia gospodarki bezemisyjnej. Nie mniej jednak musimy widzieć szerszą perspektywę, aby nie przynieść efektu przeciwnego do zamierzonego i umożliwić sprawiedliwą transformację w państwach członkowskich – wyjaśnia Piotr Gałązka, dyrektor przedstawicielstwa Związku Banków Polskich w Brukseli.

– Plany na przyszłość są bardzo istotne. Z zaciekawieniem przyglądamy się tematyce nowych gazów i dobrze, że mówimy o przyszłości, ale ważne jest tu i teraz. Podążając tym tokiem myślenia gaz ziemny i infrastruktura gazowa mogą prowadzić nas do celu jakim jest dekarbonizacja przygotowując systemy energetyczne do zmian w długim okresie – wyjaśnia Piotr Kuś.

Gaz-System ma już wszystkie umowy o krzyżowaniu się Baltic Pipe z inną infrastrukturą

 

Gaz ziemny to najbardziej racjonalne paliwo przejściowe dla państw Europy Środkowo–Wschodniej i Południowo Wschodniej, które jednocześnie daje najszybsze rezultaty związane z poprawą jakości powietrza i znacząco obniża emisje CO2 w regionie – wynika z raportu przygotowanego przez Gas Infrastructure Europe (GIE). Od państw naszego regionu oczekuje się wiele, jednak warto pamiętać, że proces dochodzenia do celów emisyjnych powinien odbywać się w sposób nie tylko racjonalny, ale też odpowiedzialny.

W kwietniu 2021 roku, przed rozpoczęciem Forum w Madrycie, GIE opublikowało nową analizę „The decarbonisation potential of the gas infrastructure in Central Eastern and South Eastern Europe” dotyczącą roli gazów i istniejącej infrastruktury gazowej we wspieraniu Europy Środkowo-Wschodniej i Południowo-Wschodniej w dążeniu do neutralności klimatycznej do 2050 roku z perspektywą na lata 2030 i 2040. W badaniu udział wzięło 10 państw: Austria, Czechy, Niemcy, Grecja, Węgry, Łotwa, Rumunia, Słowacja, Słowenia i Polska. Jak dowiadujemy się z raportu został przygotowany w oparciu o szeroką dyskusję wśród członków GIE podczas dedykowanych spotkań wewnętrznych oraz warsztatów z interesariuszami zewnętrznymi. Dodatkowo przeprowadzono analizę NECP (Krajowych Planów na rzecz Energi i Klimatu) wymienionych krajów oraz rozesłano do nich specjalny kwestionariusz.

U podstaw potrzeby przeprowadzenia analizy leży konieczność dostrzeżenia istoty problemu. Transformacja energetyczna jest dziś koniecznością, ale wszyscy mamy inny punkt wyjściowy i zupełnie inną historię. Co oznacza, że nie ma jednego dobrego rozwiązania dla wszystkich i warto dostrzegać odmienności i państw i całych regionów.

W 2018 roku Unia Europejska wyemitowała 3068,9 Mt CO2, podczas gdy oparta na węglu całkowita produkcja CO2 w regionie Europy Środkowo-Wschodniej i Południowo-Wschodniej wyniosła 645,9 Mt CO2, co było równowartość całkowitej produkcji CO2 tylko we Francji i Hiszpanii.

– W 2019 roku wewnętrzne zużycie energii brutto w dziesięciu wybranych krajach wyniosło 601,31 Mtoe, z czego 130,39 Mtoe przypada na stałe paliwa kopalne. Możemy zatem zauważyć, że węgiel kamienny i brunatny nadal stanowią ponad 20% zużycia energii w tych regionach. Gaz ziemny wraz z infrastrukturą jego przesyłu odgrywać zatem będzie kluczową rolę w procesie dekarbonizacji – tłumaczy Piotr Kuś, wicedyrektor w Gaz-System i członek zarządu GIE.

Od węgla przez gaz ścieżką do wodoru

Przejście z węgla na gaz będzie tylko pierwszym krokiem – po nim nastąpi dalsze przejście na odnawialne i niskoemisyjne gazy, takie jak wodór. Jednak warto wskazać czynniki w tym procesie istotne.

– Żeby proces transformacji zakończył się sukcesem należy pamiętać o kosztach i o różnych punktach w których znajdują się różne kraje. Ważny jest również czas, którego nie mamy zbyt wiele i technologia. Bez sukcesu CEE nie ma sukcesu całej dekarbonizacji EU, korzystanie z gazu przez następne 20-25 lat jest absolutną koniecznością – wskazuje Jerzy Buzek, były Premier RP i Przewodniczący PE.

Przejście z węgla na gaz zmniejszyłoby emisje bez znacznego wzrostu kosztów, co doprowadziłoby do większej akceptacji ze strony użytkowników końcowych i społeczeństwa obywatelskiego. Ponadto upowszechnienie gazu ziemnego w perspektywie krótkoterminowej oraz gazów odnawialnych w perspektywie średnio- i długoterminowej pobudzi wzrost gospodarczy i pomoże regionom w osiągnięciu celów UE w zakresie klimatu.

Gaz ziemny jest najbardziej racjonalnym paliwem przejściowym w trudnym i kosztownym procesie dekarbonizacji. Z jednej strony pozwala na transformację energetyczną w sposób ewolucyjny a nie rewolucyjny, przy jednoczesnych błyskawicznych i pozytywnych skutkach na rzecz poprawy jakości powietrza. Ważnym jest, by wspomniane korzyści szły w parze z możliwościami pozyskiwania finansowania, to jednak staje się coraz większym wyzwaniem w dobie zaostrzającej kurs polityki klimatyczno-energetycznej Unii Europejskiej.

– Infrastruktura gazowa wymaga odpowiedniego poziomu uwagi i finansowania, zwłaszcza w Polsce, aby rozwiązać inne problemy, takie jak te związane z zanieczyszczeniem, emisją CO2 i jakością powietrza. W tej dziedzinie sektor bankowy powinien mieć pole manewru. Nie oznacza to, że powinniśmy być mniej ambitni w naszym dążeniu do osiągnięcia gospodarki bezemisyjnej. Nie mniej jednak musimy widzieć szerszą perspektywę, aby nie przynieść efektu przeciwnego do zamierzonego i umożliwić sprawiedliwą transformację w państwach członkowskich – wyjaśnia Piotr Gałązka, dyrektor przedstawicielstwa Związku Banków Polskich w Brukseli.

– Plany na przyszłość są bardzo istotne. Z zaciekawieniem przyglądamy się tematyce nowych gazów i dobrze, że mówimy o przyszłości, ale ważne jest tu i teraz. Podążając tym tokiem myślenia gaz ziemny i infrastruktura gazowa mogą prowadzić nas do celu jakim jest dekarbonizacja przygotowując systemy energetyczne do zmian w długim okresie – wyjaśnia Piotr Kuś.

Gaz-System ma już wszystkie umowy o krzyżowaniu się Baltic Pipe z inną infrastrukturą

 

Najnowsze artykuły