icon to english version of biznesalert
EN
Najważniejsze informacje dla biznesu
icon to english version of biznesalert
EN

Do końca marca Lotos zakontraktował 80 proc. budżetu projektu EFRA

(Polska Agencja Prasowa)

Do końca marca Lotos zakontraktował ok. 80 proc. całego budżetu projektu EFRA, który wynosi ok. 2,3 mld zł. Grupa finiszuje z kolejnymi zamówieniami. Do połowy roku może zakontraktować wszystkie istotne dla projektu tematy. Dotychczasowe koszty mieszczą się w zaplanowanym budżecie.
– Budżet projektu to ponad 517 mln euro, tj. ok. 2,3 mld zł. Do końca marca zakontraktowaliśmy ok. 80 proc. całego budżetu projektu EFRA, w tym budowę głównych instalacji produkcyjnych. Finiszujemy z kolejnymi zamówieniami i według mojej oceny do połowy roku zakontraktujemy wszystkie istotne dla realizacji projektu tematy – powiedział PAP Grzegorz Błędowski, dyrektor projektu EFRA.

– Prace realizujemy z lekkim wyprzedzeniem w stosunku do przyjętego planu (…) – dodał.

Poinformował, że roboty zlecane bezpośrednio przez Lotos spółka stara się lokować w polskich firmach.

Postęp całości projektu, uwzględniając projektowanie i zakupy, przekroczył 12 proc.

– Praktycznie natychmiast po uprawomocnieniu się pozwoleń na budowę rozpoczęliśmy prace ziemne związane z budową głównych instalacji Projektu EFRA (DCU – koksowanie, HGU – wytwórnia wodoru, CNHT – odsiarczanie benzyny i logistyka koksu). Równolegle prowadzone są prace przy budowie budynku stacji elektroenergetycznej oraz estakady pod rurociągi. Przygotowywane są tereny pod zaplecza dla podwykonawców oraz teren pod budowę zbiorników – powiedział Błędowski.

W zakresie projektowania Lotos zbliża się do 60 proc. zaawansowania prac, a w przypadku zakupów zamówił już wszystkie urządzenia o długim okresie oczekiwania.

– Złożyliśmy dokumenty do pozwolenia na budowę dla ostatniej dużej instalacji HVDU (destylacja hydrowaksu). Prace ziemne na tej instalacji rozpoczniemy najprawdopodobniej na początku czerwca – wyjaśnił dyrektor.

Komplet instalacji ma zostać oddany do rozruchu na koniec marca 2018 roku. Zdaniem Błędowskiego, realizowany harmonogram jest zgodny z przyjętymi założeniami. Według niego, jest szansa na jego wyprzedzenie, choć zastrzega, że przed spółką jest jeszcze sporo pracy.

– Na dzisiaj nie zakładamy żadnej zmiany terminu docelowego, (…) ani terminów pośrednich – np. prowadzenia prac budowlano-montażowych podczas planowanego na wiosnę 2017 postoju remontowego rafinerii – powiedział.

Na dziś koszty realizowanych prac mieszczą się w przyjętych przez spółkę limitach.

– Zakontraktowanie 80 proc. budżetu pozwala z optymizmem szacować, że zmieścimy się w budżecie projektu – mówi Błędowski.

Projekt EFRA to inwestycja, która ma uodpornić Lotos na zmiany koniunktury na rynku ropy. Daje możliwość elastycznego i efektywnego przerobu ropy naftowej, z której produkowano między innymi niskomarżowy ciężki olej opałowy.

– Teraz tego produktu już produkować nie będziemy. Bez zwiększania przerobu ropy naftowej, dzięki nowym instalacjom i technologiom, wprowadzimy na rynek dodatkowe ilości wysokiej jakości produktów takich jak olej napędowy czy też LPG – informuje dyrektor.

Projekt EFRA ma zwiększyć marżę rafineryjną Lotosu o ok. 2 USD na baryłkę.

Planowany na ten rok całkowity CAPEX Lotosu to 1,5 – 2 mld zł. Inwestycje będą realizowane w segmentach produkcji i handlu oraz wydobywczym.

Spółka przygotowuje strategię na lata 2016-2020. Strategia jest, jak informuje Lotos, w stadium ostatecznego opracowania.

Projekt nowej strategii zakłada rozwój podstawowych obszarów działalności koncernu oraz powrót do polityki wypłaty dywidendy.

Jednym z założeń projektu strategii jest kontynuacja wzmacniania bezpieczeństwa energetycznego Polski m.in. poprzez inwestycje w przemysł poszukiwawczo-wydobywczy na Bałtyku, na Litwie oraz w Norwegii a także dywersyfikację dostaw ropy naftowej do rafinerii w Gdańsku. Strategia zakładać też będzie stopniowe redukowanie zadłużenia.

(Polska Agencja Prasowa)

Do końca marca Lotos zakontraktował ok. 80 proc. całego budżetu projektu EFRA, który wynosi ok. 2,3 mld zł. Grupa finiszuje z kolejnymi zamówieniami. Do połowy roku może zakontraktować wszystkie istotne dla projektu tematy. Dotychczasowe koszty mieszczą się w zaplanowanym budżecie.
– Budżet projektu to ponad 517 mln euro, tj. ok. 2,3 mld zł. Do końca marca zakontraktowaliśmy ok. 80 proc. całego budżetu projektu EFRA, w tym budowę głównych instalacji produkcyjnych. Finiszujemy z kolejnymi zamówieniami i według mojej oceny do połowy roku zakontraktujemy wszystkie istotne dla realizacji projektu tematy – powiedział PAP Grzegorz Błędowski, dyrektor projektu EFRA.

– Prace realizujemy z lekkim wyprzedzeniem w stosunku do przyjętego planu (…) – dodał.

Poinformował, że roboty zlecane bezpośrednio przez Lotos spółka stara się lokować w polskich firmach.

Postęp całości projektu, uwzględniając projektowanie i zakupy, przekroczył 12 proc.

– Praktycznie natychmiast po uprawomocnieniu się pozwoleń na budowę rozpoczęliśmy prace ziemne związane z budową głównych instalacji Projektu EFRA (DCU – koksowanie, HGU – wytwórnia wodoru, CNHT – odsiarczanie benzyny i logistyka koksu). Równolegle prowadzone są prace przy budowie budynku stacji elektroenergetycznej oraz estakady pod rurociągi. Przygotowywane są tereny pod zaplecza dla podwykonawców oraz teren pod budowę zbiorników – powiedział Błędowski.

W zakresie projektowania Lotos zbliża się do 60 proc. zaawansowania prac, a w przypadku zakupów zamówił już wszystkie urządzenia o długim okresie oczekiwania.

– Złożyliśmy dokumenty do pozwolenia na budowę dla ostatniej dużej instalacji HVDU (destylacja hydrowaksu). Prace ziemne na tej instalacji rozpoczniemy najprawdopodobniej na początku czerwca – wyjaśnił dyrektor.

Komplet instalacji ma zostać oddany do rozruchu na koniec marca 2018 roku. Zdaniem Błędowskiego, realizowany harmonogram jest zgodny z przyjętymi założeniami. Według niego, jest szansa na jego wyprzedzenie, choć zastrzega, że przed spółką jest jeszcze sporo pracy.

– Na dzisiaj nie zakładamy żadnej zmiany terminu docelowego, (…) ani terminów pośrednich – np. prowadzenia prac budowlano-montażowych podczas planowanego na wiosnę 2017 postoju remontowego rafinerii – powiedział.

Na dziś koszty realizowanych prac mieszczą się w przyjętych przez spółkę limitach.

– Zakontraktowanie 80 proc. budżetu pozwala z optymizmem szacować, że zmieścimy się w budżecie projektu – mówi Błędowski.

Projekt EFRA to inwestycja, która ma uodpornić Lotos na zmiany koniunktury na rynku ropy. Daje możliwość elastycznego i efektywnego przerobu ropy naftowej, z której produkowano między innymi niskomarżowy ciężki olej opałowy.

– Teraz tego produktu już produkować nie będziemy. Bez zwiększania przerobu ropy naftowej, dzięki nowym instalacjom i technologiom, wprowadzimy na rynek dodatkowe ilości wysokiej jakości produktów takich jak olej napędowy czy też LPG – informuje dyrektor.

Projekt EFRA ma zwiększyć marżę rafineryjną Lotosu o ok. 2 USD na baryłkę.

Planowany na ten rok całkowity CAPEX Lotosu to 1,5 – 2 mld zł. Inwestycje będą realizowane w segmentach produkcji i handlu oraz wydobywczym.

Spółka przygotowuje strategię na lata 2016-2020. Strategia jest, jak informuje Lotos, w stadium ostatecznego opracowania.

Projekt nowej strategii zakłada rozwój podstawowych obszarów działalności koncernu oraz powrót do polityki wypłaty dywidendy.

Jednym z założeń projektu strategii jest kontynuacja wzmacniania bezpieczeństwa energetycznego Polski m.in. poprzez inwestycje w przemysł poszukiwawczo-wydobywczy na Bałtyku, na Litwie oraz w Norwegii a także dywersyfikację dostaw ropy naftowej do rafinerii w Gdańsku. Strategia zakładać też będzie stopniowe redukowanie zadłużenia.

Najnowsze artykuły