DrogiWszystko

Domańska: Bezpieczniej bez szlabanów

Droga B6n, Niemcy

KOMENTARZ

dr Agnieszka Domańska, Instytut Studiów Międzynarodowych SGH, prezes i członek rady naukowej Polskiego Towarzystwa Ekonomicznego – Oddział Warszawski

Obecny rząd zdecydował o odłożeniu na nieokreśloną przyszłość wprowadzenia elektronicznego poboru opłat dla wszystkich użytkowników autostrad – mimo przedstawianych przez ekspertów wyliczeń korzyści, jakie daje taki system. Do korzyści w postaci wygody i oszczędności czasu dla kierowców oraz oszczędności kosztów dla zarządców autostrad należy dołożyć jeszcze jeden – równie ważny. Badania potwierdzają, że likwidacja bramek powoduje zwiększenie bezpieczeństwa na drodze.

W literaturze ekonomicznej brakuje bardziej ogólnych całościowych oszacowań efektywności przechodzenia z tradycyjnego, tj. „bramkowego” na elektroniczny pobór opłat. Istnieją jednak rzetelne analizy w „mniejszej skali” – dotyczące konkretnych przypadków sieci drogowych czy wybranych regionów. Wyniki tych badań zgodnie wskazują, że system elektroniczny w porównaniu z innymi oprócz oczywistego zwiększenia płynności ruchu i oszczędności czasu przynosi ograniczenie emisji spalin, a więc efekty ekologiczne. Najważniejszym efektem jest jednak zmniejszenie liczby wypadków drogowych, w tym tych z ofiarami śmiertelnymi.

Naukowcy z University of Central Florida (Department of Civil, Environmental & Construction Engineering) zbadali pod kątem poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego przejście z tradycyjnego systemu poboru opłat (TMPT, Traditional Mainline Toll Plaza) na system AETC (all-electronic tall collection) na terenie Florydy. Wykorzystano bardzo obszerną bazę danych zawierającą informacje z setek punktów poboru opłat znajdujących się na ponad 750 mil dróg płatnych na Florydzie, a także szczegółowe dane lokalizacyjne, geograficzne i dotyczące wypadków samochodowych w tym regionie z lat 2003-2013.

W oparciu o zaawansowane metody analityczne (w tym empiryczne metody bayesowskie) w badaniu wykazano, że przejście z systemu „bramkowego” poboru opłat na system w pełni elektroniczny zaowocuje przeciętnym spadkiem liczby wypadków samochodowych o 77%. Aż o 76% spadnie liczba wypadków z ofiarami śmiertelnymi i rannymi i o 67% liczba „stłuczek”, tj. ze skutkami tylko w postaci uszkodzeń aut. Wyniki analizy pod kątem różnych rodzajów wypadków drogowych wskazały natomiast, że przejście na AETC zaskutkuje przeciętnym spadkiem liczby wypadków w kategorii „uderzenie w tył samochodu” o 81% i 75% spadkiem liczby zdarzeń związanych ze zmianą pasa ruchu.

Ogólnie biorąc, według naukowców z University of Florida system AETC wydatnie zwiększy bezpieczeństwo ruchu w odniesieniu do wypadków wszystkich kategorii w tym regionie USA. Należy o tym pamiętać również w dyskusji nad zmianą systemu poboru opłat na polskich autostradach.


Powiązane artykuły

Będzie drożej o 40-42 procent. I nie tylko na drogach płatnych

Ciężarówki i autobusy zapłacą znacznie więcej za korzystanie z sieci dróg płatnych. Stawki za przejazd mają wzrosnąć o 40-42 proc....
System e-TOLL na autostradzie, Fot. PAP/Roman Zawistowski

Rząd rozszerza sieć dróg płatnych. Firmy transportowe zapłacą więcej

Ministerstwo Finansów planuje rozszerzyć system e-TOLL o kolejne 645 kilometrów dróg oraz podnieść bazową stawkę opłat. Zmiany nie obejmą kierowców...
Srebro. Fot. KGHM, foto ilustracja

Polska potęgą srebra. Zachód ma na nie chrapkę

Amerykańska Służba Geologiczna dokonała przeliczenia polskich zasobów srebra, oceniając je jako największe na świecie, pozostawiające daleko w tyle dotychczasowych liderów branży....

Udostępnij:

Facebook X X X