icon to english version of biznesalert
EN
Najważniejsze informacje dla biznesu
icon to english version of biznesalert
EN

LNG i gaz z Norwegii na celowniku. Eksperci apelują o lepszą ochronę

Niemiecki think tank SWP opisuje zagrożenie infrastruktury krytycznej na morzu i sposoby jej ochrony przed wrogimi działaniami Rosji. Na celowniku mają być między innymi dostawy gazu skroplonego z USA oraz gazociągowe z Norwegii, na których polega między innymi Polska.

Służby duńskie ostrzegają, że Rosja może dokonać ataku na NATO poniżej progu wojny. Dziennik Berlingske opisuje, że duńskie ministerstwo obrony obawia się naruszenia granicy i rozmieszczenia dużych sił zbrojnych w jej pobliżu. Z kolei ćwiczenia wojskowe Rosji na Morzu Bałtyckim mogą zagrozić aktywności militarnej NATO. Berlingske opisuje, że Duńczycy obawiają się ataku poniżej progu uruchomienia artykułu piątego Paktu Północnoatlantyckiego.

Środowisko bezpieczeństwa na Zachodzie obawia się z tego względu kolejnych ataków na infrastrukturę krytyczną na morzu. Doszło już do sabotażu gazociągów Nord Stream 1 i 2, którego sprawcy pozostają nieznani. Incydent z kotwicą statku należącego do rosyjskiej firmy uszkodził także gazociąg Balticconnector. Media donoszą także o kolejnych przypadkach przecięcia kabli telekomunikacyjnych.

Eksperci Stiftung Wissenschaft und Politik (SWP) z Niemiec opisują znaczenie infrastruktury krytycznej na morzu z punktu widzenia dostaw surowców i łączności internetowej. Przypominają, że pojawią się też nowe rodzaje takiej infrastruktury, jak punkty wydobycia surowców na dnie morskim czy składowania CO2. – W celu ochrony morskiej infrastruktury należy położyć nacisk na odporność i dywersyfikację w uzupełnieniu do podejścia dostosowanego do charakterystyki pojedynczych instalcji czy sektorów. Tam gdzie nie jest  to możliwe, a zagrożenie ze strony aktorów państwowych jest duże, wymagane są dodatkowe środki ochronne – czytamy w raporcie.

Główne zagrożenia to sabotaż, szpiegostwo i ataki hybrydowe. Rekomendacje dotyczące morskiej infrastruktury krytycznej z punktu widzenia dostaw energii oraz surowców uwzględniają odpowiednią definicję oraz ustalenie priorytetów ochrony, odpowiedni podział zadań między cywilami i wojskowymi. Jednakże stały monitoring całej infrastruktury jest według SWP „nierealistyczny”.

W krótkim terminie należy zdaniem SWP zwiększyć częstotliwość patroli gazociągów Europipes zapewniających Europie gaz z Norwegii, a także zawrzeć permanentną współpracę z Norwegami w tym zakresie. W średnim terminie należy chronić wąskie gardła dostaw LNG jak Kanał Sueski oraz szlaku przez Ocean Atlantycki. To działanie wymaga wzmocnienia współpracy Unii Europejskiej i NATO. W średnim i długim terminie należy chronić morskie farmy wiatrowe, linie elektroenergetyczne i inne interkonentory, szczególnie w wyłącznej strefie ekonomicznej. SWP zaleca Niemcom wzmocnienie współpracy z krajami wokół Morza Północnego.

Polska zużywa około 17 mld m sześc. gazu rocznie, z czego ponad połowę importuje przez terminal LNG w Świnoujściu oraz gazociąg Baltic Pipe z Norwegii. Planuje także budowę morskich farm wiatrowych, a jej połączenia elektroenergetyczne zostały już w przeszłości doświadczone niewyjaśnionymi usterkami.

SWP / Wojciech Jakóbik

Przeciek: Szwedzi nie ustalą winnych sabotażu Nord Stream 1 i 2

Niemiecki think tank SWP opisuje zagrożenie infrastruktury krytycznej na morzu i sposoby jej ochrony przed wrogimi działaniami Rosji. Na celowniku mają być między innymi dostawy gazu skroplonego z USA oraz gazociągowe z Norwegii, na których polega między innymi Polska.

Służby duńskie ostrzegają, że Rosja może dokonać ataku na NATO poniżej progu wojny. Dziennik Berlingske opisuje, że duńskie ministerstwo obrony obawia się naruszenia granicy i rozmieszczenia dużych sił zbrojnych w jej pobliżu. Z kolei ćwiczenia wojskowe Rosji na Morzu Bałtyckim mogą zagrozić aktywności militarnej NATO. Berlingske opisuje, że Duńczycy obawiają się ataku poniżej progu uruchomienia artykułu piątego Paktu Północnoatlantyckiego.

Środowisko bezpieczeństwa na Zachodzie obawia się z tego względu kolejnych ataków na infrastrukturę krytyczną na morzu. Doszło już do sabotażu gazociągów Nord Stream 1 i 2, którego sprawcy pozostają nieznani. Incydent z kotwicą statku należącego do rosyjskiej firmy uszkodził także gazociąg Balticconnector. Media donoszą także o kolejnych przypadkach przecięcia kabli telekomunikacyjnych.

Eksperci Stiftung Wissenschaft und Politik (SWP) z Niemiec opisują znaczenie infrastruktury krytycznej na morzu z punktu widzenia dostaw surowców i łączności internetowej. Przypominają, że pojawią się też nowe rodzaje takiej infrastruktury, jak punkty wydobycia surowców na dnie morskim czy składowania CO2. – W celu ochrony morskiej infrastruktury należy położyć nacisk na odporność i dywersyfikację w uzupełnieniu do podejścia dostosowanego do charakterystyki pojedynczych instalcji czy sektorów. Tam gdzie nie jest  to możliwe, a zagrożenie ze strony aktorów państwowych jest duże, wymagane są dodatkowe środki ochronne – czytamy w raporcie.

Główne zagrożenia to sabotaż, szpiegostwo i ataki hybrydowe. Rekomendacje dotyczące morskiej infrastruktury krytycznej z punktu widzenia dostaw energii oraz surowców uwzględniają odpowiednią definicję oraz ustalenie priorytetów ochrony, odpowiedni podział zadań między cywilami i wojskowymi. Jednakże stały monitoring całej infrastruktury jest według SWP „nierealistyczny”.

W krótkim terminie należy zdaniem SWP zwiększyć częstotliwość patroli gazociągów Europipes zapewniających Europie gaz z Norwegii, a także zawrzeć permanentną współpracę z Norwegami w tym zakresie. W średnim terminie należy chronić wąskie gardła dostaw LNG jak Kanał Sueski oraz szlaku przez Ocean Atlantycki. To działanie wymaga wzmocnienia współpracy Unii Europejskiej i NATO. W średnim i długim terminie należy chronić morskie farmy wiatrowe, linie elektroenergetyczne i inne interkonentory, szczególnie w wyłącznej strefie ekonomicznej. SWP zaleca Niemcom wzmocnienie współpracy z krajami wokół Morza Północnego.

Polska zużywa około 17 mld m sześc. gazu rocznie, z czego ponad połowę importuje przez terminal LNG w Świnoujściu oraz gazociąg Baltic Pipe z Norwegii. Planuje także budowę morskich farm wiatrowych, a jej połączenia elektroenergetyczne zostały już w przeszłości doświadczone niewyjaśnionymi usterkami.

SWP / Wojciech Jakóbik

Przeciek: Szwedzi nie ustalą winnych sabotażu Nord Stream 1 i 2

Najnowsze artykuły