InfrastrukturaKolejeWszystko

Dutkiewicz: Czekamy na decyzję środowiskową

Przeszło dwadzieścia kilometrów ekranów akustycznych chce postawić PKP PLK na odcinku Warszawa Włochy – Grodzisk Mazowiecki. Będą miały nawet 5-6 m wysokości. Jak się okazuje, ekranów udało się uniknąć tylko mieszkańcom Milanówka, dzięki interwencji wojewódzkiego konserwatora zabytków – napisała Gazeta Wyborcza.

– Gazeta Wyborcza w swoim tekście pewne fakty wybija bardzo mocno, ignorując inne, które są bardzo istotne w tego typu inwestycjach. Przed przystąpieniem do nich musimy opracować analizę oddziaływania inwestycji na środowisko – przypomina w rozmowie z naszym portalem Maciej Dutkiewicz, rzecznik Centrum Realizacji Inwestycji PKP PLK.

Według Dutkiewicza najważniejszą częścią tego dokumentu jest analiza wykonanych pomiarów hałasu, który wywołują pociągi przejeżdżające przez dany odcinek linii kolejowej.

– W ramach tej analizy otrzymujemy tzw. decyzję środowiskową ze strony Regionalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska – mówi dalej rzecznik CRI PKP PLK. – Jest to zestaw zaleceń, które muszą być spełnione w zakresie ochrony środowiska. Chodzi o przestrzeganie zasad jego ochrony wzdłuż takiej inwestycji. W tych zaleceniach jest dokładnie napisane, że na danym odcinku linii kolejowej należy wybudować ekran dźwiękoszczelny o określonych precyzyjnie parametrach i wysokości. Bez spełnienia tych zaleceń inwestycja nie może być oddana do użytkowania.

Według Dutkiewicza miejsca, gdzie ekrany akustyczne mają stanąć, nie zależą od PKP PLK. Jedyną metodę zmieszczenia się w normach akustycznych narzucanych przez prawo o ochronie środowiska stanowi wybudowanie ekranu. Stąd właśnie w decyzji środowiskowej dla danej inwestycji (w tym przypadku kolejowej) znajduje się zestaw takich zaleceń.

– Warto wspomnieć o jeszcze jednym problemie – kontynuuje wypowiedź Dutkiewicz. – W przypadku procedury środowiskowej wprowadzono obowiązek konsultacji społecznych. I one są przez nas prowadzone.

Kilka miesięcy temu weszła w życie nowelizacja przepisów środowiskowych. Zostały one nieco zliberalizowane. W ramach procedury środowiskowej inwestor musi przeprowadzać ponowną ocenę oddziaływania danej inwestycji na środowisko.

– Stosując te bardziej liberalne przepisy mogliśmy zaproponować obniżenie w niektórych miejscach ekranów akustycznych – mówi dalej rzecznik. – Lecz jedynie tam, gdzie nie zostały przekroczone nowe normy. Stąd właśnie pojawiły się w niektórych miejscach niższe ekrany – mogliśmy je tam skrócić. Zaś w niektórych innych miejscach mogły zostać zastosowane ekrany przezierne. Są one bardziej akceptowalne społecznie, natomiast można budować je tylko łącznie: w miksie ekranów przezroczystych i nieprzezroczystych. Ponieważ gdyby za dużo było tych przezroczystych, to dźwięk powodowany przez przejeżdżające pociągi byłby odbity w drugą stronę.

Stosując istniejące przepisy można sobie pozwolić w kilku miejscach na stawianie ekranów przezroczystych. Jednak gdyby było ich za dużo, to istniejące normy dopuszczalnego poziomu hałasu, zostałyby przekroczone. Byłoby to więc działanie niezgodne z decyzją środowiskową.

– Miejsca, gdzie stawiane są ekrany, to sprawa de facto niezależna od PKP PLK. Takie są wymogi prawne – kończy Dutkiewicz.


Powiązane artykuły

Srebro. Fot. KGHM, foto ilustracja

Polska potęgą srebra. Zachód ma na nie chrapkę

Amerykańska Służba Geologiczna dokonała przeliczenia polskich zasobów srebra, oceniając je jako największe na świecie, pozostawiające daleko w tyle dotychczasowych liderów branży....

PSG: Tereny dotknięte powodzią otrzymają nowy gazociąg

Spółka poinformowała o otrzymaniu decyzji lokalizacyjnej dotyczącej gazociągu Otmuchów-Paczków (powiat nyski), na terenach, które zostały dotknięte przez zeszłoroczną powódź. Infrastruktura...

Polska i kraje bałtyckie zbliżają się by chronić energetykę

Polska oraz Litwa, Łotwa i Estonia podpisały memorandum dotyczący współpracy w zakresie ochrony infrastruktury energetycznej. W lutym bieżącego roku kraje...

Udostępnij:

Facebook X X X