Szwajcarski Federalny Urząd ds. Środowiska wstrzymał prezentację badania dotyczącego bilansu ekologicznego samochodów elektrycznych. Wyniki sugerowały, że elektromobilność nie zawsze jest bardziej ekologiczna niż pojazdy spalinowe, zwłaszcza w krajach z wysokim udziałem energii z węgla w miksie energetycznym, jak Polska czy Chiny.
Szwajcarski Federalny Urząd ds. Środowiska (FOEN) wstrzymał publikację badania dotyczącego bilansu ekologicznego samochodów elektrycznych. Raport, przeprowadzony przez Politechnikę Federalną w Zurychu (ETH), miał porównać wpływ na środowisko aut elektrycznych, spalinowych i wodorowych. Wstępne wyniki sugerowały, że elektromobilność nie zawsze jest bardziej ekologiczna niż pojazdy spalinowe, zwłaszcza w krajach z wysokim udziałem energii z węgla w miksie energetycznym, jak Polska czy Chiny.
Autorzy badania wskazali, że produkcja baterii do e-aut jest bardzo energochłonna i generuje wysokie emisje CO2. W Szwajcarii, gdzie energia pochodzi głównie z elektrowni wodnych i jądrowych, e-auta mają lepszy bilans, ale w skali globalnej wyniki są mniej jednoznaczne.
Badanie uwzględniało też recykling baterii, który wciąż jest kosztowny i niedoskonały. Wodorowe pojazdy wypadły słabo z powodu niskiej efektywności energetycznej.
FOEN wstrzymał publikację z obawy przed politycznymi i społecznymi reperkusjami, które mogłyby podważyć promowanie elektromobilności. Krytycy zarzucają urzędowi cenzurę, podczas gdy zwolennicy e-aut podkreślają, że długoterminowo są one bardziej ekologiczne w miarę przechodzenia na odnawialne źródła energii.
Der Spiegel / Aleksandra Fedorska