EnergetykaEnergia elektryczna

Detka: Hybryda to nie elektryk, ale na wsparcie zasługuje

Czy hybryda zasługuje na dotacje wspierające transport niskoemisyjny? Jakie czynniki powinny wpływać na dotacje hybryd czy pojazdów elektrycznych? Na te pytania w rozmowie z portalem BiznesAlert.pl odpowiedzi szukał Tomasz Detka z Zakładu Elektromobilności Przemysłowego Instytutu Motoryzacji (PIMOT ).

Jak podkreślił Tomasz Detka, na intensywność wsparcia pojazdów niskoemisyjnych (samochody elektryczne, hybrydy, itp.) powinny wpływać koszty ich zakupu w porównaniu z pojazdem spalinowym, koszty użytkowania i poziom emisji. – Jeśli pojazd ma duży potencjał do obniżania emisji i jest bardziej efektywny energetycznie, to określając wysokość wsparcia powinniśmy się zastanowić nad różnicą w jego cenie w stosunku do innych dostępnych obecnie pojazdów lub zwrócić uwagę na koszty użytkowania tych pojazdów, tak, żeby zachęcić do jego zakupu  – powiedział Detka.

Ekspert PIMOT wskazał, że pojazdy hybrydowe można nabyć z mniejszą różnicą cenową w stosunku do pojazdów spalinowych, niż pojazdy elektryczne. – To argument przemawiający za większą intensywnością wsparcia pojazdów elektrycznych, bateryjnych, niż hybryd. Czynnik, który trzeba rozważyć, to całkowite koszty wieloletniego posiadania pojazdu, a cena zakupu ma na nie niebagatelny wpływ – powiedział.

Drugi aspekt, to fakt, że “hybryda hybrydzie nierówna”, co widać w ustawie o elektromobilności czy biopaliwach i biokomponentach. Zapisane w niej zwolnienie z akcyzy dotyczy tylko określonych rodzajów hybryd, które mają różną zdolność do obniżania emisji. Następny aspekt to wysokość wsparcia. – Hybrydy funkcjonują na rynku już od wielu lat, budzą więc wśród użytkowników mniej obaw niż pojazdy bateryjne – powiedział rozmówca BiznesAlert.pl. – Różny potencjał obniżenia emisji przez hybrydy wynika z rodzaju zastosowanego napędu hybrydowego (stopień hybrydyzacji). Natomiast to, o ile bardziej ekologiczni będziemy w rzeczywistości, zależy od sposobu korzystania z „hybrydy”, na przykład od tego w jakim stopniu wykorzystujemy napęd elektryczny pojazdu, czy w ogóle korzystamy z trybu tylko elektrycznego. Jeśli ktoś pokonuje dziennie 30 km, to w wielu hybrydach typu plug-in mógłby w ogóle nie korzystać z napędu spalinowego. Zależy to także istotnie od stylu jazdy. Zużycie paliwa, emisja i zasięgi, które są podawane przez producentów, dotyczą zwykle bardzo korzystnych warunków. Tymczasem to od kierowcy zależy jaki będzie rezultat – przekonywał Tomasz Detka.

Nie oznacza to, że hybrydy powinny zostać pozbawione wsparcia. – Mamy w Polsce sporo obaw związanych z elektrykami ze względu na ich cenę czy ograniczone możliwości ładowania, co jest naturalne w okresie przejściowym. W tym okresie warto wspierać hybrydy. Tego typu pojazdy nie mogą obecnie wjeżdżać do stref czystego transportu (nawet hybrydowy pojazd elektryczny typu plug-in). Warto więc rozważyć dopuszczenie tego typu pojazdów do stref, na przykład pod warunkiem korzystania z „EV Mode” na czas wjazdu do strefy. Chodzi o tryb czysto elektryczny. Będzie to jednak trudne do weryfikacji. Ustawodawca może się bać wpuszczać tego typu pojazdy na buspasu, czy zwalniać je z opłat za parkowanie, gdyż mówimy już o większej liczbie pojazdów i wyższych kosztach – tłumaczył.

– Niezależnie od tego, czy będzie to hybryda typu plug-in ładowana w bloku lub garażu i jeżdżąca w trybie tylko elektrycznym na krótkich dystansach, czy pojazd elektryczny ładowany z sieci, to globalny wpływ na ekologię będzie zależał od tego, czym je zasilimy. Nasz miks energetyczny tylko w kilkunastu procentach składa się z energii ze źródeł odnawialnych, zdecydowana większość pochodzi z węgla. Nietrudno więc wywnioskować, jak wpływa to na ekologię – zakończył Tomasz Detka.


Powiązane artykuły

Grad głównym winnym strat w amerykańskiej fotowoltaice

55 procent amerykańskich roszczeń powiązanych z uszkodzeniem farm fotowoltaicznych przez zjawiska pogodowe dotyczy gradu. W skali globalnej, opady gradu zajmują...
reichstag Niemcy Berlin

Niemcy poparli unijne regulacje dotyczące niskoemisyjnego wodoru

Niemieckie ministerstwo gospodarki opublikowało komunikat wyrażając pełne poparcie dla nowych regulacji unijnych dotyczących produkcji wodoru. Bruksela zdecydowała się na  uznanie...

Kotły gazowe w Czystym Powietrzu, ale tylko dla spóźnialskich

Od 15 lipca NFOŚiGW będzie przyjmował wnioski na dofinansowanie zakupu kotłów gazowych. Z pomocy będą mogły skorzystać tylko osoby, które...

Udostępnij:

Facebook X X X