AlertMotoryzacjaŚrodowiskoWszystko

NIK krytykuje zaniedbania w transporcie. Normy zostały przekroczone czterokrotnie

Najwyższa Izba Kontroli przeprowadziła kontrolę w Warszawie, Krakowie, Wrocławiu, Częstochowie, Bielsku-Białej, Tarnowie i Legnicy, mając na celu ocenę działań podejmowanych w walce ze zanieczyszczeniami pochodzącymi z transportu. Wyniki kontroli wskazują, że w badanych miastach podejmowano pewne działania mające na celu redukcję emisji z transportu. Niemniej jednak, według kontrolerów, te działania okazały się nieskuteczne. Większość miast poddanych kontroli nie posiadała aktualnego planu zrównoważonego rozwoju transportu publicznego, który stanowiłby podstawę dla działań dotyczących rozbudowy i organizacji ruchu. Jedynie w Krakowie wprowadzono strefy czystego transportu, jednakże w trakcie realizacji popełniono istotne błędy – jak wynika z raportu.

Zanieczyszczenia z transportu, głównie tlenki azotu (NOx), są drugą najważniejszą przyczyną smogu w Polsce po emisji niskiej. Te substancje drażnią układ oddechowy i są groźne dla zdrowia, zwłaszcza dla osób cierpiących na astmę. Według raportu, emisje z pojazdów są bardziej szkodliwe niż zanieczyszczenia przemysłowe, ponieważ rozprzestrzeniają się na niskich wysokościach, w pobliżu ludzi, osiągając wysokie stężenia.

Mimo przeprowadzonych kampanii edukacyjnych, które miały zachęcić do korzystania z transportu publicznego, tylko w Warszawie i Bielsku-Białej odnotowano znaczący wzrost korzystania z tego rodzaju transportu. Finansowanie komunikacji publicznej w miastach w dużej mierze opiera się na sprzedaży biletów, jednakże wpływy z nich nie pokrywają nawet połowy kosztów funkcjonowania netto. Kampanie informacyjne dotarły głównie do mieszkańców stolicy, gdzie doceniono również inteligentne sterowanie ruchem.

W większości miast podejmowane są działania mające na celu wyeliminowanie z ruchu pojazdów niespełniających norm emisji spalin. Jednakże jedynie Kraków skorzystał z możliwości wprowadzenia strefy czystego transportu, przy czym inicjatywa ta okazała się nierzetelnie przygotowana i została ostatecznie uchylona przez sąd.

Najwyższa Izba Kontroli / Mateusz Gibała

NIK: Organy ochrony środowiska nie wywiązały się ze swoim zadań


Powiązane artykuły

Ładowanie samochodu elektrycznego. Źródło: freepik.com

E-auta nie są dobre dla klimatu, ale Szwajcarzy chcieli to ukryć

Szwajcarski Federalny Urząd ds. Środowiska wstrzymał prezentację badania dotyczącego bilansu ekologicznego samochodów elektrycznych. Wyniki sugerowały, że elektromobilność nie zawsze jest...
Luksemburg, 17.06.2025. Przewodnictwo Polski w Radzie UE. Wiceminister klimatu i środowiska Krzysztof Bolesta podczas konferencji prasowej, po posiedzeniu unijnej komisji ds. środowiska, 17 bm. w Luksemburgu. (mr) PAP/Wiktor Dąbkowski

Większe dotacje, wyższe limity cen za elektryki dostawcze. Postulaty czy mrzonka?

Branża motoryzacyjna czeka na szczegółowe propozycje zmian w programie NaszEauto. Na razie panuje gęsta legislacyjna mgła, bo ministerstwo klimatu i...

W przyszłym tygodniu ruszą prace nad zmianą regulaminu NaszEauto

Na 20 czerwca 2025 roku zaplanowano posiedzenie unijnej rady, która zadecyduje o przyjęciu zmian zaproponowanych przez Polskę w ramach trzeciej...

Udostępnij:

Facebook X X X