AlertMotoryzacjaŚrodowisko

1,4 mld zł z KPO na zakup niskoemisyjnych autobusów

Autobus wodorowy. Fot. Biznes Alert

Autobus wodorowy. Fot. Biznes Alert

– Ok. 1,4 mld zł z Krajowego Planu Odbudowy przeznaczono na zakup niskoemisyjnych autobusów dla organizatorów transportu publicznego – poinformowało w środę Ministerstwo Infrastruktury. Wnioski o wsparcie można składać od 13 maja do 14 czerwca.

W drugim etapie rekrutacji, samorządy mogą ubiegać się o dofinansowanie zakupu autobusów zero- i niskoemisyjnych, które korzystają z alternatywnych paliw takich jak CNG, LPG, LNG, oraz infrastruktury niezbędnej do ich ładowania lub tankowania. Dofinansowanie może sięgnąć nawet 95% kwalifikowalnych kosztów. W sumie, na ten cel przeznaczono 1 403,5 mln zł, które mają umożliwić zakup 372 autobusów, w tym maksymalnie 187 pojazdów niskoemisyjnych. Każdy wnioskodawca może ubiegać się o finansowanie zakupu maksymalnie 15 takich autobusów. Te nowoczesne i przyjazne dla środowiska pojazdy, wraz z odpowiednią infrastrukturą, będą używane na nowych trasach autobusowych poza miastem oraz na liniach, które są zagrożone likwidacją z powodu przestarzałego taboru lub niewystarczającej liczby pasażerów.

– Jazda własnym samochodem to w wielu regionach konieczność, a nie wybór. Obserwujemy, że całe rodziny mieszkające poza miastami uzależnione są często od jednego samochodu, co ogranicza mobilność i szanse rozwojowe, w szczególności dzieci, młodzieży i osób starszych – powiedział wiceminister infrastruktury Paweł Gancarz. Dodał, że celem resortu jest niwelowanie różnic w zakresie standardu podróży pomiędzy komunikacją miejską a podmiejską. Wsparcie z KPO na zakup nowoczesnego taboru – jak zaznaczono – będą miały „wszystkie podmioty zaangażowane w transport publiczny na poziomie regionalnym”.

W ramach konkursu każdy zainteresowany będzie musiał opisać obecną sytuację transportową w swoim regionie, skupiając się na dostępności komunikacyjnej. Wsparcie integracji transportowej będzie kluczowe, z faworyzowaniem linii zapewniających połączenia z transportem kolejowym lub miejskim. Dodatkowe punkty można zdobyć za harmonogramy różnych form transportu oraz korzystanie z dofinansowania z Funduszu Rozwoju Przewozów Autobusowych o charakterze użyteczności publicznej.

Pełne wymogi konkursowe są dostępne na stronach Centrum Unijnych Projektów Transportowych (CUPT). Kolejność składania wniosków nie będzie miała wpływu na wyniki oceny. W pierwszym naborze, zakończonym 14 marca 2024 r., dofinansowano zakup 207 ekologicznych autobusów dla 26 jednostek samorządu terytorialnego.

Polska otrzyma 59,8 mld euro w ramach KPO, z czego znacząca część zostanie przeznaczona na cele klimatyczne, transformację cyfrową oraz reformy socjalne. Minister funduszy i rozwoju regionalnego Katarzyna Pełczyńska-Nałęcz poinformowała, że pierwsza transza KPO w wysokości 6,3 mld euro powinna dotrzeć do Polski 15 kwietnia.

Ministerstwo Infrastruktury / Mateusz Gibała

NIK krytykuje zaniedbania w transporcie. Normy zostały przekroczone czterokrotnie


Powiązane artykuły

Stacja ładowania Polenergia eMobility. Fot. Polenergia

Zielona energia nie jest przepustką do El Dorado operatorów ładowarek

Polenergia eMobility mimo wzrostu skali działalności nadal przynosi straty. Czy dlatego jej właściciel mrozi inwestycje, i chce ją sprzedać?

Kto wyłoży 100 milionów euro na budowę stacji wodorowych w Polsce?

W Polsce działa obecnie osiem ogólnodostępnych stacji do tankowania wodoru, wybudowanych już przez dwóch głównych graczy, czyli PAK-PCE Stacje H2...

Unia chce wprowadzić zakaz aut spalinowych dla firm i na wynajem

Jeśli Komisja Europejska postawi na swoim, to – według niedzielnego wydania dziennika „Bild” – już za kilka lat samochody służbowe...

Udostępnij:

Facebook X X X