Rozporządzenie AFIR wchodzi w życie w połowie kwietnia

4 kwietnia 2024, 14:00 Elektromobilność

Zgodnie z nowym rozporządzeniem, którego implementacja nie wymaga zmian w prawie krajowym celem jest przyspieszenie rozwoju elektromobilności w Europie poprzez budowę ponad 200 stref ładowania dla elektrycznych ciężarówek i zwiększenie mocy punktów ładowania o niemal połowę w ciągu 2 lat. Nowe przepisy wejdą w życie już 13 kwietnia 2024 roku. Mimo, że polska branża elektromobilności miała ostatnio trudności, AFIR może zmienić nastawienie polskich kierowców do samochodów elektrycznych.

Kancelaria Premiera. Fot. KPRM.
Kancelaria Premiera. Fot. KPRM.

AFIR zastępuje Dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady z 2014 roku, która dotyczy rozwoju infrastruktury dla paliw alternatywnych, zakładając m.in. budowę stacji do szybkiego ładowania pojazdów i stacji tankowania wodoru wzdłuż głównych korytarzy transportowych Unii Europejskiej, czyli tzw. transeuropejskiej sieci transportowej TEN-T.

Cele rozporządzenia AFIR obejmują rozwój infrastruktury ładowania dla pojazdów osobowych i ciężarowych w Unii Europejskiej. Wskazuje się na konieczność budowy hubów ładowania dla aut osobowych o określonej mocy i rozmieszczeniu wzdłuż głównych autostrad do 2025 roku oraz na rozbudowę infrastruktury dla pojazdów ciężarowych, w tym punktów ładowania o wysokiej mocy w miastach oraz na „bezpiecznych parkingach dla ciężarówek”. W perspektywie do 2030 roku planuje się osiągnięcie pełnego pokrycia sieci TEN-T punktami ładowania o określonych parametrach co do odległości i mocy. W Polsce, sieć TEN-T obejmuje ponad 7,5 tys. km dróg, z czego około połowa to sieć bazowa.

Zgodnie z planem Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad, do 2030 roku liczba stacji ładowania dla samochodów osobowych wzdłuż sieci TEN-T wzrośnie do 166. Jednakże, wyzwanie dla elektromobilności w Polsce polega na niewystarczającej liczbie punktów ładowania ogólnodostępnych, zaledwie 5,9 tys. na koniec zeszłego roku, z czego tylko 88 oferuje ultra szybkie ładowanie. Dodatkowo, liczba pojazdów elektrycznych na polskich drogach sięga blisko 58 341, co wciąż pozostaje wyzwaniem w porównaniu z innymi krajami Unii Europejskiej.

Gov.pl / Mateusz Gibala

TGE podsumowała marzec 2024 roku. Energia elektryczna na rynku terminowym znowu idzie w górę