icon to english version of biznesalert
EN
Najważniejsze informacje dla biznesu
icon to english version of biznesalert
EN

Spadek stawek frachtu LNG: nadpodaż statków obniża koszty transportu

Stawki frachtu dla skroplonego gazu ziemnego (LNG) osiągnęły najniższy poziom od pięciu lat, głównie z powodu nadpodaży nowo zbudowanych statków oraz skrócenia średnich tras transportowych, co zwiększyło dostępność jednostek.

Według danych Spark Commodities, stawki frachtu na trasach atlantyckich dla nowoczesnych statków o pojemności 174 tysięcy metrów sześciennych spadły do 4 250 dolarów dziennie, a w ubiegły piątek osiągnęły rekordowo niski poziom 3,5 tysiąca dolarów dziennie. Oznacza to spadek o 82 procent od początku roku i ponad 90 procent w porównaniu z rokiem ubiegłym. Na trasach pacyficznych stawki zmniejszyły się o połowę, osiągając 11 tysięcy dolarów dziennie.

Przyczyny spadku stawek frachtu

W 2024 roku globalna flota LNG znacząco się powiększyła, jednak wzrost załadunków LNG był minimalny, co doprowadziło do nadpodaży statków na rynku. Skierowanie amerykańskich ładunków LNG do Europy, gdzie ceny są wyższe, skróciło czas podróży, zwiększając dostępność jednostek. W rezultacie, firmy dysponujące nadwyżką zdolności przewozowych oraz armatorzy konkurują, oferując swoje statki po znacznie obniżonych stawkach, aby pokryć koszty operacyjne i zminimalizować straty.

Prognozy na przyszłość

Obecna sytuacja na rynku frachtu LNG wskazuje, że niskie stawki mogą utrzymać się przez większą część 2025 roku. Oczekuje się, że dodatkowe nowe jednostki oraz wpływ chińskich ceł na amerykański LNG będą nadal wywierać presję na stawki frachtu. Dopiero znaczący wzrost globalnej produkcji LNG, przewidywany w ciągu najbliższych 18 miesięcy, może przywrócić równowagę między podażą a popytem na rynku przewozów LNG.

offshore energy / Biznes Alert

Ceny ropy stabilizują się mimo wojny celnej USA i Chin

Stawki frachtu dla skroplonego gazu ziemnego (LNG) osiągnęły najniższy poziom od pięciu lat, głównie z powodu nadpodaży nowo zbudowanych statków oraz skrócenia średnich tras transportowych, co zwiększyło dostępność jednostek.

Według danych Spark Commodities, stawki frachtu na trasach atlantyckich dla nowoczesnych statków o pojemności 174 tysięcy metrów sześciennych spadły do 4 250 dolarów dziennie, a w ubiegły piątek osiągnęły rekordowo niski poziom 3,5 tysiąca dolarów dziennie. Oznacza to spadek o 82 procent od początku roku i ponad 90 procent w porównaniu z rokiem ubiegłym. Na trasach pacyficznych stawki zmniejszyły się o połowę, osiągając 11 tysięcy dolarów dziennie.

Przyczyny spadku stawek frachtu

W 2024 roku globalna flota LNG znacząco się powiększyła, jednak wzrost załadunków LNG był minimalny, co doprowadziło do nadpodaży statków na rynku. Skierowanie amerykańskich ładunków LNG do Europy, gdzie ceny są wyższe, skróciło czas podróży, zwiększając dostępność jednostek. W rezultacie, firmy dysponujące nadwyżką zdolności przewozowych oraz armatorzy konkurują, oferując swoje statki po znacznie obniżonych stawkach, aby pokryć koszty operacyjne i zminimalizować straty.

Prognozy na przyszłość

Obecna sytuacja na rynku frachtu LNG wskazuje, że niskie stawki mogą utrzymać się przez większą część 2025 roku. Oczekuje się, że dodatkowe nowe jednostki oraz wpływ chińskich ceł na amerykański LNG będą nadal wywierać presję na stawki frachtu. Dopiero znaczący wzrost globalnej produkcji LNG, przewidywany w ciągu najbliższych 18 miesięcy, może przywrócić równowagę między podażą a popytem na rynku przewozów LNG.

offshore energy / Biznes Alert

Ceny ropy stabilizują się mimo wojny celnej USA i Chin

Najnowsze artykuły