Gaz-System zbadał dno Zatoki Gdańskiej na potrzeby pływającego gazoportu

12 kwietnia 2024, 13:30 Alert

Celem badań zleconych przez spółkę było szczegółowe rozpoznanie obiektów na obszarze projektowanego terminalu LNG oraz gazociągu podmorskiego, łączącego terminal z lądem. Obecnie Marynarka Wojenna RP realizuje ostatni etap działań polegający na neutralizacji wykrytych materiałów niebezpiecznych. 

Gaz-System. Fot. gazsystemlaboratoria.pl.
Gaz-System. Fot. gazsystemlaboratoria.pl.

Prace nad projektem pływającego gazoportu osiągnęły istotny etap, który obejmuje badanie środowiska morskiego w miejscu przyszłej inwestycji. Rozpoczęte jesienią 2023 roku badania dna Zatoki Gdańskiej miały na celu wykrycie metalowych obiektów ferromagnetycznych na trasie gazociągu podmorskiego oraz w obszarze planowanego nabrzeża dla FSRU. Na podstawie wyników tych prac opracowano listę potencjalnych niebezpiecznych materiałów, takich jak niewybuchy (UXO) lub substancje chemiczne, które wymagają usunięcia. Dodatkowo, teren był sprawdzany pod kątem istnienia cennych artefaktów archeologicznych.

– W procesie przygotowania morskiej części projektu FSRU przykładamy szczególną wagę do bezpieczeństwa. Współpracujemy na bieżąco z Marynarką Wojenną RP, Urzędem Morskim w Gdyni oraz Narodowym Muzeum Morskim w Gdańsku. Dzięki koordynacji działań oraz połączeniu doświadczenia i specjalistycznej wiedzy wszystkich podmiotów zachowamy cenne zabytki, które skrywają wody Zatoki i zapewnimy niezakłóconą realizację prac budowlanych w przyszłości – podkreślił Sławomir Hinc, Prezes GAZ-SYSTEM.

Pierwszym etapem operacji było zastosowanie specjalistycznych sonarów i innych urządzeń do wykrycia wszelkich nietypowych obiektów. Następnie, po opracowaniu listy potencjalnych obiektów do zbadania, rozpoczęto prace pod wodą, gdzie doświadczeni nurkowie zweryfikowali każdy z nich na dnie zatoki. Ostatecznie Marynarka Wojenna RP zaangażowała się w neutralizację obiektów uznanych za niebezpieczne.

Podczas eksploracji dna zatoki natrafiono również na obiekty archeologiczne. Wśród nich znaleziono wrak statku o długości 12 metrów, który znajdował się na trasie planowanej inwestycji. Ponadto, wykryto drewniany kabestan, używany do wciągania lin na pokład, oraz kotwice statków.

GAZ System / Mateusz Gibała

Unia daje państwom narzędzia do blokady gazu z Rosji i zazielenienia gazociągów