AlertEnergetykaEnergia elektrycznaMotoryzacjaSurowce

Europa nie może przełamać dominacji Chin w produkcji samochodów elektrycznych

Samochód elektryczny elektromobilność

fot. Pexels

 Przemysł motoryzacyjny stał się jednym z fundamentów wzrostu gospodarczego i dobrobytu kontynentu. jednak dzisiaj sektor ten staje przed jednym z największych wyzwań w swojej historii bowiem Chiny od lat utrzymują stałą dominację nad produkcją samochodów elektrycznych. W związku z bogatymi zasobami złóż metali rzadkich przejmują kontrolę nad łańcuchem dostaw i dyktują warunki na światowych rynkach w dostawie półprzewodników.

Co dalej z produkcją samochodów elektrycznych?

Unia Europejska (UE) ma duże ambicje dotyczące samochodów elektrycznych, dążąc do stopniowego wycofania sprzedaży samochodów spalinowych do 2035 roku. W tym miesiącu unijni urzędnicy zapowiedzieli krytyczne przepisy dotyczące surowców, aby finansować strategiczne projekty. Jednak przewaga Chin w produkcji baterii dla pojazdów elektrycznych jest wyraźna. Jak podaje Benchmark Mineral Intelligence szacuje się, że w tym roku Chińczycy wyprodukują 76 procent światowych ogniw baterii litowo-jonowych, w porównaniu z siedmioma procentami UE.

Lit jest wydobywany z twardych skał w Australii i przetwarzany w Chinach lub odparowywany z solanek w Chile. Firma Vulcan Energy chce rozpocząć produkcję litu w Niemczech od 2025 roku przy użyciu nowej, niesprawdzonej technologii, która pompuje solankę i wydobywa lit bezpośrednio przy użyciu energii geotermalnej. Jednak przez rosnące rachunki za energię i koszty pożyczek, analitycy europejskiego przemysłu baterii i surowców obawiają się, że rynek europejski stanie się zależny od firm azjatyckich.

Chińska dominacja na rynku metali rzadkich

Nawet jeśli Europa przyciągnie inwestycje w produkcję akumulatorów, menedżerowie widzą ogromną różnicę pomiędzy azjatyckimi producentami akumulatorów zakładającymi w Europie swoje fabryki – filie zaopatrywane z Azji, a lokalnym europejskim graczem zaopatrującym się i wspierającym lokalny łańcuch dostaw. – Producenci akumulatorów z Azji, którzy zakładają działalność w Europie, sprowadzają swoje materiały w postaci półproduktów lub gotowych produktów – mówi Mark Thompson, dyrektor naczelny australijskiej firmy Talga.

Europejski sektor motoryzacyjny stoi również przed wyzwaniami związanymi z tworzeniem łańcucha dostaw dla silników elektrycznych. Wymagają one wysoce wyspecjalizowanych magnesów stałych wykorzystujących metale rzadkie. Jest to zbiór 17 pierwiastków, które są niezwykle trudne do wydobycia i przetworzenia. Chiny dominują w produkcji i przetwarzaniu tychże metali, a ich udział w światowym rynku  szacuje się na 80 procent.

Obecnie tylko jedna firma w europejskim łańcuchu dostaw jest w stanie oddzielić materiały ziem rzadkich do wykorzystania w magnesach. Kanadyjska spółka Neo Performance Materials posiada prawa do eksploracji kopalni metali rzadkich na Grenlandii. – W światowej narracji brakuje informacji, że Chiny są największym producentem metali rzadkich tylko dlatego, ponieważ są największym konsumentem metali rzadkich. A jak dobrze wiemy konsumpcja od zawsze napędzała produkcję – mówi Constantine Karayannopoulos, dyrektor naczelny Neo Performance Materials.

Financial Times/Wojciech Gryczka

Unia Europejska chce pozyskiwać energię z rodzimych surowców


Powiązane artykuły

Rafineria Schwedt. Fot. PCK Raffinerie GmbH.

Niemcy boją się, że Rafineria Schwedt uzależni się od polskiej ropy

Niemiecki Instytut Badań Ekonomicznych (DIW) ostrzegł, że odkrycie ropy naftowej koło Świnoujścia może wzmocnić pozycję Polski w rozmowach dotyczących Rafinerii...
Kopalnia węgla brunantego Turów. Fot. Bartłomiej Sawicki/BiznesAlert.pl

Polska i Czechy o Turowie: Współpraca idzie sprawnie

Polska i Czechy są zadowolone ze współpracy, w ramach której wspólnie weryfikują działania na rzecz minimalizacji oddziaływania Kopalni Turów na...

Wielka Brytania chce ożywić atom przez miliardowe inwestycje

Rząd w Londynie chce wpompować w sektor energii jądrowej dodatkowe ponad 30 miliardów funtów. Wielka Brytania potrzebuje nowych instalacji jądrowych,...

Udostępnij:

Facebook X X X