Wyzwania przed Czystym Powietrzem, ciepłownictwem i transportem na EuroPOWER 2020 (RELACJA)

17 listopada 2020, 13:15 Energetyka

Podczas rozmów panelowych na konferencji EuroPOWER 2020 pod patronatem BiznesAlert.pl zaproszeni goście rozmawiali o wyzwaniach stojących przed programem Czyste Powietrze oraz sektorem ciepłownictwa oraz transportu.

– Program Czyste Powietrze się zmienia. Jeżeli chodzi o zmianę w podejściu, dzisiaj widzimy, że nadąża ona za zmianami cywilizacyjnymi. W tym roku w Polsce sprzeda się więcej pomp ciepła niż pieców węglowych. Wykorzystanie ich jest sposobem na to, by stworzyć bezemisyjne źródła ogrzewania w polskich domach. Trwa dyskusja na temat tego, w jakim kierunku powinien podążyć fundusz termomodernizacji. Będzie on podstawą do stworzenia budynków wielorodzinnych o niskiej bądź zerowej emisji. Kluczową kwestią jest koszt pozyskiwania energii cieplnej dla budynków wielolokalowych. Trzeba znaleźć równowagę pomiędzy polepszeniem jakości powietrza a kosztami dla obywateli – powiedział Bartłomiej Orzeł, pełnomocnik premiera ds. Czystego Powietrza.

– Integracja systemu ciepłownictwa z KSE wymaga elastyczności w ciepłowniach. Elektrociepłownie krajowe mogą oferować w ramach integracji dwukierunkową usługę – może być dawcą i biorcą energii. Dzisiaj w elektrociepłowniach jest zainstalowanych ponad 5 tysięcy mocy w energii elektrycznej. To bardzo duży zasób, który powinien być wykorzystany elastycznie. Do tego potrzebne jest rozprowadzenie akumulatorów ciepła. Jeśli będzie to powszechne, nadwyżki ciepła będą mogły być wykorzystywane później. W systemach ciepłowniczych będą wykorzystywane pompy ciepła, którymi będzie trzeba odpowiednio zarządzać. Ważne jest, żebyśmy dostrzegli w ciepłownictwie duży potencjał do bilansowania Krajowego Systemu Energetycznego – powiedział Andrzej Rubczyński, dyrektor ds. strategii ciepłownictwa z Forum Energii.

– Uważam, że należy rozwinąć komponent transportu publicznego, w szczególności w mniejszych ośrodkach miejskich, by walczyć z wykluczeniem transportowym. Mamy zaplecze przemysłowe i wiele tysięcy miejsc pracy w tym sektorze, więc mogłoby się to przyczynić do elektryfikacji transportu w miastach, co zmniejszy nasze uzależnienie od zewnętrznych dostawców ropy. Cała transformacja transportu w Europie będzie się realizować w oparciu o inwestycje w budowę baterii, a te będą omijać Polskę. To rzecz do refleksji, w jaki sposób zadbać o nowe inwestycje w Polsce, tutaj decydująca jest czystość prądu – powiedział Marcin Korolec, prezes Fundacji Promocji Pojazdów Elektrycznych.

Opracował Michał Perzyński