Energetyka

Wyzwania przed Czystym Powietrzem, ciepłownictwem i transportem na EuroPOWER 2020 (RELACJA)

Podczas rozmów panelowych na konferencji EuroPOWER 2020 pod patronatem BiznesAlert.pl zaproszeni goście rozmawiali o wyzwaniach stojących przed programem Czyste Powietrze oraz sektorem ciepłownictwa oraz transportu.

– Program Czyste Powietrze się zmienia. Jeżeli chodzi o zmianę w podejściu, dzisiaj widzimy, że nadąża ona za zmianami cywilizacyjnymi. W tym roku w Polsce sprzeda się więcej pomp ciepła niż pieców węglowych. Wykorzystanie ich jest sposobem na to, by stworzyć bezemisyjne źródła ogrzewania w polskich domach. Trwa dyskusja na temat tego, w jakim kierunku powinien podążyć fundusz termomodernizacji. Będzie on podstawą do stworzenia budynków wielorodzinnych o niskiej bądź zerowej emisji. Kluczową kwestią jest koszt pozyskiwania energii cieplnej dla budynków wielolokalowych. Trzeba znaleźć równowagę pomiędzy polepszeniem jakości powietrza a kosztami dla obywateli – powiedział Bartłomiej Orzeł, pełnomocnik premiera ds. Czystego Powietrza.

– Integracja systemu ciepłownictwa z KSE wymaga elastyczności w ciepłowniach. Elektrociepłownie krajowe mogą oferować w ramach integracji dwukierunkową usługę – może być dawcą i biorcą energii. Dzisiaj w elektrociepłowniach jest zainstalowanych ponad 5 tysięcy mocy w energii elektrycznej. To bardzo duży zasób, który powinien być wykorzystany elastycznie. Do tego potrzebne jest rozprowadzenie akumulatorów ciepła. Jeśli będzie to powszechne, nadwyżki ciepła będą mogły być wykorzystywane później. W systemach ciepłowniczych będą wykorzystywane pompy ciepła, którymi będzie trzeba odpowiednio zarządzać. Ważne jest, żebyśmy dostrzegli w ciepłownictwie duży potencjał do bilansowania Krajowego Systemu Energetycznego – powiedział Andrzej Rubczyński, dyrektor ds. strategii ciepłownictwa z Forum Energii.

– Uważam, że należy rozwinąć komponent transportu publicznego, w szczególności w mniejszych ośrodkach miejskich, by walczyć z wykluczeniem transportowym. Mamy zaplecze przemysłowe i wiele tysięcy miejsc pracy w tym sektorze, więc mogłoby się to przyczynić do elektryfikacji transportu w miastach, co zmniejszy nasze uzależnienie od zewnętrznych dostawców ropy. Cała transformacja transportu w Europie będzie się realizować w oparciu o inwestycje w budowę baterii, a te będą omijać Polskę. To rzecz do refleksji, w jaki sposób zadbać o nowe inwestycje w Polsce, tutaj decydująca jest czystość prądu – powiedział Marcin Korolec, prezes Fundacji Promocji Pojazdów Elektrycznych.

Opracował Michał Perzyński


Powiązane artykuły

Prof. Jakub Kupecki, dyrektor Narodowego Centrum Badań Jądrowych (NCBJ). Fot. Ministerstwo przemysłu

Reaktor Maria ma nowego dyrektora. Zaczyna od września

Ministerstwo przemysłu poinformowało, że nowym dyrektorem Narodowego Centrum Badań Jądrowych (NCBJ), sprawującego pieczę nad Reaktorem Maria, będzie prof. Jakub Kupecki....

Orlen pomógł Czechom zerwać z rosyjską ropą

Koncern poinformował, że od marca 2025 roku wszystkie jego rafinerie korzystają z ropy naftowej spoza Rosji. Ostatnia dostawa została zrealizowana...

Austria wydała w 2024 roku 10 miliardów euro na paliwa kopalne

W zeszłym roku do Austrii importowano paliwa kopalne za kwotę 10 miliardów euro. Ropa i gaz pochodziły m.in. z Kazachstanu,...

Udostępnij:

Facebook X X X