W poniedziałek Komisja Europejska stwierdziła, że amerykański konglomerat Meta Platforms, mający pod swoimi skrzydłami Facebooka i WhatsAppa, mógł naruszyć prawo unijne. Model biznesowy giganta miał być niezgodny z prawem ochrony konsumentów.
– Organy ds. ochrony konsumentów oceniły kilka elementów, które mogłyby stanowić wprowadzające w błąd lub agresywne praktyki. W szczególności sprawdziły, czy Meta przekazywała konsumentom prawdziwe, jasne i wystarczające informacje. Urzędnicy przeanalizowali, czy informacje te pozwoliły konsumentom zrozumieć konsekwencje ich decyzji o płatności lub akceptacji przetwarzania danych osobowych w celach komercyjnych. Ponadto, organy obawiają się, że wielu konsumentów mogło zostać narażonych na nieuzasadnioną presję, która nakazywała im szybko wybrać między tymi dwoma modelami, obawiając się, że natychmiast utracą dostęp do swoich kont i sieci kontaktów – czytamy na stronie Komisji Europejskiej.
Sieć Współpracy w Ochronie Konsumentów (CPC), łącząca organy państw członkowskich Unii Europejskiej, zidentyfikowała kilka praktyk stosowanych przy wdrażaniu przez Meta nowego modelu biznesowego, które budzą obawy i potencjalnie mogą zostać uznane za sprzeczne z dyrektywą w sprawie nieuczciwych praktyk handlowych (UCPD) oraz dyrektywą w sprawie nieuczciwych warunków umownych (UCTD). Wśród nich są: wprowadzanie konsumentów w błąd podczas danych czynności, skutkujące płatnością lub wykorzystaniem danych osobowych, stosowanie nieprecyzyjnych terminów czy wywieranie presji.
Meta ma czas na odpowiedź do pierwszego września. Jeśli tego nie zrobi, CPC może zdecydować o sankcjach wobec firmy.
Facebook wykupił WhatsApp w 2014 roku za 16 miliardów dolarów. Ich właścicielem jest amerykański konglomerat technologiczny Meta Platforms z siedzibą w Kalifornii. Firma jest zaliczana do tzw. wielkiej piątki razem z Google, Apple, Amazon i Microsoft.
Reuters / Jędrzej Stachura
Von der Leyen ponownie wybrana na przewodniczącą Komisji Europejskiej