AlertEnergetykaMotoryzacjaSurowce

Francja będzie mieć własną kopalnię litu od 2027 roku

Od 2027 roku Francja chce promować we własnym rynku lit z metali lekkich, który jest ważny przy produkcji baterii do samochodów elektrycznych. Własna kopalnia może zmniejszyć zależność od Chin. Firma górnicza Imerys ogłosiła otwarcie kopalni litu w departamencie Allier.

Lit jest ważny z punktu widzenia produkcji akumulatorów, zwłaszcza do samochodów elektrycznych. Badania przeprowadzone przez firmę Imerys wykazały, że złoża w regionie Allier w centralnej Francji są wystarczające do wyprodukowania 34 tysięcy ton wodorotlenku litu rocznie od 2028 roku, co miałoby wystarczyć do wyprodukowania 700 tysięcy pojazdów elektrycznych.

Ten surowiec jest wydobywany w wielu krajach, przede wszystkim w Ameryce Południowej i Australii. Jednak przetwarzanie surowca odbywa się obecnie prawie wyłącznie w Chinach. W związku z przechodzeniem przemysłu samochodowego na pojazdy elektryczne coraz częściej pojawiają się ostrzeżenia o nowym uzależnieniu od importu. Bliskie więzi handlowe z Chinami są od pewnego czasu krytykowane, ponieważ kraj ten lekceważy prawa mniejszości i grozi inwazją na Tajwan.

Grupa Imerys argumentuje, że ​​kopalnia w Allier wzmocni suwerenność przemysłową Europy. W projekt zainwestowane będzie około miliarda euro. W związku z tym lit ma być wydobywany pod ziemią w celu ograniczenia szkód środowiskowych na powierzchni. Kopalnia ma działać przez 25 lat.

Rząd francuski wspiera ten projekt. – Ten projekt, który jest wzorowy pod względem środowiska i klimatu, drastycznie zmniejszy nasze zapotrzebowanie na import litu – powiedział francuski minister gospodarki Bruno Le Maire.

Zeit/Michał Perzyński


Powiązane artykuły

Unia zmienia magazyny gazu. Czy obniży ceny w zimie?

Unia Europejska wprowadziła zmiany w przepisach dotyczących obowiązkowego napełniania magazynów gazu, umożliwiając państwom członkowskim większą elastyczność w realizacji tego celu....
Stacja ładowania Polenergia eMobility. Fot. Polenergia

Zielona energia nie jest przepustką do El Dorado operatorów ładowarek

Polenergia eMobility mimo wzrostu skali działalności nadal przynosi straty. Czy dlatego jej właściciel mrozi inwestycje, i chce ją sprzedać?

Gazprom zaciera ręce. Holandia pozwala mu odzyskać zamrożone aktywa

Sąd Okręgowy w Hadze uchylił nakaz zajęcia aktywów dwóch spółek kontrolowanych przez Gazprom. Rosyjski gigant energetyczny odzyskał swoje udziały z...

Udostępnij:

Facebook X X X