icon to english version of biznesalert
EN
Najważniejsze informacje dla biznesu
icon to english version of biznesalert
EN

Francja uruchamia supergazoport

Na początku 2017 roku Francuzi uruchamiają czwarty terminal LNG, tym razem w Dunkierce. Obiekt będzie mógł zabezpieczyć dostawy gazu we Francji i w Belgii w 20 proc. Jest to jeden z największych tego typu obiektów w Europie.

Francuski obiekt w Dunkierce będzie mógł rocznie przyjąć ok. 13 mld m3 LNG. W obiekcie znajduje się molo, które może obsłużyć rocznie do 150 tankowców, od największych Q-Max o możliwościach przesyłu do 267,000 m3, do średnich tankowców na rynkach regionalnych o pojemności 65 tysięcy m3. Wyposażony jest również w trzy zbiorniki LNG, każdy o pojemności 200 tys. m3 gazu.

Dyrektor wykonawczy EDF odpowiedzialny za sektor gazu, Marc Benayoun, podziękował partnerom i kontrahentom którzy pracowali razem od 2011 roku nad zakończeniem tej strategicznej dla Francji infrastruktury. Budowa samego terminalu kosztowała około 1 mld euro, z wyłączeniem kosztów przebudowy i budowy rurociągów, które łączą obiekt z francuskimi i belgijskimi systemami gazowymi. Obiekt rozpoczął pracę z początkiem 2017 r. , ale w lipcu zeszłego roku do Dunkierki dopłynął pierwszy ładunek LNG z Nigerii z przeznaczeniem na rozruch instalacji. Pierwotnie komercyjna eksploatacja miała ruszyć jesienią, jednak ze względu na problemy techniczne uruchomienie obiektu przesunięto w czasie.

Francuzi otwierają jeden z największych terminali LNG w Europie (INFOGRAFIKI)

Terminal LNG w Dunkierce dysponuje zdolnościami regazyfikacyjnymi w wysokości 13 mld m3 gazu rocznie. Pobliskie obiekty, zarówno terminal w Rotterdamie, jak i w belgijskim Zeebrugge, mają mniejsze zdolności. Według danych największego udziałowca obiektu – firmy EDF – nowy terminal może zaspokoić 20 proc. rocznego zapotrzebowania na gaz we Francji i Belgii. Budowę obiektu rozpoczęto w 2011 roku, zaś partnerami koncernu EDF, który dysponuje 65 proc. w spółce Dunkerque LNG, są belgijski Fluxys SA (25 proc.) oraz innych francuski koncern Total SA (10 proc). Operatorem obiektu jest firma Gaz-Opale. Wspominana spółka Dunkerque LNG posiada 51 proc. udziałami w Gaz-Opale , zaś 49 proc. należy do Fluxys.

Rosnąca liczba terminali oraz podmiotów, które oferują LNG sprzyja rozwojowi rynku „’schłodzonego paliwa”. Firmy zabiegają o nowe umowy, co sprzyja powstaniu nowych terminali LNG zwłaszcza w Europie, która może stać w nadchodzących latach jednym z głównych rynków zbytu. Tymczasem w 2015 r. moce europejskich terminali były wykorzystywane w zaledwie 25 proc. Strategia Unii Energetycznej,  kładzie duży nacisk na wzrost konsumpcji LNG jako jeden z elementów dywersyfikacji dostaw gazu do Europy.

Natural Gas Europe/Bloomberg

Na początku 2017 roku Francuzi uruchamiają czwarty terminal LNG, tym razem w Dunkierce. Obiekt będzie mógł zabezpieczyć dostawy gazu we Francji i w Belgii w 20 proc. Jest to jeden z największych tego typu obiektów w Europie.

Francuski obiekt w Dunkierce będzie mógł rocznie przyjąć ok. 13 mld m3 LNG. W obiekcie znajduje się molo, które może obsłużyć rocznie do 150 tankowców, od największych Q-Max o możliwościach przesyłu do 267,000 m3, do średnich tankowców na rynkach regionalnych o pojemności 65 tysięcy m3. Wyposażony jest również w trzy zbiorniki LNG, każdy o pojemności 200 tys. m3 gazu.

Dyrektor wykonawczy EDF odpowiedzialny za sektor gazu, Marc Benayoun, podziękował partnerom i kontrahentom którzy pracowali razem od 2011 roku nad zakończeniem tej strategicznej dla Francji infrastruktury. Budowa samego terminalu kosztowała około 1 mld euro, z wyłączeniem kosztów przebudowy i budowy rurociągów, które łączą obiekt z francuskimi i belgijskimi systemami gazowymi. Obiekt rozpoczął pracę z początkiem 2017 r. , ale w lipcu zeszłego roku do Dunkierki dopłynął pierwszy ładunek LNG z Nigerii z przeznaczeniem na rozruch instalacji. Pierwotnie komercyjna eksploatacja miała ruszyć jesienią, jednak ze względu na problemy techniczne uruchomienie obiektu przesunięto w czasie.

Francuzi otwierają jeden z największych terminali LNG w Europie (INFOGRAFIKI)

Terminal LNG w Dunkierce dysponuje zdolnościami regazyfikacyjnymi w wysokości 13 mld m3 gazu rocznie. Pobliskie obiekty, zarówno terminal w Rotterdamie, jak i w belgijskim Zeebrugge, mają mniejsze zdolności. Według danych największego udziałowca obiektu – firmy EDF – nowy terminal może zaspokoić 20 proc. rocznego zapotrzebowania na gaz we Francji i Belgii. Budowę obiektu rozpoczęto w 2011 roku, zaś partnerami koncernu EDF, który dysponuje 65 proc. w spółce Dunkerque LNG, są belgijski Fluxys SA (25 proc.) oraz innych francuski koncern Total SA (10 proc). Operatorem obiektu jest firma Gaz-Opale. Wspominana spółka Dunkerque LNG posiada 51 proc. udziałami w Gaz-Opale , zaś 49 proc. należy do Fluxys.

Rosnąca liczba terminali oraz podmiotów, które oferują LNG sprzyja rozwojowi rynku „’schłodzonego paliwa”. Firmy zabiegają o nowe umowy, co sprzyja powstaniu nowych terminali LNG zwłaszcza w Europie, która może stać w nadchodzących latach jednym z głównych rynków zbytu. Tymczasem w 2015 r. moce europejskich terminali były wykorzystywane w zaledwie 25 proc. Strategia Unii Energetycznej,  kładzie duży nacisk na wzrost konsumpcji LNG jako jeden z elementów dywersyfikacji dostaw gazu do Europy.

Natural Gas Europe/Bloomberg

Najnowsze artykuły