AlertEnergetykaGaz.

Ultraszybki terminal LNG w Niemczech ma zielone światło i może pomóc Polsce

Statek do regazyfikacji LNG (FSRU) firmy Hoegh LNG

Statek do regazyfikacji LNG (FSRU) firmy Hoegh LNG

Dolna Saksonia dała zielone światło budowie pływającego gazoportu w niemieckim Wilhelmshaven. Ruszyły już przygotowania do budowy gazociągu łączącego go z siecią przesyłową. Ma być gotowy do końca roku i pomóc Niemcom, ale także Polakom, w dobie kryzysu energetycznego podsycanego przez Gazprom.

FSRU w Wilhelmshavemn ma osiągnąć przepustowość 10 mld m sześc. z opcją powiększenia jej do 28 mld m sześc. rocznie. Będzie to kolejne źródło dostaw gazu spoza Rosji, która ogranicza dostawy i może je całkowicie zatrzymać przed sezonem grzewczym, skazując gospodarkę niemiecką zależną od tego paliwa na recesję w razie niedoboru.

Niemcy chcą mieć do dwóch FSRU do końca 2022 roku. Drugie ma stanąć za miedzą spornego projektu Nord Stream 2 w Lubminie w Meklemburgii-Pomorzu Przednim. Można sobie wyobrazić, że kiedyś posłużą do dostaw gazu do Polski, która kontraktuje jak najwięcej gazu skroplonego po tym jak Rosjanie zatrzymali dostawy w maju pomimo kontraktu jamalskiego, w sprawie którego PGNiG chce iść z Gazpromem do sądu.

Polskie PGNiG zakontraktowało LNG o wolumenie przekraczającym obecne zdolności terminalu w Świnoujsciu. Portfel tej firmy to ponad 8 mld m sześc. rocznie, a moc polskiego gazoportu to póki co 6,1 mld m sześc., choć operator Gaz-System programuje odbiory dostaw z tankowców tak, aby przekroczyć tę liczbę w 2022 roku. Tymczasem polski FSRU ma stanąć dopiero po 2025 roku w Zatoce Gdańskiej. Oznacza to, że w okresie przejściowym może się przydać dostęp do terminali w Niemczech.

Frankfurter Allgemeine Zeitung/Wojciech Jakóbik

Zyska: Strategia wodorowa Polski pomoże stworzyć nowy przemysł (ROZMOWA)


Powiązane artykuły

Elon Musk. Źródło: innotechtoday

Tesla chce dostarczać energię elektryczną w Wielkiej Brytanii

Tesla, znana przede wszystkim z produkcji samochodów elektrycznych, złożyła wniosek do brytyjskiego regulatora energetycznego (Ofgem) o dystrybucję energii elektrycznej do...
Ładowarki Ekoenergetyka x IONITY. Fot. Ekoenergetyka

Polski producent ładowarek szykuje się do zamorskiego podboju

Ekoenergetyka, polski producent szybkich stacji ładowania DC ma za sobą udany 2024 rok, zwłaszcza na tle konkurentów z branży. Jej...
Bojowy wóz piechoty ASCOD 2 oferowany państwom bałtyckim, foto: gdls.com

Brytyjski Ajax w grze o polski kontrakt na ciężki bojowy wóz piechoty

Polska rozważa zakup 700 ciężkich bojowych wozów piechoty. Mają one uzupełnić lub częściowo zastąpić obecne konstrukcje. Do grona zagranicznych oferentów...

Udostępnij:

Facebook X X X