InfrastrukturaKolejeWszystko

Furgalski: Inwestycje w koleje dużych prędkości zwiększają udział kolei w przewozach

W 2012 r. mieszkańcy 28 krajów Unii Europejskiej odbyli 1,2 bln podróży z co najmniej jednym noclegiem. Średnio – 5,2 noclegów. Najbardziej powszechnym środkiem transportu w podróżach były prywatne lub wynajmowane samochody (65 proc.), następnie samoloty (15 proc.), pociągi (12 proc.), autobusy (6 proc.) i statki (2 proc.) – podał Eurostat. 

– Dla mnie te statystyki nie są kompletnie zadziwiające, bo jak popatrzymy mieszkańcy z jakich krajów wyjeżdżają do innych najczęściej, a robią to głównie w celach rekreacyjnych, czy jadą w odwiedziny do znajomych, to położenie części krajów na wyspach sugeruje skorzystanie z linii lotniczych. Zwłaszcza, ze między tymi krajami jest bardzo dobrze rozwinięta sieć samolotowych linii niskokosztowych – zauważa w rozmowie z naszym portalem Adrian Furgalski, wiceprezes Zespołu Doradców Gospodarczych TOR.

W jego przekonaniu nie zaskakują statystyki Eurostatu dotyczące podróży koleją w krajach, gdzie ich udział w przewozach jest stosunkowo wysoki. Może z wyjątkiem Hiszpanii, gdzie znajduje się największa w Europie sieć kolei dużych prędkości.

– Tam jednak miał miejsce bezsensowny pęd do jednoczesnej rozbudowy infrastruktury kolejowej, drogowej i lotniskowej – ponad potrzeby – mówi dalej Furgalski. – I dzisiaj przygniata to kosztowo Hiszpanię. Z kolei w Niemczech, gdzie ok. 60 proc. podróży przypada na samochody, stosunkowo duży udział mają przewozy kolejowe, podobnie we Francji. Zaś w obu krajach bardzo dobrze rozwinięta jest sieć kolei dużych prędkości – szczególnie dużo w nią inwestuje ten ostatni kraj. Dotyczy to także Wielkiej Brytanii, która dokonała największej reformy kolei w UE, czy Austrii, gdzie są przeznaczane są największe w całej UE wydatki na kolej w przeliczeniu na jednego mieszkańca.

W statystykach Eurostatu widać, że w krajach, gdzie ponoszone są stosunkowo duże nakłady na kolej, zwłaszcza koleje dużych prędkości, na inwestycje w nowoczesny tabor – kolej nie stoi na straconej pozycji. Tam, gdzie inwestuje się w szybkie połączenia, udział kolei w przewozach rośnie.

– Dzieje się tak od dawna – twierdzi Furgalski. – Kolej przez decyzje podejmowane w niektórych krajach, jak również nacisk ze strony unijnej, by inwestować w koleje dużych prędkości, nawet, gdy oferują przejazdy z prędkością jeszcze nie 350, lecz 250 km/godz., odzyskują pasażerów, a przynajmniej ich nie tracą.


Powiązane artykuły

Srebro. Fot. KGHM, foto ilustracja

Polska potęgą srebra. Zachód ma na nie chrapkę

Amerykańska Służba Geologiczna dokonała przeliczenia polskich zasobów srebra, oceniając je jako największe na świecie, pozostawiające daleko w tyle dotychczasowych liderów branży....

PSG: Tereny dotknięte powodzią otrzymają nowy gazociąg

Spółka poinformowała o otrzymaniu decyzji lokalizacyjnej dotyczącej gazociągu Otmuchów-Paczków (powiat nyski), na terenach, które zostały dotknięte przez zeszłoroczną powódź. Infrastruktura...

Polska i kraje bałtyckie zbliżają się by chronić energetykę

Polska oraz Litwa, Łotwa i Estonia podpisały memorandum dotyczący współpracy w zakresie ochrony infrastruktury energetycznej. W lutym bieżącego roku kraje...

Udostępnij:

Facebook X X X