AlertEnergetykaGaz.

Gaz-System może przyspieszyć prace nad pływającym terminalem LNG w Zatoce Gdańskiej

FSRU na Litwie. Fot.Bartłomiej Sawicki/BiznesAlert.pl

FSRU na Litwie. Fot.Bartłomiej Sawicki/BiznesAlert.pl

Operator gazociągów przesyłowych Gaz-System jest gotowy przyspieszyć prace nad projektem pływającego terminala LNG w Gdańsku, o ile zapadną strategiczne decyzje i spełnione zostaną pewne warunki – powiedział prezes spółki Tomasz Stępień.

– Przedstawiliśmy rządowi plan przyspieszenia projektu, z końca roku 2027 na rok 2025. Prawdopodobnie istnieje możliwość przyspieszenia tego bardziej, ale wymaga to spełnienia szeregu warunków – powiedział dziennikarzom Stępień w Jauniunai na Litwie, podczas oficjalnego otwarcia interkonektora GIPL.

Jak zaznaczył Stępień, w tej chwili operator prowadzi z rządem rozmowy na temat wariantu ewentualnego przyspieszenia projektu. – Wymagane byłyby jakieś regulacje, które mogłyby wesprzeć proces inwestycyjny i go przyspieszyć. Wskazaliśmy te miejsca, które w naszej ocenie, zgodnie z regulacjami unijnymi możemy przyspieszyć, i jeżeli będzie odpowiednia strategiczna, kierunkowa decyzja, a nasze warunki – spełnione, to będziemy przyspieszać – zadeklarował prezes Gaz-Systemu.

Podkreślił, że polski operator jest gotowy wybudować w Polsce jeszcze większe zdolności przyjmowania LNG, ale zależy to od decyzji politycznych i zainteresowania ze strony regionu. – Nasze projekty tworzyliśmy z myślą o Polsce i dla ewentualnego eksportu nadwyżek. Możemy wybudować więcej, ale jeżeli będzie zainteresowanie – powiedział.

– Jeżeli na poziomie politycznym, a potem i spółek będzie wyraźna potrzeba większych przepustowości, to jesteśmy w stanie zapewnić więcej. Np. ustawiając dwa terminale FSRU – dodał Stępień, zaznaczając, że można też myśleć o większej rozbudowie terminala w Świnoujściu.

Prezes Gaz-Systemu powiedział, że dla FSRU w Gdańsku operator planuje ponad 50 tzw. slotów czyli zawinięć metanowców rocznie. – Ostateczna przepustowość terminala będzie zależała od tego, jak duże to będą transporty – czy standardowe 90 mln m sześc. gazu po regazyfikacji, czy może 110 mln. Jeżeli transporty będą większe, to i przepustowość będzie większa – wyjaśnił Stępień.

Gaz-System obecnie prowadzi tzw. procedurę Open Season dla projektu terminala FSRU o rocznej przepustowości na poziomie 6,1 mld m sześc. gazu rocznie, który miałby być udostępniony z początkiem 2028 roku. Zgodnie z informacjami operatora, pierwsza faza Open Season potwierdziła zainteresowanie uczestników rynku mocami regazyfikacyjnymi projektowanego terminala. Odpowiedź rynku została oceniona przez Gaz-System pozytywnie, dlatego operator gazowy przejdzie do kolejnych kroków inwestycji.

Polska Agencja Prasowa/Michał Perzyński

Jakóbik: Polska może mieć drugi gazoport szybciej


Powiązane artykuły

PiS chce podtrzymania tarczy energetycznej niezależnie od wiatraków

Szef klubu PiS Mariusz Błaszczak poinformował, że posłowie PiS złożyli w poniedziałek w Sejmie projekt ustawy o tarczy energetycznej, który...

PSE planują przetargi na 4,5 mld zł do drugiej połowy 2026 roku

Polskie Sieci Elektroenergetyczne ujawniły prognozy dotyczące postępowań przetargowych na roboty budowlane dotyczące sieci elektroenergetycznych. Informacji udzielono, by potencjalni wykonawcy mogli...
Wiedeń z lotu ptaka. Źródło: pxhere

Kolejny blackout w Europie. Tym razem Wiedeń

Ponad 8300 gospodarstw domowych w Wiedniu zaczęło nowy tydzień bez prądu. Z powodu awarii zasilania w poniedziałek rano nie jeździło...

Udostępnij:

Facebook X X X