icon to english version of biznesalert
EN
Najważniejsze informacje dla biznesu
icon to english version of biznesalert
EN

Gaz-System może przyspieszyć prace nad pływającym terminalem LNG w Zatoce Gdańskiej

Operator gazociągów przesyłowych Gaz-System jest gotowy przyspieszyć prace nad projektem pływającego terminala LNG w Gdańsku, o ile zapadną strategiczne decyzje i spełnione zostaną pewne warunki – powiedział prezes spółki Tomasz Stępień.

– Przedstawiliśmy rządowi plan przyspieszenia projektu, z końca roku 2027 na rok 2025. Prawdopodobnie istnieje możliwość przyspieszenia tego bardziej, ale wymaga to spełnienia szeregu warunków – powiedział dziennikarzom Stępień w Jauniunai na Litwie, podczas oficjalnego otwarcia interkonektora GIPL.

Jak zaznaczył Stępień, w tej chwili operator prowadzi z rządem rozmowy na temat wariantu ewentualnego przyspieszenia projektu. – Wymagane byłyby jakieś regulacje, które mogłyby wesprzeć proces inwestycyjny i go przyspieszyć. Wskazaliśmy te miejsca, które w naszej ocenie, zgodnie z regulacjami unijnymi możemy przyspieszyć, i jeżeli będzie odpowiednia strategiczna, kierunkowa decyzja, a nasze warunki – spełnione, to będziemy przyspieszać – zadeklarował prezes Gaz-Systemu.

Podkreślił, że polski operator jest gotowy wybudować w Polsce jeszcze większe zdolności przyjmowania LNG, ale zależy to od decyzji politycznych i zainteresowania ze strony regionu. – Nasze projekty tworzyliśmy z myślą o Polsce i dla ewentualnego eksportu nadwyżek. Możemy wybudować więcej, ale jeżeli będzie zainteresowanie – powiedział.

– Jeżeli na poziomie politycznym, a potem i spółek będzie wyraźna potrzeba większych przepustowości, to jesteśmy w stanie zapewnić więcej. Np. ustawiając dwa terminale FSRU – dodał Stępień, zaznaczając, że można też myśleć o większej rozbudowie terminala w Świnoujściu.

Prezes Gaz-Systemu powiedział, że dla FSRU w Gdańsku operator planuje ponad 50 tzw. slotów czyli zawinięć metanowców rocznie. – Ostateczna przepustowość terminala będzie zależała od tego, jak duże to będą transporty – czy standardowe 90 mln m sześc. gazu po regazyfikacji, czy może 110 mln. Jeżeli transporty będą większe, to i przepustowość będzie większa – wyjaśnił Stępień.

Gaz-System obecnie prowadzi tzw. procedurę Open Season dla projektu terminala FSRU o rocznej przepustowości na poziomie 6,1 mld m sześc. gazu rocznie, który miałby być udostępniony z początkiem 2028 roku. Zgodnie z informacjami operatora, pierwsza faza Open Season potwierdziła zainteresowanie uczestników rynku mocami regazyfikacyjnymi projektowanego terminala. Odpowiedź rynku została oceniona przez Gaz-System pozytywnie, dlatego operator gazowy przejdzie do kolejnych kroków inwestycji.

Polska Agencja Prasowa/Michał Perzyński

Jakóbik: Polska może mieć drugi gazoport szybciej

Operator gazociągów przesyłowych Gaz-System jest gotowy przyspieszyć prace nad projektem pływającego terminala LNG w Gdańsku, o ile zapadną strategiczne decyzje i spełnione zostaną pewne warunki – powiedział prezes spółki Tomasz Stępień.

– Przedstawiliśmy rządowi plan przyspieszenia projektu, z końca roku 2027 na rok 2025. Prawdopodobnie istnieje możliwość przyspieszenia tego bardziej, ale wymaga to spełnienia szeregu warunków – powiedział dziennikarzom Stępień w Jauniunai na Litwie, podczas oficjalnego otwarcia interkonektora GIPL.

Jak zaznaczył Stępień, w tej chwili operator prowadzi z rządem rozmowy na temat wariantu ewentualnego przyspieszenia projektu. – Wymagane byłyby jakieś regulacje, które mogłyby wesprzeć proces inwestycyjny i go przyspieszyć. Wskazaliśmy te miejsca, które w naszej ocenie, zgodnie z regulacjami unijnymi możemy przyspieszyć, i jeżeli będzie odpowiednia strategiczna, kierunkowa decyzja, a nasze warunki – spełnione, to będziemy przyspieszać – zadeklarował prezes Gaz-Systemu.

Podkreślił, że polski operator jest gotowy wybudować w Polsce jeszcze większe zdolności przyjmowania LNG, ale zależy to od decyzji politycznych i zainteresowania ze strony regionu. – Nasze projekty tworzyliśmy z myślą o Polsce i dla ewentualnego eksportu nadwyżek. Możemy wybudować więcej, ale jeżeli będzie zainteresowanie – powiedział.

– Jeżeli na poziomie politycznym, a potem i spółek będzie wyraźna potrzeba większych przepustowości, to jesteśmy w stanie zapewnić więcej. Np. ustawiając dwa terminale FSRU – dodał Stępień, zaznaczając, że można też myśleć o większej rozbudowie terminala w Świnoujściu.

Prezes Gaz-Systemu powiedział, że dla FSRU w Gdańsku operator planuje ponad 50 tzw. slotów czyli zawinięć metanowców rocznie. – Ostateczna przepustowość terminala będzie zależała od tego, jak duże to będą transporty – czy standardowe 90 mln m sześc. gazu po regazyfikacji, czy może 110 mln. Jeżeli transporty będą większe, to i przepustowość będzie większa – wyjaśnił Stępień.

Gaz-System obecnie prowadzi tzw. procedurę Open Season dla projektu terminala FSRU o rocznej przepustowości na poziomie 6,1 mld m sześc. gazu rocznie, który miałby być udostępniony z początkiem 2028 roku. Zgodnie z informacjami operatora, pierwsza faza Open Season potwierdziła zainteresowanie uczestników rynku mocami regazyfikacyjnymi projektowanego terminala. Odpowiedź rynku została oceniona przez Gaz-System pozytywnie, dlatego operator gazowy przejdzie do kolejnych kroków inwestycji.

Polska Agencja Prasowa/Michał Perzyński

Jakóbik: Polska może mieć drugi gazoport szybciej

Najnowsze artykuły