EnergetykaGaz.

Gazomobilność na GAZTERM. Polska faworyzuje elektromobilność pomimo zobowiązań

GAZTERM 2017, fot. BiznesAlert.pl

Podczas XX Konferencji GAZTERM w Międzyzdrojach ekspert pokazywał, że Polska preferuje elektromobilność na niekorzyść gazomobilności.

Dyrektywa AFI nakłada na kraje członkowskie Unii Europejskiej obowiązek rozwijania paliw alternatywnych. – W kuluarach mówi się, że Niemcy są daleko w tyle w elektromobilności – przyznał Jerzy Baehr z WKB Wierciński, Kwieciński, Baehr Sp.k.

Krajowe ramy polityki na rzecz realizacji Dyrektywy AFI zostały przyjęte 29 marca 2017 roku przez Radę Ministrów. Opisuje sytuację obecną, ramy prawne i cele, a także wsparcie na rzecz rozwoju infrastruktury, która pozwoli na większe wykorzystanie paliw alternatywnych.

– Mamy bardzo krótkie terminy, w niektórych zagadnieniach do 2020 roku – ostrzegł Baehr.

Do 2020 roku w 32 aglomeracjach ma być 70 punktów tankowania CNG, 3 tysiące pojazdów CNG. W Warszawie do 2020 roku ma być 6 stacji, Kraków i Wrocław po 3 stacje. W wielu miastach mają się znajdować po dwie stacje.

– Z elektromobilnością jest lepiej. Do 2020 roku ma po polskich drogach jeździć już milion samochodów elektrycznych. Z ustawy wynika wsparcie w postaci finansowania NFOŚiGW. W odniesieniu do gazownictwa takich deklaracji nie ma – podkreślił ekspert. – Ustawa jest tak skonstruowana, że elektroenergetyka planuje swoje, a gazownictwo swoje. Czy to się wszystko spotka w realizacji planu na rzecz elektromobilności, to jest oczywiście bardzo dobre pytanie – powiedział.

– Operator systemy przesyłowego gazu ma opracować plan rozwoju punktów ładowania CNG. Podobny obowiązek ma operator elektroenergetyczny w elektromobilności. Program ma być opracowany na pięć lat i być elementem planu rozwoju, w którym mowa w prawie energetycznym – wskazywał gość konferencji.

– Na czym polega paradoks elektroenergetyki? W krótkim okresie mamy mieć 30 procent autobusów elektrycznych – powiedział Baehr. Przypomniał, że wielkie miasta inwestujące od lat w transport tramwajowy otrzymają obowiązek inwestowania w autobusy, które służą obniżaniu emisji z transportu wyższym kosztem, niż tramwaje.


Powiązane artykuły

Pomorze napędza transformację energetyczną

30 maja przedstawiciele Polskiej Spółki Gazownictwa wzięli udział w konferencji „Czysta energia dla klimatu”, która odbyła się na Politechnice Koszalińskiej....
ropa wydobycie ropy

USA chce znieść ograniczenia wydobycie ropy w Alasce

Administracja prezydenta USA Donalda Trumpa zaproponowała 2 czerwca 2025 roku zniesienie ograniczeń wprowadzonych przez Joe Bidena na wydobycie ropy i...
Wydobycie ropy. Fot. Pxhere.com

Globalni rafinerzy odnotowują krótkoterminowy wzrost marż

Rafinerie na całym świecie notują niespodziewane zyski dzięki wysokim marżom w maju 2025 roku, napędzanym zamknięciami zakładów w Europie i...

Udostępnij:

Facebook X X X