icon to english version of biznesalert
EN
Najważniejsze informacje dla biznesu
icon to english version of biznesalert
EN

Gazprom sprzedaje coraz więcej gazu, ale zarabia coraz mniej

(Wojciech Jakóbik)

Gazprom chwali się rekordowym wzrostem eksportu gazu ziemnego do Europy. Nie może jednak w pełni cieszyć się tym sukcesem, bo przez spadek cen ropy naftowej, jednocześnie notuje znaczny spadek dochodów z eksportu surowca na stary kontynent.

W 2016 roku Gazprom planuje sprzedać w Europie rekordową ilość 165 mld m3 gazu ziemnego – poinformował wiceprezes spółki Aleksander Miedwiediew. Ponad połowę zysków czerpie ona ze sprzedaży w Europie, która odbywa się w większości w oparciu o kontrakty długoterminowe. W 2015 roku Gazprom sprzedał 159 mld m3 gazu Europejczykom, a jego udział na rynku wzrósł z 30 do 31 procent.

Ten sukces jest jednak okupiony znacznymi stratami. Atrakcyjność rosyjskiego gazu wzrosła dzięki obserwowanemu od połowy 2014 roku spadkowi ceny ropy naftowej, która oscyluje obecnie w okolicach 50 dolarów za baryłkę. Cena ropy jest składową formuły cenowej w kontraktach długoterminowych Gazpromu. Niższa cena sprzedaży zwiększa zainteresowanie produktem, ale jednocześnie obniża przychody Rosjan z tego tytułu.

W okresie od stycznia do maja 2016 roku przychody Gazpromu z eksportu gazu spadły o 31,4 procent rok do roku do poziomu 12,9 mld dolarów. Stało się to mimo faktu, że Rosjanie zwiększyli w badanym okresie eksport o 7,9 procent do 81,1 mld m3. Eksport do krajów spoza Wspólnoty Niepodległych Państw, czyli głównie do Unii Europejskiej, wzrosła o 16,2 procent do 66 mld m3. Kraje byłego Związku Sowieckiego sprowadziły o 17,9 procent mniej – 15,1 mld m3.

(Wojciech Jakóbik)

Gazprom chwali się rekordowym wzrostem eksportu gazu ziemnego do Europy. Nie może jednak w pełni cieszyć się tym sukcesem, bo przez spadek cen ropy naftowej, jednocześnie notuje znaczny spadek dochodów z eksportu surowca na stary kontynent.

W 2016 roku Gazprom planuje sprzedać w Europie rekordową ilość 165 mld m3 gazu ziemnego – poinformował wiceprezes spółki Aleksander Miedwiediew. Ponad połowę zysków czerpie ona ze sprzedaży w Europie, która odbywa się w większości w oparciu o kontrakty długoterminowe. W 2015 roku Gazprom sprzedał 159 mld m3 gazu Europejczykom, a jego udział na rynku wzrósł z 30 do 31 procent.

Ten sukces jest jednak okupiony znacznymi stratami. Atrakcyjność rosyjskiego gazu wzrosła dzięki obserwowanemu od połowy 2014 roku spadkowi ceny ropy naftowej, która oscyluje obecnie w okolicach 50 dolarów za baryłkę. Cena ropy jest składową formuły cenowej w kontraktach długoterminowych Gazpromu. Niższa cena sprzedaży zwiększa zainteresowanie produktem, ale jednocześnie obniża przychody Rosjan z tego tytułu.

W okresie od stycznia do maja 2016 roku przychody Gazpromu z eksportu gazu spadły o 31,4 procent rok do roku do poziomu 12,9 mld dolarów. Stało się to mimo faktu, że Rosjanie zwiększyli w badanym okresie eksport o 7,9 procent do 81,1 mld m3. Eksport do krajów spoza Wspólnoty Niepodległych Państw, czyli głównie do Unii Europejskiej, wzrosła o 16,2 procent do 66 mld m3. Kraje byłego Związku Sowieckiego sprowadziły o 17,9 procent mniej – 15,1 mld m3.

Najnowsze artykuły