icon to english version of biznesalert
EN
Najważniejsze informacje dla biznesu
icon to english version of biznesalert
EN

Jest zainteresowanie LNG z Gdańska

Jest zainteresowanie stacją LNG, którą PGNiG Obrót Detaliczny postawił w Gdańsku. Cysternowy pilotaż PGNiG i Lotosu z 2016 roku może kiedyś zostać przekuty w intratny biznes na Bałtyku.

– Nie mogę zdradzić szczegółów, ale prowadzimy rozmowy na ten temat. Pojawiają się armatorzy zainteresowani taką usługą. Potrzebują tylko infrastruktury – mówi w wywiadzie dla BiznesAlert.pl Henryk Mucha, prezes PGNiG Obrót Detaliczny.

Spółka zamierza także rozwijać regionalny handel LNG na lądzie i morzu, chociaż na Bałtyku jest coraz więcej graczy inwestujących w sektor bunkrowania: Finlandia, Litwa i Rosja. – Niekoniecznie pierwszy zgarnie wszystko. Musimy być przygotowani i pozyskiwać dużych odbiorców – mówi nam prezes Mucha.

PGNiG i Lotos inwestują w LNG

W 2016 roku spółki Lotos i PGNiG dostarczyły 120 m3 (120 tys. litrów) skroplonego gazu LNG jako paliwa żeglugowego do zbiorników nowoczesnego, budowanego w Stoczni Remontowa Shipbuilding statku typu PSV (Platform Supply Vessel ) SIEM HARMONY. Pozwoli to na przeprowadzenie prób morskich jednostki, przed oddaniem jej do użytku. Cysterny odebrały gaz z terminalu LNG im. Prezydenta Lecha Kaczyńskiego i przetransportowały do stoczni w Gdańsku. To pierwsze tego typu przedsięwzięcie logistyczne w Polsce i jednocześnie efekt współpracy Lotosu i spółki PGNiG.

Statki typu tzw. dual fuel, uważane za bardzo pionierskie technologicznie, zasilane są zarówno konwencjonalnym paliwem żeglugowym, jak i znacznie czystszym gazowym. Dzięki temu są o wiele bardziej przyjazne środowisku niż te z tradycyjnym napędem. Armatorzy, chcąc spełnić unijne wymogi środowiskowe w stosunku do paliw zawierających do 0,10 proc. siarki, wprowadzają do swojej floty mniej emisyjne statki napędzane paliwem LNG. Zaostrzone rygory emisyjności, zawarte w unijnej dyrektywie siarkowej, nakazują dziesięciokrotne zmniejszenie emisji siarki od 2015 roku.

Wojciech Jakóbik

Mucha: Czasy się zmieniają, a z nimi PGNiG Obrót Detaliczny (ROZMOWA)

Jest zainteresowanie stacją LNG, którą PGNiG Obrót Detaliczny postawił w Gdańsku. Cysternowy pilotaż PGNiG i Lotosu z 2016 roku może kiedyś zostać przekuty w intratny biznes na Bałtyku.

– Nie mogę zdradzić szczegółów, ale prowadzimy rozmowy na ten temat. Pojawiają się armatorzy zainteresowani taką usługą. Potrzebują tylko infrastruktury – mówi w wywiadzie dla BiznesAlert.pl Henryk Mucha, prezes PGNiG Obrót Detaliczny.

Spółka zamierza także rozwijać regionalny handel LNG na lądzie i morzu, chociaż na Bałtyku jest coraz więcej graczy inwestujących w sektor bunkrowania: Finlandia, Litwa i Rosja. – Niekoniecznie pierwszy zgarnie wszystko. Musimy być przygotowani i pozyskiwać dużych odbiorców – mówi nam prezes Mucha.

PGNiG i Lotos inwestują w LNG

W 2016 roku spółki Lotos i PGNiG dostarczyły 120 m3 (120 tys. litrów) skroplonego gazu LNG jako paliwa żeglugowego do zbiorników nowoczesnego, budowanego w Stoczni Remontowa Shipbuilding statku typu PSV (Platform Supply Vessel ) SIEM HARMONY. Pozwoli to na przeprowadzenie prób morskich jednostki, przed oddaniem jej do użytku. Cysterny odebrały gaz z terminalu LNG im. Prezydenta Lecha Kaczyńskiego i przetransportowały do stoczni w Gdańsku. To pierwsze tego typu przedsięwzięcie logistyczne w Polsce i jednocześnie efekt współpracy Lotosu i spółki PGNiG.

Statki typu tzw. dual fuel, uważane za bardzo pionierskie technologicznie, zasilane są zarówno konwencjonalnym paliwem żeglugowym, jak i znacznie czystszym gazowym. Dzięki temu są o wiele bardziej przyjazne środowisku niż te z tradycyjnym napędem. Armatorzy, chcąc spełnić unijne wymogi środowiskowe w stosunku do paliw zawierających do 0,10 proc. siarki, wprowadzają do swojej floty mniej emisyjne statki napędzane paliwem LNG. Zaostrzone rygory emisyjności, zawarte w unijnej dyrektywie siarkowej, nakazują dziesięciokrotne zmniejszenie emisji siarki od 2015 roku.

Wojciech Jakóbik

Mucha: Czasy się zmieniają, a z nimi PGNiG Obrót Detaliczny (ROZMOWA)

Najnowsze artykuły