W Genewie będzie można naładować pojazd elektryczny w 15 sekund

19 lipca 2016, 06:45 Alert

(GramwZielone.pl)

Jak poinformował portal Gramwzielone.pl, Genewa wdroży technologię 15-sekundowego ładowania dla bezemisyjnego transportu publicznego.

Genewskie przedsiębiorstwo transportu miejskiego Transports Publics Genevois (TPG) oraz szwajcarski producent autobusów HESS złożyły zamówienia o łącznej wartości ponad 16 mln dol. na dostarczenie technologii szybkiego ładowania oraz pokładowego wyposażenia elektrycznego dla 12 w pełni elektrycznych autobusów (e-autobusów) TOSA (Trolleybus Optimisation Système Alimentation).

Autobusy będą obsługiwać linię łączącą genewskie lotnisko z przedmieściami Genewy i dzięki nim emisja dwutlenku węgla może zmniejszyć się aż o 1000 ton rocznie w porównaniu do dotychczas eksploatowanych autobusów z silnikami wysokoprężnymi.

Zamówienie obejmuje dostarczenie i uruchomienie 13 stacji błyskawicznego ładowania wzdłuż trasy autobusu miejskiego, jak również trzy stacje na pętlach autobusowych i cztery w zajezdniach. Zapewnia przy tym, że będzie to najszybsza na świecie technologia podłączania pojazdu do instalacji błyskawicznego ładowania – podłączenie autobusu do punktu ładowania zajmie niecałą 1 sekundę. Następnie akumulatory zostaną naładowane w ciągu 15 sekund za pomocą 600-kilowatowego ładunku energii elektrycznej na przystanku. Kolejne, 4-5-minutowe ładowanie na pętli autobusowej umożliwi pełne doładowanie akumulatorów.

Zamówienie zrealizowane przez ABB

Decyzja o uruchomieniu autobusów TOSA na linii 23 została podjęta po pomyślnym przeprowadzeniu pilotażowej eksploatacji pierwszego e-autobusu na trasie z lotniska w Genewie do centrum wystawienniczego Palexpo. Trasa autobusowa linii 23 zostanie nieco zmodyfikowana w celu stworzenia szybkiego połączenia z Praille-Acacias-Vernet, budowaną nową podmiejską dzielnicą, w której ma znaleźć się 11 tys. mieszkań oraz powierzchnie biurowe dla ok. 11 tys. pracowników. Po pełnym uruchomieniu tej linii w 2018 roku, autobusy przegubowe o dużej pojemności będą odjeżdżać z obu pętli co 10 minut w godzinach szczytu. Obecnie linia obsługuje ponad 10 tys. pasażerów dziennie.